Publicerat Maj 2, 200619 yr Så har det hänt! Fick min första klickande patron idag och genast dök det upp ett par frågetecken... Hur gör man? Jag väntade i några minuter och sen öppnade. Det kanske var jättefel.. Ialla fall så var det en federal 210-tändhatt som var boven i dramat. Någon som fått federal-hattarna att klicka. Har nog skjutit ett 300-tal utan problem
Publicerat Maj 2, 200619 yr sitter tändhatten i ordentligt? Allt annat ser okej ut? Jag skulle prova att skjuta den igen och konstatera om det verkligen är tändhatten eller om det är så att du har lite mycket skit i bössan så inte slagstiftet slår ordentligt eller nåt annat.
Publicerat Maj 2, 200619 yr Ser islaget i tändhatten bra ut? Som Cardic sa "sitter tändhatten helt i ?" Har varit med om att en Federal tändhatt inte small när jag hade råkat ta på krutet på tändhatten efter det så läste jag att det finns risk för klickande patroner om man tar på krutet för dom ska tas upp med "tändhattsisättarröret" Så tänk efter. Har du råkat att röra vid krutet på tändhatten? MVH/Jocke
Publicerat Maj 2, 200619 yr Författare Islaget ser bra ut och jag testade att skjuta en gång till men inte heller då small det. Bössan är ju sprillans ny så det borde inte vara det som är felet. Jag har nog alltid fingrat på en del tändhattar när det är någon som inte vill vända på sig. Kanske är det som är problemet.... Underligt att det inte hänt förut. Har plockat isär patronen och allt ser ok ut. Krut fanns det gott om Hur länge ska man vänta efter klick? Kändes inte roligt att börja fingra på den
Publicerat Maj 2, 200619 yr Islaget ser bra ut och jag testade att skjuta en gång till men inte heller då small det. Bössan är ju sprillans ny så det borde inte vara det som är felet. Jag har nog alltid fingrat på en del tändhattar när det är någon som inte vill vända på sig. Kanske är det som är problemet.... Underligt att det inte hänt förut. Har plockat isär patronen och allt ser ok ut. Krut fanns det gott om Hur länge ska man vänta efter klick? Kändes inte roligt att börja fingra på den Jag har bara varit med om det en gång också. Den gången så laddade jag och en av tändhattarna pös iväg och jag vände den med fingrarna och ställde sedan den för sig själv i ammoboxen. När jag sedan skjöt så small inte den patronen det är därför jag tror att det kan vara det som spökar läste efter det också att det kan bli klickningar om man rört vid tändhatten via direktkontakt med händerna/fingrarna. Jag brukar vänta runt 1min efter ett klick. dom flesta säger att har det inte smällt efter 30sek så smäller det inte. men jag väntar det dubbla för att vara säker. men efter en minut brukar jag vara rätt lugn när jag öppnar slutstycker. har det inte smällt inom 1min så smäller det inte när du öppnar slutstycket heller. MVH/Jocke
Publicerat Maj 2, 200619 yr Har varit med om det massor med gånger då man tävlade...matla om och prova en gång till...om inget händer kasta skiten åt h-vete å ta en ny ...första gångerna det hände var man lite oroad, men smäller det inte andra gången man trycker av så är det bara att kasera patronen...
Publicerat Maj 2, 200619 yr Författare Ok tack för hjälpen! Då väntade jag nog länge idag iaf. Tyckte ändå det kändes lite obehagligt att behandla den Ska vara försiktigare med tändhattarna i fortsättningen så kanske man slipper sånt här
Publicerat Maj 4, 200619 yr Jag hade en gång övningsamnutione till 6,5x55an som klickade lite då o då men jag slutade att använda dom, sedan så köpte jag laddade amnutione utav en som laddar o säljer där vart det en spricka i hylsans övre del = Halsen på en av dom till 9,3x62 an ,,, Så visst kan man få vara med om märkliga saker o ting..... ???
Publicerat Maj 4, 200619 yr Du kan få samma fenomen om du inte torkar hylsorna ordentligt efter tvätt. Fick själv en klick under en tävling på löpande älg pga det.
Publicerat Maj 17, 200619 yr Fett i tändsatsen är ett säkert sätt att oskadliggöra en tändhatt. Samma sak att sätta tändhatten för djupt så att man förstör städet i en boxer eller trycker sönder tändsatsen i en berdantändhatt. Räkna till tio långsamt vid klick för att undvika en afterburner mantla om och prova igen. Smäller det inte då så gör om enligt föregående mantla sedan ut patronen. Flåsar en björn dig i ansiktet så får du avgöra efter situation om det är bättre att chansa på att patronen inte exploderar i ansiktet och mantla om direkt för att undvika obehag från björnen. ;D