Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

243 AI

Featured Replies

Publicerat

Skumt att den inte stabiliserar 90gr. Scenar 10" brukar väl vara standard.

Att riva till AI kan väl vara skoj men knappast klokt speciellt om inte pipan är över 65cm

Publicerat

Blir till att betala jäkligt mycket pipliv för liiite mera fart.. Räkna med kanske 5% mera fart, men med mer krut och iaf till viss del högre tryck också.

Vad gäller precisionen, så skjuter knappast pipan sämmre om den kammras om rakt o fint. Har du själv kammrat pipan till 243w så är det ju lätt att spänna upp pipan på samma sätt och kammra om, om inte så blir det kanske några mm som försvinner när du får skära om lite ytor, men det vet du bättre än mig.

//Peter Ericson

Publicerat

Va är de du vill veta egentligen?

Publicerat
  • Författare

Va är de du vill veta egentligen?

Vill bara höra att det är en bra ide från nån annan :D Var väl mest att få lite allmänna åsikter om upplevd skillnad mellan standard och AI.

Publicerat

Vill bara höra att det är en bra ide från nån annan :D Var väl mest att få lite allmänna åsikter om upplevd skillnad mellan standard och AI.

Okay, ja ha aldrig haft en 243win så kan inte uttala mig om skillnader ;)

Publicerat

Jag skjuter idag 105:or ur min 243 win i 940m/s med 1:8 stigning,har lurat länge på att skaffa en AI när denna pipan är slut men börjar tycka att 30m/s fartökning inte står i proportion till slitaget.

En pipa kostar ju dock 4000 plus arbete...

/Mike

Publicerat
  • Författare

Du har väl bytt pipa på den? Hur sköt den gamla och stabiliserades 90 gr i den? Pipjobb varierar ju i kostnad ;)

Publicerat

Pipjobb varierar ju i kostnad ;)

Alltså till mitt försvar så är jag gammal och har druckit för mycket glögg ;)

Orginalpipan hade 1:9 1/8 stigning och sköt helt ok med 90gr kulor.

/Mike

Publicerat
  • Författare

Alltså till mitt försvar så är jag gammal och har druckit för mycket glögg ;)

Orginalpipan hade 1:9 1/8 stigning och sköt helt ok med 90gr kulor.

/Mike

Helt övertygad jag har hunnit ikapp med glöggen :lol: Brukar inte 243 ha 1:10 original?
Publicerat

Inte remington, dom har snabbare stigning än 1-10.

Mvh Jocke

Publicerat
  • Författare

Se där då lärde man sig nåt nytt.

Publicerat
  • Författare

En pipa kostar ju dock 4000 plus arbete...

/Mike

Köp en svarv Mike sen gör du så här!

Publicerat
  • Författare

Jaha, kollade twisten på pipan och den är 1-12" . Blir då ingen AI på den. Har en 1-10" liggandes så jag får nog ta mig en stark funderare på om jag skulle skruva i den. Men då är frågan, AI eller standard? Har iofs rivare till XC men då måste ju licensen göras om å laddverktyg inhandlas. Rivare till 243 har jag inte. Kanske lättare köpa laddverktyg, hmm.

Publicerat

Med 12" twist förstår jag att det är problem att skjuta 90gr. Scenar då räcker det nog inte med 243AI hylsa, är det en Sako pipa?

Publicerat
  • Författare

Jo det är standardpipan. Vart lite förvånad då dom uppger 1-10" på hemsidan. Förvisso på M-lådan, hittar inte AII lådan.

Publicerat
  • Författare

Fått pris på verktyg till XC, $80 genom gruppköp på SN. Blir nog en XC av den då. Dryga 1000 m/s med 90 gr utan stress å med en 60 gr sierra ligger räven pyrt till :) Fast om det hinns med i år vet jag inte. Ni får väl hålla utkik efter en projekttråd.

Publicerat

Känns som ett klokt val för som du säger räcker farten och kalibern är mera harmonisk än 243AI, men jag skulle nog välja en pipa med 8" twist för att kunna utnyttja kalibern bättre. Ska du bygga på en 10" pipa kanske en 6br passar nog så bra räven lär inte märka någon skillnad ;)

Vad är det för verktyg för 80$?

Publicerat
  • Författare

Känns som ett klokt val för som du säger räcker farten och kalibern är mera harmonisk än 243AI, men jag skulle nog välja en pipa med 8" twist för att kunna utnyttja kalibern bättre. Ska du bygga på en 10" pipa kanske en 6br passar nog så bra räven lär inte märka någon skillnad ;)

Vad är det för verktyg för 80$?

Kruxet är att jag har en pipa i 1-10 som ligger därav valet. Köpte Redding med 40% rabatt B)