Publicerat Januari 1, 201214 yr Dax att sälla sig till skaran och försöka sig på en presentation. Jag är en figur på 43år som numera lever och lär i Norduppland men är av börd Gästrike. Mitt jakliga intresse vaknade rejält för drygt 20 år sedan, tiden innan dess var jag en ivrig fiskare och både Alaska o Island har besökts och fått släppa ifrån sig några laxfiskar. När det kommer till jakten är jag en vad jag kallar en allmogejägare, och trivs som bäst jagandes själv med en hund eller i ett mindre sällskap. Har gått lite på de numera populära "godsjakterna" men det är inte min påse riktigt känns det som. Ripjakt på fjället eller en dag på stubben med duvor som slår för fullt för bulvanerna ligger varmt om hjärtat, med bl.a 4 kontinentala fågelhundar i hemmet står just diverse fjäderfän för många av jaktdagarna. Har haft turen att träffa en lika hundträningstokig sambo som jag är jakttokig, aldrig ett ont ord om jakten hitintills. Hon har sedan några år tillbaks jägarexamen och är nu med ibland och pangar fåglar, jäkligt kul! Rådjuren är fortfarande för söta tycker hon... Ett intressant vilt som man fick på köpet vid flytten söderut är grisen som fortfarande känns nytt och spännande, och de etablerar sig mer och mer på jaktmarkerna. Ja, se det får räcka.
Publicerat Januari 3, 201214 yr Välkommen! med så pass många inlägg skrivna behöver jag kanske inte påpeka att du nog kommer trivas här God fortsättning!
Publicerat Februari 17, 201214 yr Hallå Strävhår! Om jag inte misstar mig har vi varit på prov i eftersöksgrenar tillsammans. Svärdsjö unghundsklass, du med ett strävhår å jag med en munster. Borde väl vara 4-5 år sedan, kan de stämma?
Publicerat Februari 18, 201214 yr Författare Hallå Strävhår! Om jag inte misstar mig har vi varit på prov i eftersöksgrenar tillsammans. Svärdsjö unghundsklass, du med ett strävhår å jag med en munster. Borde väl vara 4-5 år sedan, kan de stämma? Tjena, det kan nog stämma. Men skäggagamen blir 8 i år så jag skulle säga 6år. 10 - 10 stod det i protokollet, härliga minnen Hur har munster´n funkat då? Nöjd eller?
Publicerat Februari 19, 201214 yr vi har väl redan hälsat lite på rävtråden men du var så trevlig så jag säger hej en gång till VÄLKOMMEN !!!!!!!!!!!!
Publicerat Februari 19, 201214 yr Tjena, det kan nog stämma. Men skäggagamen blir 8 i år så jag skulle säga 6år. 10 - 10 stod det i protokollet, härliga minnen Hur har munster´n funkat då? Nöjd eller? 8-10 stod det i mitt, den *####%&* spottade på vattnet. Nja munstern har väl funkat sådär. Han står inte för fågel och har varit mycket sjuk och skadad. Men han är ok som apportör och har iallafall klarat upp de skott som inte suttit 100 på rådjur. Bättre familjehund får man leta efter. Strävisen då? (har en sån nu jag å). Johan
Publicerat Februari 20, 201214 yr Författare Ajdå, inte kul med skador och sjukdomar, var nära att det inte blev nån jakthund alls av min. När han var 2 1/2 på våren sprang han in i nått och knäsenan gick av, vetrinären mena 50-50. Men efter 10v i koppel, bur och gips hann vi med fjällen ändå . Han har blivit ungefär såsom jag önskade, han har fler fördelar än brister och de bristerna är nog husses förtjänst i många fall. Vi jagar allt och han står bra(även hare o räv) och vi har varit återkommande ekipage på säljjakter, han har dock svårare med skogsfågeln, duglig apportör, fungerar finfint som catchdog på skammat pälsvilt, stöter allt mer eller mindre men är lite ojämn på älg och gris. Skulle önska lite mer skall i löpan bara. Grävlingarna får se upp i augusti och byns katter året runt På minuskontot: tuggat på nån hane och nåt får emellanåt (pälsfår är dyrare än köttfår, egen erfarenhet) Blir nästa åt samma håll blir jag glad för bättre kamrat får jag leta efter, även om han ibland heter hundjävel Än du då? Var har du får nått bakom skägget?
Publicerat Mars 1, 201214 yr Ajdå, inte kul med skador och sjukdomar, var nära att det inte blev nån jakthund alls av min. När han var 2 1/2 på våren sprang han in i nått och knäsenan gick av, vetrinären mena 50-50. Men efter 10v i koppel, bur och gips hann vi med fjällen ändå . Han har blivit ungefär såsom jag önskade, han har fler fördelar än brister och de bristerna är nog husses förtjänst i många fall. Vi jagar allt och han står bra(även hare o räv) och vi har varit återkommande ekipage på säljjakter, han har dock svårare med skogsfågeln, duglig apportör, fungerar finfint som catchdog på skammat pälsvilt, stöter allt mer eller mindre men är lite ojämn på älg och gris. Skulle önska lite mer skall i löpan bara. Grävlingarna får se upp i augusti och byns katter året runt På minuskontot: tuggat på nån hane och nåt får emellanåt (pälsfår är dyrare än köttfår, egen erfarenhet) Blir nästa åt samma håll blir jag glad för bättre kamrat får jag leta efter, även om han ibland heter hundjävel Än du då? Var har du får nått bakom skägget? Var på restaurang i helgen ... jävligt gott med får . Jag har en Landinare som mest är tänkt att användas som stående, apportör och till eftersök. Skulle gärna använda henne som kortdrivare å men det springer lite för mycket gråbenta saker runt i skogen. Har väl skaplig lydnad på henne även om det ska erkännas att det blev en knallapport från kråkgömslet förra veckan. Hade väldigt dåligt med fågel förra året så hon är väl egentligen inte injagad än trots att hon blir 2 i april. Fantastisk duktig på att sno mat är hon å. Kanske får boka in mig hos er till hösten för lite träning ?
Publicerat Mars 2, 201214 yr Författare Var på restaurang i helgen ... jävligt gott med får . Jag har en Landinare som mest är tänkt att användas som stående, apportör och till eftersök. Skulle gärna använda henne som kortdrivare å men det springer lite för mycket gråbenta saker runt i skogen. Har väl skaplig lydnad på henne även om det ska erkännas att det blev en knallapport från kråkgömslet förra veckan. Hade väldigt dåligt med fågel förra året så hon är väl egentligen inte injagad än trots att hon blir 2 i april. Fantastisk duktig på att sno mat är hon å. Kanske får boka in mig hos er till hösten för lite träning ? Ja just, du jagade en bit västerut du oxå. Som du säker vet så blev en varg tagen av tåget(så bygg ut järnvägen ) strax utanför Storvik, det var hos oss det på min gamla hederliga hemmamark. Nu har det varit lite mindre spring men de finns fler Får vi de kläckningar som vi räknar med så är du mer än välkommen på lite fältarbete. Vi funderar på att byta utsättningsmark i år, vi får se hur det blir med det. Vart var ni i höstas då?