Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Angående parning?

Featured Replies

Publicerat

Har en undran hur det fungerar med parning!

Har en tik som jag tänkt para, tiken fungerar mycket bra jaktligt har tyvärr bara hunnit gå ett prov nu på senhösten vilket resulterade i ett tredje pris p.g.a att fågeln satt dåligt endast en av fåglarna satt tiden ut så domaren kunde gå fram och stöta. Hon har exellent bedömmning på utställning.

Min fråga är då om avelsrådet rekommenderar någon parning då hon är relativt omeriterad?

Och hur ställer sig hanhundsägarna som har välmeriterade hundar till att para med en mindre meriterad?

Hade tänkt para hon för att behålla en valp själv och minst 2 ev 3 är tingade redan.

Tiken fyller 5 nästa år. Har haft lite otur jaktprovsmässigt då hon förra året löpte aug och början på sept sedan skar hon sönder tassen på en sten, och i år löp då från 25 aug och framåt sedan en kvist i ögat och skada på hornhinnan.

Tack på förhand//

Publicerat

Jodå avelsråden kommer nog att ge någon rekommendation då det för närvarande inte krävs någon form av merit för att få det. Däremot vill dom ha patella och tandstatus intyg innan dom gör nåt överhuvudtaget..

Publicerat

Om tiken hinner bli 5 år innan valparna föds så får du hur som inte regga valparna i SKK. Ja, antar att hon inte haft valpar förr, om så är fallet är det OK.

Publicerat
  • Författare

Om tiken hinner bli 5 år innan valparna föds så får du hur som inte regga valparna i SKK. Ja, antar att hon inte haft valpar förr, om så är fallet är det OK.

Jo hon har haft en kull tidigare som är reggade hos skk denna parning var dock ej rekommenderad av avelsrådet.

Den här gången tänkte jag pröva den vägen.

Men det var faktiskt inte något jag visste att dom ej fått bli 5 år varför denna regel?

Publicerat
  • Författare

Jodå avelsråden kommer nog att ge någon rekommendation då det för närvarande inte krävs någon form av merit för att få det. Däremot vill dom ha patella och tandstatus intyg innan dom gör nåt överhuvudtaget..

ja dom besiktningarna är klara körde även nån typ av ögon undersökning.
Publicerat

Jo hon har haft en kull tidigare som är reggade hos skk denna parning var dock ej rekommenderad av avelsrådet.

Den här gången tänkte jag pröva den vägen.

Men det var faktiskt inte något jag visste att dom ej fått bli 5 år varför denna regel?

Det anses att en förstföderska bör vara under 5 år med tanke på bl.a flexibiltet i bäcken o.s.v.

Publicerat

Om tiken hinner bli 5 år innan valparna föds så får du hur som inte regga valparna i SKK. Ja, antar att hon inte haft valpar förr, om så är fallet är det OK

Det är 7 år som gäller för förstföderskor och inget annat.

Publicerat

Japp...7 år. Om äldre tik krävs veterinärintyg på besiktning inför parning för att få regga valparna. Bra regel! Har kejsarsnittat många '9-årstikar' pga primär värksvaghet.

Sent from my HTC Desire S using Tapatalk

Publicerat

Det är 7 år som gäller för förstföderskor och inget annat.

Dålig koll på SKK's regelverk... Tidigare var det 5 år men nu ser jag att det är 7 som gäller!