Publicerat December 26, 201114 yr Då var det dags att åter igen dyka ner i kolfiberträsket. Det tog mig tre försök innan jag äntligen fick ut ett skaftämne som var användbart Denna gången ville jag ha ett parerskydd av något slag samt testa lite olika ytstruktur på kolfiberbitarna. Resultatet blev att slidan är gjuten med en invändig form vilken ger en ruffig vävstruktur medan skaftet är gjutet i en utvändig form vilket ger den släta ytan vi normalt förknippar med kompositprodukter. Slidans båda delar hänger ihop med 6 flätade kevlarsnören som var och ett ska hålla för sisådär 200 kg - det ska bli kul att se om den nye ägaren lyckas dra i sönder dem Nog snackat, så här blev resultatet (om jag nu kan få bilderna att hitta hit): /Anders
Publicerat December 27, 201114 yr Snyggt,väldigt intressant med ovanliga material och former. http://jeknives.blogspot.com/
Publicerat December 27, 201114 yr Som sagt, spännande form och den ser ut att sitta gott i näven! Mvh / Karl-Erik
Publicerat Januari 3, 201214 yr Författare Tack för de vänliga kommentarerna. Formen på skaftet kom av att jag till hälften slöt högernäven och såg vilken form detta gav. Resultatet blev att trycket fördelas lika över hela skaftet när man greppar kniven och att den är väldigt bekväm att hålla i. Nackdelen är den andra sidan av myntet - den passar inte de som har mycket avvikande handstorlek från min egen. /Anders