Publicerat Januari 1, 201214 yr Hejsan! Nu när vintern har lagt sig någorlunda så har jag upptäckt ett intressant fenomen i mitt kikarsikte. Kikarsiktet är ett Leupold VX I 3 - 9 x 50. Bilden blir väldigt gulaktig, som ett gammalt foto ungefär. Har detta något med ljuset och snön att göra eller är det jag som har en kass kikare? Eller är det helt enkelt mina egna gluggar det är fel på ? Vore intressant och höra om detta har hänt någon annan därute. God fortsättning på er!
Publicerat Januari 1, 201214 yr Dom är såna, du behöver inte vara orolig. De flesta amerikanska kikare, och en hel del andra, har en varmare tolkning av verkligheten än våra nakna ögon: det blir lite mer gult och rött när vi tittar genom tuben. Andra kikare, som t.ex. Zeiss, kan ha en lite blekare/kallare version - och allt detta beror på egenskaper som tillverkaren valt att bygga in, eller skitit i att bygga bort. Vissa äldre kikare kan ha en kraftig gul/brun färgning av bilden (gamla Helia är i en klass för sig) som verkar bero på att komponenter i fetten som används till tätning och smörjning inne i kikaren kondenserats på linserna, vilket förstås påverkar vad du ser. Heliorna brukar inte lida särskilt mycket av det, och framförallt blir de som nya efter en riktig genomgång. Det kan också handla om att linsbehandlingarna åldrats (billigt junk), eller att limmet mellan sammansatta linser påverkats av väder, vind och/eller bakterier. Det senare är relativt vanligt i gamla handkikare och kan lagas av en bra optiker, det första är nåt man får leva med - om man ids, man kan ju slänga skiten också. En inte alltför ovanlig skada är att nån rengjort linserna med fönsterputs innehållande ammoniak. Även om det finns en uppsjö olika recept på antireflexbehandlingar så innehåller de flesta system åtminstone ett (av oftast flera) lager med något baserat på eller helt bestående av ammoniumfluorid, vilket inte tål ammoniak eller andra ämnen med högt pH. Symptomen är gråaktig bild, kraftig försämring av mörkeregenskaperna och skinande blanka linser - ser ut som nyputsat fönsterglas (vilket det numera också är...) Men din kikarjävel är nog helt okej. -- Mats
Publicerat Januari 1, 201214 yr Inte så att du har ett gulfilter på siktet? Du garvar, men jag har gjort det. Svor ve och fasa över vilken horribel bild det var i en B&L 4000 som jag köpt begagnad... Tills jag flippade upp locket där fram också. -- Mats
Publicerat Januari 1, 201214 yr Författare Tack för ett bra svar Mats, det hade jag ingen aning om, blir nog att byta sikte då jag upplever det en smula irriterande.