Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Rådjur..!

Featured Replies

Publicerat

Är det fler med mig som tycker att rådjuren klarat sig ovanligt bra i vinter.?

Jag stödutfodrar alltid på vintern med hö/ renfor och fällda träd, björk och asp.

Jag har inte märkt nån direkt nedgång på rådjuren varken här eller ett par mil bort.

Jag bor i 2 mil norr om Motala.. Hur är det för er runt om i sverige.?

Publicerat

Dom har klarat sig förhållandevis bra tycker jag också. Hade nästan ingen lust alls att gå ut på vårbock men efter några kvällar har jag och några kompisar sett många rådjur, vi har iofs utfodrat med ensilage och sedan har vi 2 viltåkrar som bör ha gjort lite nytta.

Publicerat

Kan bara hålla med ser lika mycket råddjur nu som innan vintern och just där jag bor tror jag ändå ingen har stödutfodrat.

Sen på min egentliga marker någon mil bort där vi stödutfodrade ser vi nästan mer rådjur än innan vintern. Verkar nästan som utfodringen lockat till sig fler rådjur. Kanske ska påbekas att det inte stödutfodras speciellt mycket i vanliga fall runt om där jag bor. Vi brukar ju inte ha speciellt hårda vintrar här i södra Småland.

Publicerat

De verkar ha klarat sig hyffsat. Men jag får se hur det ser ut längre fram när jag ska inventera i markerna för at se vad som finns.

En anledning till att man ser dem ute på åkrarna kan vara att då har de uppsikt omkring sig på grund av lon.

Publicerat

Hörde att det var bra med rådjuren där ja jagar det är inte så stor mark som jag har men ca:15ha då o där var det sammanlagt 9st då som en släkting hade sett nu bara för 14 dar sedan o dom håller sig i byn o går runt omkring där :-D , ska väl upp om ca 14dar så då får man ju hoppas att man får tag i något bock för det finns 3st  .