Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Objektiv i skogen?

Featured Replies

Publicerat

Ser i fototråden att många fångar underbara o härliga bilder i skog o mark. Jag är mer van att fotografera tama djur o människor så mina objektiv är kanske i minsta laget för att hitta en bäver eller två. Men det vore ju skoj att få höra vad ni har för utrustning att fotografera med?

I min kameraväska finns

1 pentax K10D med kitobjektivet 18-55 (hade ett 200 men det har gått sönder)

1 canon eos 20D med kitobjektiv 18-55, ett 35-300 samt ett fast 50 1.8. Har ett 17-85 men det ger bara error 99 när jag använder det.

Sen har jag en del andra grejer som kanske inte är av intresse för fotografering i skogen som t ex reflexskärm ;)

Däremot fick jag en gorillapod i julklapp av bregotten - den är uppskattad!

En nackdel med att fotografera med spegelkamera är att även fast jag stängt av alla ljud på kameran skapar ju spegelns rörelse ett ljud vilket inte känns ultimat för fotografering av vilda djur. Kan tänka mig att man får t ex låsa spegeln som vid macrofotografering. detta har jag inte testat dock utan är mest en tanke.

Sitter ni i gömslen o fotograferar eller råkar ni mest på djuren under t ex jakt eller svamppromenader?

Ha en god fortsättning på det nya året - nu drar jag o fotograferar tama djur (hästar!)

/Frågvisa frugan

Publicerat

55-200 är i särklass det jag fotat mest med både i skogen och utanför skogen. Älskar det objektivet!

Tillägg: Har aldrig suttit i ett gömsle någonsin faktiskt..

Publicerat

Förutom jakt så är jag även fotointresserad men tyvärr är jag ganska dålig på att kombinera dessa två ämnen. När jag har med mig "riktiga" utrustningen i skogen så består den av:

• Canon 40D
  • Canon 100-400/4.5-5.6 L IS (enligt mig riktigt bra och knivskarpt "wildlife" objektiv men rätt tungt att släpa på samt bökigt att det inte är inbyggt motljusskydd som i deras 70-200/L)
  • Sigma 150/2.8 1:1 Macro eftersom jag även gillar att få med de små krypen i skogen :). Skarpt och bra macro men utan bildstabilisering.

Jag sitter ej i gömsle. Gillar att gå eller sitter i torn.

Publicerat

grejen är att man ska alltid ha med sig kameran,så att man får de där tillfällena.

Mina favoritmotiv är actionbilder med hund och vilt i samma bild.Bra med en snabb kamera då

Jag har en nikon d90 med ett 18-105mm objektiv. Nästa objektiv blir nog ett 300mm

Publicerat

Pentax K-5 med pannkakan 'Pentax SMC DA 40/2,8 limited' är oftast det som ligger nedpackat i en liten vadderad väska i ryggan ut i jaktskogen. Har en räcka andra objektiv men med pannkakan blir inte helheten mycket större än en stor kompaktkamera B) Tar mest situationsbilder på jaktkompisar, byte, omgivning. K-5:an har hög upplösning och tillåter ganska rejäl beskärning av bilderna, ävenså 40/2,8:an eftersom den är snorskarp, så djurbilder blir inte heller så tokigt efter lämplig 'croppning'. K-5:an är den tystaste spegelreflexkamera jag någonsin haft...spegeln låter bara som en tyst diskret liten 'fläpp'...stör ytterst lite. Är jag ute på rena fototurer släpar jag med mig såväl längre gluggar, vidvinklar och macrogluggar :)

post-8252-0-87013800-1325508364_thumb.jp

Publicerat
  • Författare

Va roligt att höra vad ni andra har för utrustning! Tyvärr hinns det allt för sällan med en tur ut i skogen med kameran (om jag inte skickar den med Bregotten så klart) men jag hoppas det blir nån vända framöver. Annars blir det mest tama djur som sagt. Skaffade just mitt fasta 50 objektiv och har testat det nu i ridhus med hästar och är mycket nöjd med resultatet. OM man hade pengarna skulle objektivparken utökas med nått rejält tele det måste jag erkänna =)

Publicerat

Jag köpte ett bra tele...Pentax DA* 300/4...från www.cameranu.nl. Kostade drygt 9000 kr spritt nytt (mkt konkurrenskraftigt pris jämfört motsvarande från 'canikon')...och nu står Euron ännu lägre B)

post-8252-0-59235500-1325603184_thumb.jp

Publicerat
  • Författare

oh såna tips tycks om! Man kan nog inte ha för många objektiv ;)

Nu bygger jag upp arsenalen omkring canonen men pentaxen ska få sin beskärda del den med så småningom - är väldigt nöjd med den kameran också

Publicerat

Nikon D7000 stillbild och film.

Sigma 18-50/2,8 vanliga bilder och lite action.

Nikon AF-S 70-200/2,8 ED actionbilder på längre avstånd.

Nikon TC17 III tillsammans med 70-200:an för djurbilder.

Nikon SB-900 att lysa upp tillvaron med.

På inköpslistan står ett Tokina 11-16/2,8.

Publicerat
  • Författare

Trevligt! =)

Publicerat

En nackdel med att fotografera med spegelkamera är att även fast jag stängt av alla ljud på kameran skapar ju spegelns rörelse ett ljud vilket inte känns ultimat för fotografering av vilda djur. Kan tänka mig att man får t ex låsa spegeln som vid macrofotografering. detta har jag inte testat dock utan är mest en tanke.

Inget av de djur jag fotat har blivit rädda för det vad jag märkt... När min kamera var ny för några år sedan smög/råkade jag mig på en räv som låg och sov... Tog mig in på runt 30m och fotade.. Den märkte ingenting, jag satt och tittade på den i kanske 10min innan jag gjorde litet ljud med läpparna... Då tittade den på mig, for upp, tittade igen 2 sekunder, och for sedan iväg...

Rådjur har jag också haft på en 30m utan att dom märkt något...

Då har jag varit ute och gått när jag "snubblat" över djuren, smugit mig närmare och fotat.. inget gömsle eller sånt...

Canon EOS 400D

70-300mm (använder jag nästan 100%)

13-85mm (tror jag det var)

Har också lekt lite med storebrors 100-400mm... Roligt, men det känns väldigt klumpigt

Publicerat
  • Författare

Kan tänka mig att ett 400 känns stort o klumpigt :-) är väldigt förtjust i mitt 300 och det hänger alltid med. Ibland lite för ljusstake dock!

Publicerat
  • Författare

Kan tänka mig att ett 400 känns stort o klumpigt :-) är väldigt förtjust i mitt 300 och det hänger alltid med. Ibland lite för ljusstake dock!

Ljusstake = ljussvagt ;-) jäkla autostavning!

Publicerat

Ljusstake = ljussvagt ;-) jäkla autostavning!

:lol: :lol: :lol:

Publicerat

Det beror på om jag har focus på jakten eller fotograferandet.(bössa och kamera är alltid med)

Om jakten är det primära, har jag en Olympus sp800 uz (ultrazoom, kompakt) med mig. Den motsvarar 840mm och en grym bildstabilisator.

Om fotandet är det primära har jag ett Nikonhus och ett 55-200mm 4-5,6 med bildstabilisator, mest för att jag vill fota i RAW.

Ska jag vara ärlig så är bridgekameran lättare att få riktigt bra bilder med i dom situationer som oftast uppkommer.

Mvh!/

Publicerat

Personligen tycker jag att systemkameran är outstanding när det gäller att fotografera i skogsmark. Egentligen tycker jag att man behöver två olika objektiv, båda skall vara rejält ljusstarka. Det ena skall vara en bra vidvinkelzoom, det finns en del intressanta som börjar på sisådär 12-16 mm och går upp till 20-35 mm brännvidd. Då kan man ta riktigt roliga skogsbilder i kul perspektiv. Det andra skall vara någon form av telezoom, själv är jag djäkligt nöjd med min 20 år gamla nikon 80-200/2,8. Visst har den en långsam autofokus men skärpan och briljansen i bilderna är fortfarande svårslagen. 200 mm kommer man långt med i skogsmark, speciellt om man kör högsta upplösning eftersom man då har möjligheten att beskära lite i efterhand. Min 300/2,8 är med sina 2 kg lite för klumpig i skogsmark, men i öppen mark och dåligt ljus, då är den svårslagen. Någon form av stativ är också bra att ha, den gamla hederliga skjutkäppen är riktigt bra när man fotar i skogsmark.

Brukar fota i raw + jpg. Raw oftast för arkivet och jpg för påsikt och bloggande.

Publicerat
  • Författare

Det finns ju riktigt bra "kompaktkameror" numera men jag är (tyvärr?) lite av en systemnörd och har svårt att släppa på det. I morgon mpste jag dock eftersom globen inte tillåter systemkameror och jag o sonen ska på disney on ice (räknas det som jaktfoto? hehe)

Raw borde jag ta tag i och fota i, har av gammal ohejdad vanan fortsatt fotta i jpg trots ny dator med bra programvara. Svårt att lära gamla hundar att sitta verkar det som ;)

Nu när jag läser era inlägg saknar jag mitt ack så trasiga 80-200 till pentaxen. Det var ett riktigt bra objektiv, måste skaffa mig ett nytt minsann!

Publicerat

Det finns ju riktigt läckra små spegellösa systemkameror nuförtiden. Tex nya Panasonic GX1. Fysiskt inte mycket större än en stor kompaktkamera men med sensor i 4/3-format som är rejält mycket större än på även de allra bästa kompaktkamerorna...bildkvaliteten blir då följdaktligen också mångfalt bättre. Sen har du ju också Sony NEX-systemet med ännu större sensor (APS-C) trots mycket kompakta kamerahus. Dock blir ju objektiven också större i takt med storleken på sensorerna...så många av objektiven till NEX-systemet är tämligen klumpiga jämfört med själva huset.

Men en Panasonic GX1 med den nya kompakta normalzoomen 14-42 (motsv 28-84 i 'fullformat') skulle lätt kunna få plats i fickan på min jaktjacka jämnt och ständigt...hmmm... :)

post-8252-0-44426300-1325684779_thumb.jp