Publicerat December 31, 201114 yr Då jag kollar runt lite på vapen och nu har komit till sakos modeller, så är det två modeller som jag fått upp blicken för. sako 85 finnlight och sako 85 ss Jag undrar nu vad skillnaden mellan dessa är? båda har ju plastkolv och liknande. hjälp tack?
Publicerat December 31, 201114 yr Finnlight har flutad pipa och gummerade greppytor i annan färg. Lite lättare bössa än SS. Piplängd mm tror jag är den samma mellan bössorna i vald kaliber. http://www.sako.se/kulvapen_sako85.php?page=1
Publicerat December 31, 201114 yr Har för mig att Finnlighten har kortare pipa, men kan ha fel. Snabbt kollat... Så var min Finnlight 7mm RM, 620mm. Samma är den i SS. Hurvida förhållandet i andra kalibrar är, har jag inte brytt mig om att undersöka..... Dock tyckte jag att min finnlight blev för lätt så jag stoppade en plastpåse i kolven och fyllde den med 300g målarfog.... Bössan blev stabilare mot axeln, men fortfarande lätt i pipan. Jag upplever det som den blev mycket stadigare på frihandsskytte så. Upplever även att rekylen blev mildare. Sammantaget så tycker jag att bössan blev (för mig) skitbra! Lite mera tyng och stabilitet, utan att pipan ska börja vispa/sjunka efter några sekunders siktande. Har inte kollat exakt vart jämnvikten ligger för och efter. Jag gissar att den nu ligger kring varbygeln eller strax framför.(Med tanke på kikaren mm...)(Jämnvikten är något jag ska undersöka vid tillfälle, nu när det kom på tal. ) 3 "svåra" skott på frihand är tagna med bössan sen viktökningen. En orre på ca 80m, tjäder på ca 140m och ett halskott på en älgtjur på ca 200m. Alla skott tog där det var tänkt.... Jo just... en järpe på ca 60-65m föll också, men om det klassas som lite svårare, nja.... Hur SS bössan är i förhållande till min tyngda Finnlight.... Vikten på SS ligger antagligen längre fram. Om det är bra... Ja det är vad som känns bäst för den som håller bössan.
Publicerat December 31, 201114 yr Stämmer bra Husse! Finnlighten i magnumkalibrar är 62cm. 308. mfl i korta lådan 51,5 cm. 6,5x55 och 30.06 tex 57 cm. Vikt 2,8-2,9 kg.
Publicerat Januari 1, 201214 yr Författare Stämmer bra Husse! Finnlighten i magnumkalibrar är 62cm. 308. mfl i korta lådan 51,5 cm. 6,5x55 och 30.06 tex 57 cm. Vikt 2,8-2,9 kg. ok vad bra, på t.ex. jakt.se står de att den är 51 cm så trodde den va de i kal 30-06 också, vilket inte är så bra.