Publicerat Maj 2, 200620 yr Frågade tidigare om jag skulle köpa en remington 7400, men fick som svar att jag skulle satsa på en begagnad bössa... Har nu hittat en Winchester 70 XTR. Annonsen lyder: Kulgevär En Winchester modell 70XTR, kaliber 30-06 (7.62x63) med kikare. Den är begagnad men i bra skick. Pris 3500kr, kan diskuteras. Han har sagt att skicket på den var bra (inga repor eller nåt). Tror ni att detta kan vara nåt att satsa på som ett första klass 1 vapen? Vet ni hur gammal ett sån bössa är ungefär? För han visste inte, hade själv köpt den beggad. Samt nån som vet hur rekylen är i en sådan bössa? Mvh
Publicerat Maj 2, 200620 yr Hej! Är bössan i mycket bra skick så är den ett bra val, 30-06 funkar fint till allt här i sverige (att kalibern är jätte tråkig spelar kanske ingen roll ) Ålder på den är kanske lite svårt att säga men jag skulle tippa på 80tal , det såldes då mängder av winchester bössor, det var ett paket med weaver sikte om jag inte minns fel : Rekylen av en winchester XTR 30-06 är absolut inget att vara rädd för , en väldigt fin studsare att skjuta med . Har själv haft en XTR som jag trivdes väldigt bra med och den sköt bra oxå (men det var en 222a) Diskutera priset du och se hur lågt han kan tänka sig att gå och slå sedan till
Publicerat Maj 2, 200620 yr Ok, det verkar ju lovande! Men vad tror du bössan kan vara värd då? Har inte tänkt att behålla det siktet på, utan det blir nog ett leupold som åker på istället. Kan kanske få den något billigare utan siktet? Mvh
Publicerat Maj 2, 200620 yr Svårt att sia om pris när man inte själv har sett bössan, men jag vet väl inte om 3500:- med sikte är så illa men har man chansen att få saker billigare så skall man prova undrar vad det är för kikare på den "kan" vara ett skapligt reserv sikte ??? Mvh/ 6mm rem
Publicerat Maj 2, 200620 yr Hejsan Fisherboy! Min pappa har en Winchester XTR i kaliber 338WM och den tycker jag inte är något som inte går att skjuta med! Visst känner man att det är en lite bastantare Magnumkaliber men jag tycker inte att den är obekväm på något sätt så en 30-06:a i denna modell torde vara lindrigare. Pappa köpte sin 1980 eller 1981 är lite osäker på årtalet där. Men han har i alla fall varit väldigt nöjd med sin hittils. För visso har han inte andvänt den så mycket för att han tycker att 338WM är "overkill" på svenskt vilt. Men han har ju andvänt den någongång varje år under älgjakten när han har fått pass över större myrar. Där är ganska så bra precition i hans vapen också och allt annat mekaniskt har fungerat klanderlöst. Jag tycker absolut att du ska köpa denna som en första studsare! som 6mm-mannen har skrivit så är 30-06 en bra kaliber för allt svenskt vilt även om den är lite tråkig och dyster. Lycka till nu! MVH/Jocke
Publicerat Maj 2, 200620 yr Angående kalibervalet har jag redan en 222:a som används till rådjur, så denna nya bössa kommer att användas till älg och gris. Helst hade jag velat få tag i en 308:a pga den mindre rekylen. Men man kan ju inte begära allt! Mvh
Publicerat Maj 2, 200620 yr Angående kalibervalet har jag redan en 222:a som används till rådjur, så denna nya bössa kommer att användas till älg och gris. Helst hade jag velat få tag i en 308:a pga den mindre rekylen. Men man kan ju inte begära allt! Mvh Tror att en 30-06 kommer sitta som handen i handsken till det du ska andvända den till... Lycka till nu och har du tillgång till kamera så vill vi ju gärna se bilder MVH/Jocke
Publicerat Maj 2, 200620 yr Han skulle skicka bilder. Jag lägger upp dem här när jag fått dem... Hur lägger man upp bilder förresten?
Publicerat Maj 2, 200620 yr Han skulle skicka bilder. Jag lägger upp dem här när jag fått dem... Hur lägger man upp bilder förresten? lägg upp dem i Galleriet och sedan så tar du och går in på bilden och tar och kopierar adressen i textfältet. tryck sedan på infoga bild i menyerna ovan. sedan ska den ligga på sidan. MVH/Jocke
Publicerat Maj 2, 200620 yr Eller så skapar du ett nytt inlägg och klickar på Additional Options som finns under meddelanderutan. Sen är det bara trycka på bläddra och hitta åt bilden på datorn. Vill du ladda upp fler bilder så klicka på more attachments. Kom ihåg att bilderna inte får vara större än 200 KB
Publicerat Maj 3, 200620 yr Hej angående mod 70 xtr var det stor säljare i slutet på 70talet då låg dom på 1495.sek.med kikare. sedan öka dom efter hand så in i 80talet låg dom på 1800.sek. men dom är myckettpris värda vapen. jag har haftnärmar ett 20.talet i 7.mm-458. det enda jag kan klaga på att en del har knastrigsäkrinsgs gång men det går att fixa. PRIS. i dag tycker jag kan vara ungefär ca.2000-4000. beroende på utsende MVH.LO.johansson ::)ps kan varmt rekomdera dessa VAPEN
Publicerat Maj 3, 200620 yr Hej, här kommer nu bilder... Kikaren var en Classic 4x40, nån som vet hur dem är? Nån som kan beskriva hur ett vapenköp går till privat, lite kortfattat. Ska man be om att få provskjuta innan mm.? Samt när jag söker vapenlicensen måste jag inte då ha tillgång till vapen ID mm? Mvh
Publicerat Maj 3, 200620 yr Hej! Angående kikaren så är den inget som höjer priset dvs den går som inte att pruta bort eftersom man får inget för en sådan kikare fast än den är hel och riktig Kan du provskjuta vapnet innan så är det bra samtidigt kan man granska det noga . När man söker licens brukar man skicka med orginal licensen dvs ägarens licens och på den står alla nr du behöver . Annars kan du ta alla nr per telefon eller dyl och han skickar hans licens till din handläggare (om han inte vill lämna ut den till dig av någon anledning ) På bilderna ser den mycket bra ut ;D den blir nog ett bra köp men prov skjut om du har chansen Mvh/ 6mm rem
Publicerat Maj 3, 200620 yr Håller med föregående talare. Kikarsiktet ska han inte få betalt för! Den tillför inget värde till bössan alls! Provskjut gärna bössan för att se mer nogrant hur den går presitionsmässigt och hur den är funktionsmässigt. Tycker att den ser väldigt bra ut att dömma av bilderna du lagt upp! Köp, skjut och var glad! Lycka till! MVH/Jocke
Publicerat Maj 3, 200620 yr Tja!! Den första bössan jag köpte var en 70 xtr 30/06 det var 1984, min årskull var dom sista som slapp ta jägarexamen. Han som sålde hade knappt använt den och det satt en skräpkikare på den när jag provsköt den första gången så ingen trevlig syn när jag kom fram till tavlan det var "fyra spridda och en i klungan". Det avhjälptes med en ny kikare och lite raspande där pipan tog kolven, efter det så sköt jag träffbilder som dom flesta inte kan få ihop med en 06:a. Jag använde den under jakt i ca 20 år och sköt Älg,rådjur,gäss och tjäder med den bössan så du kan lugnt köpa dig en Winchester. Det var någon som hade synpunkter på säkringen men sådana problem har jag aldrig haft. De kulor som gick bäst som jag testade var Interbond 10,7 Vulcan 11,6 Ballistic-tip 9,7 och Lapua 8,0 gram helmantel. lycka till
Publicerat Maj 5, 200620 yr Min första bössa blev en 70 XTR (Interbonds gamla) i 30-06 kan säga så att jag är helnöjd tycker den e lite snällare att skjuta med än en huqvarna 1600 som jag provat den e lättare lite bättre tryck om jag skulle byta bössa skulle det va pga säkringen