Publicerat December 29, 201114 yr Jacob hade fått samtalet och ringde mig i morse. Olyckan skedde vid länsgränsen, det va en kontaktman från Kronoberg som ringt. Jag sov ju så det tog lite tid innan jag ätit, klätt på mig och åkte ut. Va väl en 3-4 timmar sen olyckan när vi kom fram, hittade lite plastdetaljer i vägkanten. Olyckan va inte markerad men väl beskriven plats mitt för ett ödehus. Två grisar ska det varit varav den som blev påkörd i sidan drog åt vänster, alltså väster ut enl. chaffisen. Vi skulle precis börja spåra när de som jagar där kom förbi. De skulle precis till att jaga på västra sidan. Snackade lite med dem så drog tiken i spårlinan och ville iväg öster ut. Följde med en 60 m och såg gristramp i lövet. Men eftersom tiken inte fått söka av hela vägkanten än så tog jag tillbaka henne till vägen, skulle kunna va den andra grisen eller nån helt annan gris.. mycket spår och bök på åkrar och i ekskogen. Hon lufsade runt i andra vägkanten men valde samma löpa igen så vi fortsatte en bit in. Efter kanske 100m så kopplade jag loss. Ansåg att hon nu va spårställd.. Hon luffade på men i en vänsterböj och ut mot vägen igen. Vi såg henne på andra sidan åkrarna när hon tjoade någon gång och snurrade under ekarna. Förmodligen mycket dofter, såg ut som det va j-vligt gott om gris i markerna. Vi står nu vid bilarna och när hon går över vägen så åker jaktlaget 4-5 killar iväg och in i det området. Vi hade ju ingen radio och mobilteckningen va kass.. Blackie fortsatte sin promenad.. vi va borta och kollade där hon gått över vägen och där va en rejäl grisstig. Beslöt att gå till bilen för att kunna hänga med vart de nu skulle bära.. så får vi ståndindikation på pejlen. Vi kör in efter jaktlagskillarna. Stannar i höjd med ståndet och det står en kille 80m bort o pekar bortåt vägen. Vi går in direkt men det rör på sig när vi är en 60m från, rätt vind hade vi, det rör sig ryckvis en 40-50 meter i taget. Vi kutar efter och ser grisen skymta ett par ggr. Ser så en mörk kontur av grisen i ett tätt grane och håller mitt i och klämmer till. Det blir en rusning en 60m sen smäller det till snett fram till höger om mig… Den ligger hör jag killen ropa. Det stod en passkytt där som vi inte hade en aning om… Inget bra alls och det kändes inte så bra men inget av våra skott äventyrade ju något fast…. Jag trodde de stod på vägen men så va det tydligen inte. Killen hörde ju oss men vi visste inget om att han va där. Sånt är inte bra…. Rätt gris va det och enl pejlen så hade Blackie gått 1,4 km från olyckan till död gris. Mitt skott satt nog högt och mitt i eller så va det bom och killen skott gick ut bär bak men då vore det inte ren sida som han sa men skit samma, grisen slapp lida och den har mycket troligt värre invärtes skador än det vi hittade på ena framklöven. Köpt en ny bösskamera och fick lite film men i min iver att skydda linsen så satte jag på ett flippskydd och fick tejpa lite för att det skulle sitta vilket jag tydligen gjorde rakt över mikrofonen… så ljudet blev lite kasst. Eller så är det kass ljudupptagning på kameran. Den sitter i alla fall under pipan i fästet för bösslampan. Verkar sitta bra sen får vi se hur bra filmer det blir framöver. Men hur som så fick iallafall Blackie visa hur det ska gå till än en gång Påkörd vid truck, upptag och stånd vid grön pil, grisen död vid svart ring.
Publicerat December 29, 201114 yr Bra jobbat som alltid, men mindre skoj med en pass skytt så nära inne i skogen. Tur allt gick bra! Hur många grisar det för Blackie nu, hinner du med 60 till nyår?
Publicerat December 29, 201114 yr Nä men va fan!?! En film utan vatten på linsen ... Bra jobbat av hela gänget. Men inte fan var det väl någon gris där du sköt? (sa han som sköt en stubbe i helgen)
Publicerat December 29, 201114 yr Författare Nä men va fan!?! En film utan vatten på linsen ... Bra jobbat av hela gänget. Men inte fan var det väl någon gris där du sköt? (sa han som sköt en stubbe i helgen) Min stubbe rörde på sig
Publicerat December 29, 201114 yr Författare Bra jobbat som alltid, men mindre skoj med en pass skytt så nära inne i skogen. Tur allt gick bra! Hur många grisar det för Blackie nu, hinner du med 60 till nyår? Nä de tror jag inte... isåfall får de bli en 9 till bara i morgon..
Publicerat December 29, 201114 yr Min stubbe rörde på sig Jag träffade med förstaskottet. Och jag siktade faktiskt på stubben.
Publicerat December 29, 201114 yr Författare Jag träffade med förstaskottet. Och jag siktade faktiskt på stubben. Den måste varit nära då, tur du fick stopp på den, kunde gått illa...
Publicerat December 29, 201114 yr Underbart Va redan innan kul å läsa om dina å Blackies bravader, så blir de nu på film mä... Super
Publicerat Januari 13, 201214 yr Författare Snackat med killarna som jagade där. Det satt 2 skott i grisen, mitt buskröjar skott tog mitt i och högt. De du Musköt, bättre än en träff i stubbe Jag går numera under namnet Hawkeye!
Publicerat Januari 13, 201214 yr Snackat med killarna som jagade där. Det satt 2 skott i grisen, mitt buskröjar skott tog mitt i och högt. De du Musköt, bättre än en träff i stubbe Jag går numera under namnet Hawkeye! Ja du Hawkeye! Man brukar ju säga. "Bara skjut det kan ta bättre än du tror" Själv så var jag ju tvungen att skjuta på något när där inte fanns några grisar. Och jag hävdar fortfarande att det tog exakt där jag siktade på stubben.
Publicerat Januari 13, 201214 yr Författare Ja du Hawkeye! Man brukar ju säga. "Bara skjut det kan ta bättre än du tror" Själv så var jag ju tvungen att skjuta på något när där inte fanns några grisar. Och jag hävdar fortfarande att det tog exakt där jag siktade på stubben. Eller.. Är det bara bly i luften så träffar man alltid något..