Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Grisprov-försäkringsvärde?

Featured Replies

Publicerat

Ringde en herre (mkt trevlig) häromveckan och påpekade att jag kunde lyfta livvärdet tack vare att jag testat hunden vid Boda. Tydligen hade provet utlöpt till belåtenhet.

Lite knepigt då jag aldrig hann få ett utlåtande av Scheppler jr som var med vid släppet, men nu fick jag det uppläst i telefonen vilket var kul.

Alltså, hunden är ju inte anlagstestad eller vad det heter men ändå kvalificerad för att höja livvärdet med 100%.

Är det fler som fått detta samtal som varit vid Boda och hur har ni hanterat detta?

Publicerat

Jag har åxo blivit uppringd av en mkt trevlig kvinna :) hon ville informera om mina försäkringar och hur jag kunde höja livvärdet om hundarna var injagade mm eller diplomtestade. Jag ändrade inget, blir väl aktuellt när laikan anses injagad och är 2år.

Publicerat

Tycker att det är lite märkligt att ett litet hägntest gör att du kan höja liv-värdet lika mycket som vid ett första pris på jaktprov. :unsure:

Publicerat

Det räcker inte att bara släppa där utan då meddelar man innan att man vill diplom testa hunden.

6 hektar hägn (vid träning 2-3) och med svårare biotop för hunden.

Hunden skall själv söka upp grisarna innom 20 min för att sedan ha minst 10 min skall/drevtid

// Kronis_gbg

Sent from my iPhone using Tapatalk

Publicerat
  • Författare

Jag har åxo blivit uppringd av en mkt trevlig kvinna :) hon ville informera om mina försäkringar och hur jag kunde höja livvärdet om hundarna var injagade mm eller diplomtestade. Jag ändrade inget, blir väl aktuellt när laikan anses injagad och är 2år.

Jasså, du fick tjejen ;) Det skulle inte kosta en spänn heller hos Folksam.

Tycker att det är lite märkligt att ett litet hägntest gör att du kan höja liv-värdet lika mycket som vid ett första pris på jaktprov. :unsure:

Benägen att hålla med dig. Nu står jag iofs utanför möjligheten att jaktprova iom att jag har blandras. Höjningen är således från 6 till 12000. Det betalar fortfarande inte en västlaikavalp. ;)

Det räcker inte att bara släppa där utan då meddelar man innan att man vill diplom testa hunden.

6 hektar hägn (vid träning 2-3) och med svårare biotop för hunden.

Hunden skall själv söka upp grisarna innom 20 min för att sedan ha minst 10 min skall/drevtid

// Kronis_gbg

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ja just diplomtest heter det ja. Ganska säker på att hunden skulle klara detta. Träningsgrisarna i 3hektars hägnet hittade han på 38 sekunder enligt protokollet. :P Menvet inte om detta är öppet för blandraser? Jag frågade herrn om detta verkligen räckte för att höja livvärdet, och han sa ja.