Publicerat December 23, 201114 yr Jag skall köpa ett nytt kikarsikte men undrar om Minox och Vortex är ok ? Min bror envisas med att jag skall köpa en begad Leupold som är det skottfastaste (!!?) som finns. Jag har tyvär inte ekonomi för att köpa 20000-kronorskikare. Har dock hört mycket gott om Minox och har en Minox handkikare som jag är mycket nöjd med. Kikarsiktena har fått mycket bra resultat i tester men är de skottfasta och robusta? De har ju inte gjort kikarsikten speciellt länge. Vågar man satsa på ett minox 4-20*50?
Publicerat December 23, 201114 yr Du har inte letat så värst mycket va? en begagnad leupold kostar inga 20000kr... det gör de inte ens nya! En sökning på blocket gav ganska många träffar och en av dem är detta siktet som är nytt! http://www.blocket.se/vasterbotten/Leupold_VX_R_3_9x50_Belyst_FireDot_4_33730378.htm?ca=23_11&w=3 Det bästa är ju egentligen att känna o klämma och skaffa sig en egen uppfattning om prylarna. Har själv aldrig glott genom en minox eller vortex men leupold har jag testat och kan väl inte klaga direkt.
Publicerat December 25, 201114 yr Författare Det går att köpa skitdyra Leupoldkikarsikten för över 30.000 kr med det har jag tyvär inte råd med. Därför frågar jag igen om någon har testat Minox och vet tt de tål stryk? Den kikare jag tittat på är en 4-20*50 för toppjakt. Vet någon hur de presterar på en bössa. Har sökt bland tester och forum men finner inget. De är ju ganska nya.... Dock lämnar de 30 års garanti som ju faktiskt är ganska kaxigt.
Publicerat December 25, 201114 yr Nä köp ingen Minox. Jag har inte ens kollat i en, men köp inte en sån. Läs alla gamla optiktrådar. Har du inte råd att köpa nya dyra kvalitets kikare så köp beggade kvalitets kikare.
Publicerat December 25, 201114 yr Sorry men Leupold hör inte till det bästa som finns,dom ligger inte ens i topp bland kikarna i mellansegmentet där dom kvalitetsmässigt hör hemma. Leupold är shyssta brukskikare liksom många andra fabrikat, Har ingen egen erfarenhet av Minox men av vad jag läst så funkar dom väl ok om det inte är toppprestanda man söker. /Mike
Publicerat December 25, 201114 yr Håller med Mike, till saken hör också att det finns många olika varianter/kvalitegrader av Leupoldsikte där de enklaste är ganska kassa medan de dyraste är ok men aldrig i nivå med det bästa. Minox håller jag nog optiskt för att vara bättre än L men hur de är slitagemässigt vetefåglarna.
Publicerat December 25, 201114 yr Författare Då är problemet att hitta ett bra begagnat kikarsikte med förstoring för toppjakt. Jag vill ha förstoring på runt 20 ggr och inget medförstorande tjafs. Det haglar inte direkt sådant för 7-8000 kr på blocket. Har inte sett dem här på säljsidan heller. Någon som vill bli av med ett ? Anledningen att jag funderat på Minox är den helt fantastiska handkikaren jag kom öcer i höstas. Ser faktiskt ingen skilnad mellan min och min brors Svarre. Min har nästan bättre färgåtergivning. Nu var det inte HG-linser i kikarsiktet men ändå. Med de generösa garantivilkoren tänkte jag att de inte kan vara helt kass. Är faktiskt inte helt nöjd med mitt Nikon som är dyrare och bara skit när det är kallt. Minox har dessutom en köldgaranti ner till -30....
Publicerat December 25, 201114 yr Köp ett Minox och skriv en recenssion efter toppjakten nån måste ju vara först. /Mike
Publicerat December 25, 201114 yr Författare Minox sverige är villiga att skicka upp en som jag kan få kolla på i alla fall. Vi får se. Kan i alla fall inte bli sämre än min Nikon. Vi får se....
Publicerat December 26, 201114 yr Då är problemet att hitta ett bra begagnat kikarsikte med förstoring för toppjakt. Jag vill ha förstoring på runt 20 ggr och inget medförstorande tjafs. Det haglar inte direkt sådant för 7-8000 kr på blocket. Jag har en Leupold VX-3 6.5-20X40 LR, riktmedel duplex. Kikaren ligger bara och samlar damm och jag vet faktiskt inte vad folk vill betala för den. Dock så tänker jag inte ge bort den eftersom jag i värsta fall tänkt sätta den på en 22:a. Ge ett bud om du är intresserad. http://www.handladigitalt.se/leupold-vx3-6520x40-long-range-fine-duplex-matt-p-3274.html
Publicerat December 26, 201114 yr Finns ju detta här på forat annars. http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/36063-zeiss-classic-diavari-t-25-10x50/page__pid__583408#entry583408 Vh//Matte.
Publicerat December 27, 201114 yr Ja, att hitta ett begagnat, bra kikarsikte för 7-8000kr ska väl inte va så svårt... torsbo har "tokrea" på sitt swarovski-sortiment nu såg jag... kolla in det. De brukar ha mkt begagnad optik oxå.
Publicerat December 28, 201114 yr Bra begagnad optik är inga problem att hitta. Jag köpte mig tex en Swarovski Habicht Nova 1,5-6X42 med tyska ettan för 3000:- med helt perfekta linser..Leupold är utan tvekan bra robusta sikten med oöverträffad garanti men till vakjakt hänger Leupold sällan med. Jag har själv en hoper Leupold-sikten, bl.a. en belyst VX-III 3,5-10X50 och det är utan tvekan ett bra sikte men optiskt hänger det inte med de Zeiss och Swarovski som jag har. Mitt råd är att ha lite is i magen och kika på begagnatmarknaden..
Publicerat December 28, 201114 yr Jag skulle inte stirra mig blind på en hög förstoring. God skärpa & optisk prestanda är enligt mig viktigare, skulle således välja beggad kvalité. Kika på Egun.de. Har inga egna erfarenheter av Minox, dock läst endel goda recensioner från "utomlands". Tror förresten det finns en beggad IOR 4-14 på grannforat som jag skulle kika på. /R
Publicerat December 28, 201114 yr Författare Jag tycker om hög(re) förstoring. Har jagat med 10 och 12 ggr och tycker att det är lite lite. Orrar har en tendens att bli små på längre håll. Ser också lättare om man har riktigt bra stöd när man tittar genom kikarsiktet på högre förstoring. Medförstorande riktmedel gillar jag inte heller. De blir alldeles för stora för att skjuta bra med på 20 ggr. När man då kommer upp i 20-24 ggr förstoring så kostar bra optik i alla fall mycket. Därför vill jag hitta det bästa i mellansegmentet. Rotade lite i Leupolds tillverkning och kom fram till att de som så många andra sätter ihop de flesta kikarsikten i asien med asiatiska linser och inte hålls speciellt högt i varken optisk klass eller skottfasthet. Endast de dyraste (över 20.000 kr) är made in USA. Det kommer att bli ett Minox 4-20*50 bcd. Recenssion kommer.....
Publicerat December 28, 201114 yr Linserna är mycket riktigt asiatiska och Leupolds laseravståndsmätare och handkikare är producerade "overseas". Dock är siktena mig veterligen monterade i USA. Skottfastheten är helt tillförlitlig även med de billigaste modellerna men optiskt är de lite trista. Dock har jänkarna ingen tradition av skymningsjakt som europérna så därav att behovet är litet av ljusstarka sikten på den amerikanska marknaden..
Publicerat Januari 2, 201214 yr Minox har ju valt att satsa på riktigt bra kvalitets linser från Schott AG, och det märks!!! Jag är personligen väldigt imponerar om man ser till prisbilden på Minox sikten!