Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Då var det dags.....

Featured Replies

Publicerat

Jahapp, igår satte bössbytarjävulen klorna i mig och det med besked.

Tankarna har länge snurrat på att bygga någon form av långhållsrigg för banan som även kan funka till mina jaktliga äventyr.

Detta har varit blott en fantasi men igår snurrade maskineriet igång ordentligt och jag är nu mer eller mindre villig att byta ut den lilla garderob jag har för att bygga mig detta.

Tankarna går i följande banor:

Kaliber:

Har blivit mer och mer sugen på 6.5 x 55 den senaste tiden och har fått känslan att denna skulle passa mig ypperligt, jag jagar endast klass 2 vilt (fågel och räv) med chans för någon älg (beroende på hur snäll jag är) Dessutom har jag tillgång att kunna få låna laddutrustning till 6.5 av bekanta.

Grund att bygga på:

Tikka T3 Varmint. Använder ju Tikka och är mycket nöjd med vad dem presterar ur lådan.

Stock:

KKC, klämde på en sån och blev helt förälskad :wub:

Optik:

Har läst mycket på forumet och blivit riktigt sugen på en Vortex viper PST 6 - 24 x 50

Jag har just inga problem med tyngd då jag är van att bära tungt och långt, men satsar på att få det så lätt som möjligt ^_^

Så vad säger ni som har lite mer kött på benen än vad en annan har, något som bör ändras någonstans? Eller duger det som det är?

//Morgan

Publicerat

hejsan morgan :)

helt rätt rigg - bra val

vmax95 eller sierra85 till räven -ganska hög fart

ev ett stonypoint sittbipod..

ev en ljuddämpare..

lycka till

vänligen nils

Publicerat
  • Författare

Tack för inputs!

Känns skönt att man verkar ha lite koll iaf :)

Bipods har jag redan så den är check!

Ljuddämpare lockar också men får se hur aktuellt det blir nu i början då den enda budget jag har är den som är innestående i vapnen plus nån 1000 peng.

//Morgan

Publicerat

Kolla på Grodås (GRS) kolvar åxå. Blir nog en sån till min Tikka.

Publicerat
  • Författare

Har inte riktigt fastnat för grodås, vet inte varför. Har även kikat lite på McMillan men tror att det kan bli lite väl bökigt att släpa runt på ^_^

Hursom får jag ge mig lite till tåls till fågelsäsongen är slut.... vore ju osmart att börja fippla med licenser osv nu ;)

Publicerat

Hejsan

Jag har en Super Varmint i 6.5x55 som jag köpte i slutet av sommaren. Kan bara säga att jag är väldigt nöjd med den vad gäller balans vid stående skytte, trycke, fin slutstycksgång, magasin, finish. Stocken, som många kritiserar, har jag inte haft några problem med, och inte haft någon träfflägesförändring med bipod jämfört med bänkstöd. Den skjöt fint direkt ut kartong och jag har inte gjort några modifikationer. Det jag egentligen hade velat ha hade varit en längre pipa (650 mm) för långhållsskyttet, men det hade nog sabbat det stående skyttet.

Stocken passar mig inte riktigt i liggande så jag går lite i samma tankar som du har på att byta till en McMillan, en A3-5 isåfall. De kan ju göra sina stockar lättare med hjälp av kolfiber och har ju modeller, läs A1, som är hälften sporter/hälften målskyttekolv, så de är nog inte så jättejobbiga att släpa runt på. Manners ska ha fina stockar också, och har jo också modeller som är hälften-sporter/halften målskyttekolv. Precis som du funderar jag på att köpa ett Viper PST, då ett 4-16, som ju ska räcka ut till 1000 m, har ett Leupold Mark 4 3.5-10x40 nu som funkade fint ut till 600 m och nog skulle klara 800 m, som jag visserligen också är nöjd med, mekaniskt är det super, men det ska få bli ett jaktsikte på min andra bössa.

Jag skjuter Scenar 139 gr i 824-830 m/s med MRP med tre femskottsbilder på 24-27 mm i bänk men med bara några millimeter i höjdspridning på 100 m. Då är jag ganska kass i bänk och har inte laborerat med friflykten än. Maxhastighet innan trycktecken var ca 840 m/s, med Norma hylsor. På långhållskurs som jag gick nyligen sköt vi ut till sexhundra meter och jag var mycket nöjd med hur bössan presterade med bra resultat, trots min ringa erfarenhet av långhållskytte.

Min kronograf beter sig minst sagt underligt men min förhoppning är att få upp Nosler Accubond 140 gr till klass 1-hastighet (831 m/s), vilket väl borde låta sig göras, och ha den kulan till klass 2- och klass 1-vilt om lusten och möjligheterna faller på. Min tanke är också att testa Scenar 123 gr och A-Max 140 gr snart, samt kanske en Varmintkula som V-Max 95 gr. A-Maxen har ju fördelen att den borde funka till allt klass 4, 3, 2-vilt samt en del mindre klass 1 vilt.

Signaturen Henrik här på jaktsidan har en T3 Varmint och han har skrivit en del bra inlägg om sina erfarenheter. Henrik använder även Accubond 140 gr till rådjur och är nöjd med den kombon om jag förstått saken rätt.

Frånsett att det är omöjligt att veta hur stocken passar dig, tror jag du kommer bli nöjd, och som sagt, inga modifikationer är nödvändiga.

Mvh

Jonathan

Publicerat
  • Författare

Sånna här svar gillar jag, mycket information och även hel del som jag inte tänkt på.

Tack Jonathan!