Publicerat Maj 3, 200620 yr Jaha då har man varit ute och skulle testa ifall valpen(7 mån) kan bli något eftersöksämne. Gjorde ett lätt spår på 40m med blod och älgskank. I slutet väntade korv. Jag väntade 2 timmar efter jag la spåret tills det var dags att gå det. På med utrustningen och visade henne till början... SNIFF SNIFF.... Hundskrället drog iväg åt helt fel håll med svansen mellan benen.. Jag visar henne till spåret igen men samma visa igen... Lagomt nöjd visar jag henne till bilen och hemfärd väntar... Men mellan spåret och bilen är det en vägbom och den vägrar hon gå förbi... Jättefarlig!!! SUCK!!! Korvbitarna ligger dessutom kvar ute i skogen. Nä jag ska ge henne en chans när hon blivit äldre men det ser inte lovande ut... // Jävligt irriterad Pitepalt edit: ok
Publicerat Maj 3, 200620 yr Ha tålamod Jag har sett Rottweiler som har ryggat undan för blod och Flattar som ålat fram i spåret. Till min labbe fick man agera drivankare till en börja. Alla hundarna tog viltspårs Championatet efter olika mycket träning....
Publicerat Maj 3, 200620 yr Jaha då har man varit ute och skulle testa ifall valpen(7 mån) kan bli något eftersöksämne. Gjorde ett lätt spår på 40m med blod och älgskank. I slutet väntade korv. Jag väntade 2 timmar efter jag la spåret tills det var dags att gå det. På med utrustningen och visade henne till början... SNIFF SNIFF.... Hundskrället drog iväg åt helt fel håll med svansen mellan benen.. Jag visar henne till spåret igen men samma visa igen... Lagomt nöjd visar jag henne till bilen och hemfärd väntar... Men mellan spåret och bilen är det en vägbom och den vägrar hon gå förbi... Jättefarlig!!! SUCK!!! Korvbitarna ligger dessutom kvar ute i skogen. Nä jag ska ge henne en chans när hon blivit äldre men det ser inte lovande ut... // Jävligt irriterad Pitepalt edit: ok Din hund har just kommit in i "spökåldern" 7mån / 1,5 år, Under denna period så uppträder hunden nervöst och fjolligt, och kan bli rädd för minst skit sak. Det du inte får göra nu är att på någotvis tvinga eller förstärka de obehag som hunden har, Låt hunden mogna, detta kommer att lösa sig framöver, Har själv haft flera som fått detta fenomen och det kommer att ge sig. Björnhunden
Publicerat Maj 3, 200620 yr Författare Det låter ju lite bättre iaf. Men hon har alltid varit fjantig men nu är det värre än vanligt. Minsta ljud och hon skiter ner sig . Jaja jag får väl avvakta tills hon blir lite tuffare innan man gör ett nytt försök
Publicerat Maj 3, 200620 yr Testa att lägga samma spår fast utan eller med bara ngr få droppar blod. Det luktar så pass starkt så det kan bli en smocka i nosen för jycken. Mvh!
Publicerat Maj 3, 200620 yr Lägg hundfoder i plastpåse blöt upp med vatten. Stick hål på påsen så det sipprar ut vatten/foder blandning och gör ett foderspår. Nästa gång slår du lite blod i påsen tillsammans med fodret o vattnet. Öka på blodmängden efterhand. Skulle tro det fungerar även på din jycke. MvJh NS
Publicerat Maj 3, 200620 yr Författare Ska ta och testa det någon dag. Tack för tipsen alla! Känns lite bättre nu iaf
Publicerat Maj 5, 200620 yr Så där var min Silmas också, åtminstone de två första spåren han gick vid ungefär 6 månaders ålder (fast då hade vi också gigantiska älgben *s*). Idag har han 5 förstapris i öppenklassen, inte för att det säger så mycket kanske... men han är en utomordentligt duktig spårhund. Vad jag förstått så är det inte alls ovanligt med unga hundar som är lite skeptiskt inställda till viltspår & faktiskt det många som föredrar dessa hundar då de tenderar att inte bli så heta i spåret som vuxna, fast det stämmer inte in på min herre dock som kan vara rätt het ibland. Anna
Publicerat Maj 5, 200620 yr Författare Hon verkar jätteduktig på spåra bara hon vill. Spårade upp gammeltiken, som tjejen hade gått i förväg ca 500m. Nosen i backen och bestämda steg så var vi ifatt ganska snart. Trots att det gick stigar kors och tvärs på ganska hundtätt område. Så nosen är det då inget fel på
Publicerat Maj 6, 200620 yr Är det inte bättre du skänker bort hunden så har du spårprylarna kvar till nästa hund. Spår bara klöven utan blod ett tag så kommer hon igång, min första hund la sig så fort vi kom till blodet, låg en stund och vägrade gå upp, sen fortsatte hon och spårade kanon, jag trodde jag skulle bli tokig, så berättade jag det för en mer erfaren hundägare än jag var då och han tyckte det var jättebra hon markerar ju att det är något nytt i spåret. Eller så spårar du bara vilt, gratis spårläggare Gammelhunden hade jag när jag jobbade som hundförare i bevakningsbranchen och fick tipset att gå ner på patologen så ska du få se på reaktion, sa de äldre, sagt och gjort ner med hunden och han blev väl lite mer aktiv men det hade de inte väntat sig då deras hundar hade antingen vägrat eller varit väldigt låga och ynkliga, min hund var ingen jättehjälte precis.