Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

duvhök VS tjäderhöna

Featured Replies

Publicerat

idag när jag stod ich tvättade bilen hörde jag en himla massa kråkskrän och såg en som störtdök ner på åkern.jag rusade fram till staketet och fick se ytterligare två störtdykningar och stora fjädermoln, varpå en vinglig duvhök reser sig och flyger iväg....rusar ut på åkern och ser en slagen tjäderhöna ligga på rygg.troligtvis förlamad å hon bara flaxar på vingarna och rör lite på huvet, så jag avlivade hönapönan.synd att inte duvhökskrället åkte på mer stryk....

Publicerat

Bara att låta hönan ligga så höken käkar färdigt, bättre det än att den tar en ny höna..

Mvh!

Publicerat

Ja duvhöken är ett gissel här hos oss också

Det går fram en eller ibland två kullar per år på byns marker och det på bekostnad av skogsfågel och änder främst.

Vid ett tillfälle i höstas jagade 4 hökar samtidigt ute på fjärden på jakt efter änder, ja det är så illa att t.o.m en del ornitologer här vill ha en viss avskjutning på höken.

Jag ser också mycket gärna att en viss laglig avskjutning ska ske, men så kommer det nog aldrig att bli :(

Publicerat
  • Författare

visste vore det mycket bättre med laglig avskjutning, men jag tror att det pangas en hel del hökar och vråkar runtomkring vårat land ändå, men med laga jakt så kan få se avskjutningssiffror och jägarn kan visa upp sin trofé!

Publicerat

Jo jag tror också det pangas en del hökar runt om i landet, det är synd bara att folk skjuter alla sorters rovfågel bara för att de tror att det är en duvhök.

Artkännedomen när det gäller fåglar är skrämande dålig, vare sig det gäller jaktbara fåglar eller icke jaktbara fåglar  :(

Väldigt många rovfåglar tar inte större vilt än småfågel och sorkdjur och är absolut ingen fara för det djur vi jagar.

Det finns dock fällor som är fullt lagliga att fånga duvhöken levande i för att sedan flytta på den till andra marker........... de sälla  ;D

Publicerat
  • Författare

seger:vi pratade om det idag jag och far att det gäller nog att vara barnvakt åt våra änder när de planteras ut i dammen sen.jag har tittat på hökfällor lite, vet du nån som fångat hök i fälla?jag har lurat lite på slagnät, men inte hittat nån som kan leverera fjädern som behövs!nån idé var man kan beställa sådan?

Publicerat

Tror faktiskt det finns forskning som styrker att viss jakt på hök är bra för dem! Många unghökar svälter ihjäl vintertid och man man plocka bort lite unghök så blir det mer käk kvar åt övriga dvs de klarar sig bättre. Vidar Marcström har forskat mycket på hök och skrivt om det, bara att ragga upp hans böcker och läsa.

Fångat hök med slagnät på ett gods och det var tveklöst effektivt, speciellt om man hittade en nyslagen fasan eller något liknande att ladda den med. Vet dock inte hur man får tag på fällorna.

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Hipshot:kan du om du har möjlighet höra dig för vart man får tag i fällor eller byggsatser så vore vi himla tacksamma!

Publicerat

Kan ju bara säga att den Norska Kråkfällan är oerhört effektiv för duvhök....och även andra rovfåglar.Men naturligtvis släpper man ju ut fåglarna sedan om man råkar fånga någon... :P