Jump to content

Tax som skaver pungen

*Nicke*

Recommended Posts

Jag släppte min hane i onsdags och när jag kopplade honom var han helt röd på insidan av låren och blödde från pungen!

Hur kan jag skydda påsen mot detta?? Det va snö vid tillfället. Fast ingen skare.

Syns nu att han har en sårskorpa. Vad kan jag smörja in med?

Kan man använda plåsterspray innan släpp?

Eller ska man sy ett pungskydd?? :D

Mvh Niklas

• 5 weeks later...
Christian N

Plåstersprej låter obra,

det kommer att riva hårt ändå där...

tikskydd lät bra men man får vara försiktig med risken för att hänga fast hunden på något,

Helosan salva är bra på sår av det där slaget, i varje fall på oss.

/Christian

Dr Krall

Feta salvor är bra. Helosan har nämnts. Inotyol är en annan bra salva bekant för alla som haft småbarn. Lindrar och torkar upp lindrigare fuktande hudinflammationer. Kortisonsalvor kan vara bra om det är väldigt rodnat i huden förutsatt att det inte har hunnit blivit öppna sårigheter...då är det kontraindicerat. En bra fet salva med milt kortison är tex Mildison Lipid. Blir det större mer utvecklade sårigheter gör du din jaktkompis en tjänst om du tar honom/henne till en veterinär. Kan vara frostskador också och inte bara skav.

Inotyol-salva är mitt stalltips nr 1 till husapoteket gällande skavsår på pungen. Funkar både till hund och husse ;) Som skydd i förebyggande syfte kan du smörja på extremt fet (så låg vattenhalt som möjligt) hudsalva tex fd Försvarets Hudsalva, Locobase Repair edyl.

Det finns också ganska flådiga tighta tunna helkroppsstrumpor för hundar. Används inom vet.medicinen för skydd av sår postoperativt. Dessa har jag sålt till hundägare som skydd för skav...tex högbröstade fågelhundar som ganska ofta skaver upp ventrala bröstkorgen när de kutar runt i fjällriset.

Sent from my HTC Desire S using Tapatalk

Tack för dessa tips!

Han läkte ihop fint och har bara haft lättare rodnad dom sista gångerna.

Har en påse i källaren av försvarets hudsalva så en sådan skall jag ha med och smörja in innan släpp.

Ska se om det finns nån inotyol kvar annars kommer denna införskaffas.

Mvh Niklas

• 2 months later...
Superhawk

Det finns en salva som är ännu tjockare (fetare) än Inotyol salvan, den heter Silon och säljs av apoteket.

Mvh Jonas

Ska köpa salva till höstens jakter. Han klarade sig bra efter detta släpp och hade inga fler sår.

Men just nu är han jävligt billig för hans mamma löper men det spelar ingen roll att det är mor utan han går runt här och piper konstant!

/Nicke

• 2 months later...