Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Funderingar runt rävbössa i Klass 2?

Featured Replies

Publicerat

Har lockjagat räv i två säsonger nu, Dock inte flitigt, kan med ges :unsure: Men har ändå haft ok utdelning. Har andvänt två olika klass 1 bössor och drilling som har funkat ok. Men suget efter en klass 2 har funnits där länge för räv, rådjur och skräpfågel. Och efter ha sett Linderoths nya film så bestämde jag mig nu ska projektet börja. Målet är att de ska va klart till 01092012 men får se. Projektet är en R93 så det är en legobössa ur kartong som projektet ska kretsa runt.

Stomme: Blaser R93 proff (klart)

Kaliber: ? 222,223 22-250 och 243 Fördel 243 slipper jag byta mag(308 Win i bössan) 222 och 223. Behövs ett nytt slutstycke 2100:- 22-250 måste byta mag. Men lutar åt 22-250 men inget är säkert

Kikarsikte: Zeiss 2,5-10x50 med belyst 40 riktmedel (klart)

Fäste: Blaser orginal måste beställas

Ljuddämpare: ? Vet inte? Har idag en A-tec ctm4 som kanske funkar?

Benstöd: Stoneypoint Rapid Pivot Biopod M ska bsetällas

Ammunition: ? (Laddar inte själv)

Synpunkter och erfarenheter på detta?

Kommer kompletera efter hand. När nya ideer och tankar uppkommer. Och de gör de hela tiden :unsure:

Mvh S

Publicerat

Om du har en kaliber 30dämp kommer den inte fungera optimalt mot kaliber 22 eller 6mmkulor,det blir ett ljudläckage.

Jag har själv både 223 och 243 och bägge fungerar utmärkt mot det du avser,gott om lämplig fabriksladdad ammo i resp kaliber också.

Jag tror från ett annat inlägg att du jagar på gotland,brukar själv vara där ett par ggr per år.

Då det nästan alltid blåser på ön(åtminstone när jag är där) så hade mitt första val blivit 243 pga vindavdrift och att den ger mycket bättre effekt i rå.

/Mike

Publicerat
  • Författare

Jagar både på ön och fastlandet. Har funderat på 243win då jag slipper byta magasin (308win), Men har hört av bekanta som har haft kalibern att dom kan vara bra lynniga? De jag vill ha är lite rekyl och så lite piplyft som mojligt. Och gärna kort pipa men inget krav?

Mvh S

Publicerat

Sant är att i kaliber 243 är det viktigare att matcha kulvikten mot räffelstigningen än mot många andra kalibrar,gör man det skjuter den lika bra som något annat.

Ungefär som att det blir lika fel att skjuta riktigt tunga kulor i kal 224 mot 1:12-1:14 stigningar.

Rekyl har visserligen mycket med kalibern att göra men kolvutformning och rekylupptagning och vapnets vikt har minst lika stor del i det hela så titta inte för mycket på kalibern runt detta.

/Mike

Publicerat

Valde .243 som komplement till .308 (R93) just mht magasinet + att jag byggt upp kolven. Har dryga håll + vind, så använder 90-100gr kulor och det finns absolut inget att invända mot precisionen på .243. Hur de lättare kulorna funkar i Blasers pipor vet jag inte men de är sämre i vind så tycker det går bort i öppen blåsig terräng ändå.

Använder köpeammo, för tillfället Sako 90 gr som funkar utmärkt på räv och gås (som ofta tas på 200m+). Även användbar till rådjur. Även om det säkert finns bättre kulor för matvilt så prioriterar jag kontinuiteten med att ha samma kula i alla lägen så man inte behöver fundera så mycket.

.243 är väl inte första valet att kapa pipan på... den har rätt fräck mynningsflamma i 57 cm

Skaffa dämpare så kan du bortse från rekylen. Men glöm att använda . 30 utan försök få tag i en för 6mm exakt. Jag har en för 6,5 och det är en del ljudläckage.

Om du inte har väldigt flubbiga kinder så rekommenderas kolvkamshöjare av något slag.

+ varför vänta till 1 sept?? rävjakten börjar 1 aug...

Publicerat

Men har hört av bekanta som har haft kalibern att dom kan vara bra lynniga?

Mvh S

Hade också hört det här påståendet när jag kikade efter klass2 pipa till min Blaser, men Mike övertygade mig om att det nog inte skulle bli några komplikationer.

Efter att ha skjutit en del "hål-i-hål" serier på 100meter så backade jag tavlan till 200meter......

post-2176-0-70902500-1325103900_thumb.jp

....och sköt den här träffbilden (tre skott) första och enda gången jag provade så nog kan Blasers 243win pipor leverera, det är jag den första att skriva under på.

Sköt med 90grs BST och 90grs Scirocco i min. Träffbilden ovan är skjuten med jaktkulan Swift Scirocco.

MVH

Jocke

Publicerat
  • Författare

Mad micke: sant de du säger. får titta på en annan dämpare.

Underbron: har ställbar kolvkamm

Joachim: ser bra ut! men varför bara 3?

De enda är att jag bara har dålig erfarenhet av kalibern. men 2 gången gillt som dom säger.

Mvh S

Publicerat

Joachim: ser bra ut! men varför bara 3?

Mvh S

Behövde ha några kvar till jakten också, annars hade jag lätt kunnat skjuta hela dagen.

Nu är pipan såld så nu blir det inga fler test för min del.

Mvh

Jocke

Sent from my ST17i

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Då är projektet klart! Vart ninte riktigt som det var tänkt men :huh:

Pipan vart min 308 win som matas med millforce varminter. Samskjuter kanon med nosler partition. dämparen a-tec ctm4.Kikaren zeiss 2,5-10x50 fick ett nytt fäste. Benstöden bröt jag av på andra jakten (nya beställda).

Känns helt ok bara stöden dyker upp.

S.