Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

9,3x62 21g

Featured Replies

Publicerat

Är det lättare att få en 21g kula att gå rakt igenom en älg än en 18,5 eller 15g kula.

Funderar på att byta ammo.

Har valt 21:an eftersom man pysslar med eftersök.

Publicerat

Är det lättare att få en 21g kula att gå rakt igenom en älg än en 18,5 eller 15g kula.

Funderar på att byta ammo.

Har valt 21:an eftersom man pysslar med eftersök.

Är det normas oryx 21gr??

Ska du använda dig utav handladdat eller fabriks??

Min enda erfarenhet av kulor än så länge till 9,3 är 18,5 gr oryx men då handladdat och har väl hört att alla tyckte att den gjorde genom skott hela tiden och att dom inte riktigt var nöjd med den men jag är då skit nöjd med den kulan för att jag kör väl inte med max laddningen så då blir det inte behov till genom skott för att fabriks laddat ammo har dom ju laddat upp så hemsk mycket så det är ju därför det blir genomskott hela tiden. för skött en kalv nu i höst med den kulan och blev inte nått genom skott och då tycker jag att man ska vara nöjd :) Men dom säger ju att 15gr i fabriksladdad ammo inte gör upphov till genomskott som fabriksladdad 18,5gr och i 15gr klassen så är det ju vulkan och oryx. För rasmus boström kör ju med 15gr vulkan för han säger att det är en kula som inte har tendenser att gå igenom björnen för att han skjuter ju på ganska nära hål i bland :P

Men din fråga var ju om 21grammaren och har väl hört att det är otrolig död i den kulan men dom säger att det måste vare att otroligt stort djur om kulan ska stanna kvar att det oftast blir ett håll stort som en 5kronna rakt igenom älgen eller dyligt och att dom tippar ganska fort :)

Så du som inte vill ha genom skott rekommenderar jag 15gr vulkan om du ska köra fabriks laddat annars om du ska använda dig utav handladdning så kör med 18,5 och inte ladda allt för hårt men 21,1 gr funkar säkert bra att handladda men då är det ju om den stannar kvar i djur kroppen.

Men finns ju andra alternativ också som lapua mega 18,5 men då har jag bara hört bra saker om den som handladdat.

Men en till kula som jag har varit med och skjutit en kalv på drygt 60m och kulan stannade i bogen på andra sidan men då var det i kaliber 30-06 men blir nog likadant i 9,3 och det är rhino 16,2gr och 19,4gr och den är även billigare än normas ammo

tvbodenjakt.jetshop.se/ammunition/jakt/kula/rhino-c-176-1.aspx

Publicerat
  • Författare

Kanske blir att ladda själv då.

Annars har jag varit väldigt nöjd med 21g kulan, tung och dyr men men.

Får kanske satsa på vulkan

Publicerat

Kanske blir att ladda själv då.

Annars har jag varit väldigt nöjd med 21g kulan, tung och dyr men men.

Får kanske satsa på vulkan

JO kanske det :) det blir ju billigare också att ladda egen plugg.

Det är ju mycket död i den kulan men om den stannar kvar i djuren är ju en annan femma :P

Vulkan är ju inget fel på i alla fall med den erfarenheten jag har av den från 308 så stannade den kvar i älgen men inte dom allra minsta september kalvarna så 15gr till 9,3an blir nog kanon det :)