Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vem är Heda.

Featured Replies

Publicerat

Ja då har jag tagit steget från att bara läsa till att bli medlem för att kunna göra min åsikt hörd (vilket jag redan gjort). Det var på tiden tycker jag själv då jag besöker dom olika trådarna ofta. Har förstått att jag bör göra någon form av presentation av mig själv. (Däremot fattade jag inte hur jag skulle göra förens nu)

Jag är en 37-årig man som har gått den motsatta vägen. Jag har flyttat från södermanland till västerdalarna för lite drygt tio år sedan. Jag bor i Dala-Järna tillsammans med min sambo och vår gemensam son. I flocken finns det också en utflugen son till min sambo. Våra liv kretsar kring jakt, skogen och hundar. Vi har tre stycken hundar, en golden tik som är elva och som nu fungerar som barnvakt åt sonen. En basset griffon hane som är fem, han jagar cirka 15 minuter upp till ett par timmar beroende på vilt. De korta tiderna är på hare eller om han buffar iväg någon älg. Men oftast driver han rådjur. Då kan det bli en timme eller två om jag inte väljer att blåsa av honom. Sedan har vi också en Wachteltik som är ett halv år och är i början av sin jaktliga bana. Tanken är att prägla henne på älg.

Jag jagar det mesta, men med övervikt åt rådjur och älg. Det rättare att säga är att jag jagar det som hundarna jagar, hunden och hundarbetet är det central i min jakt. Har alltid jagat med löshund och kommer alltid att göra. Trots förekomsten av varg.

Jag är ingen rasfanatiker när det gäller hundar. Har haft drever tidigare och är uppvuxen med gråhundar och stövare. Nästa hund köp, som dock ligger ett par år fram i tiden blir en stövare. Något som jag dock har börjat att jaga på senare år är bäver. Tycker att det är trevligt att ge sig ut en vårkväll och smyga efter vattnet. Kan inte sitta still så länge, det finns säkert en bäver på andra sidan kröken. Någon som känner igen sig?

Att jag inte vill sitta still präglar nog all min jakt. Jag vill gärna röra på mig när jag jagar, så någon vidare passskytt är jag inte. Vakjakt på vad det en skulle vara för vilt passar inte mig och är något som jag nästan aldrig gör. Det händer möjligen om det inte går att släppa hundarna pga. av kyla eller snö, då kanske. Fast då brukar jag ta skidorna och titta efter skogsfågel.

Jag jagar på flera olika ställen, till största del dock hemma i Järna. Men jagar också i närheten av Rankhyttan, Lillhärdal samt hemma i Eskilstuna när jag besöker släkt och vänner. För alla mina vänner jagar och känner egentligen inte någon som inte gör det.

Publicerat

Välkommen och skönt med lite dalmasar trots att jag är rumpmas :-)

Publicerat

Hej & välkommen hit! :D

Publicerat

Hej och välkommen! :)

Publicerat

Välkommen

Publicerat

Välkommen! Jag som inte ens har min jaktexamen än tycker att det verkar spännande med bäverjakt, fast jag måste erkänna att jag i första hand funderar på att jaga dom med kameran ;)