Publicerat Januari 2, 201214 yr Hittade häromdan ett tillsynes orört dött rådjur på vägen hemma. slängde ut det på åkern då jag skulle på nyårsfest. kom tillbaka 4 h senare och då var det ett bett i strupen samt en munsbit tagen av baklåret. bestämde mig för att ta det på morgonen då jag var rättså trött gick ut runt 8 och har då ett halvt rådjur, avbiten strupe (struphuvud och visst huvudinnehåll borta), ena bakbenet helt borta, andra hängde i slamsor, o det vart släpat 35m. Hittade ett bitmärke i ryggen som jag mätte till strax över 4cm. Har varit i kontakt med viltspårare, men tänkte höra om någon här har någon aning då det nog blir snabbare svar Kan lägga upp några bilder imorgon, har en dålig telefonbild här. /gustaf
Publicerat Januari 3, 201214 yr Hittade häromdan ett tillsynes orört dött rådjur på vägen hemma. slängde ut det på åkern då jag skulle på nyårsfest. kom tillbaka 4 h senare och då var det ett bett i strupen samt en munsbit tagen av baklåret. bestämde mig för att ta det på morgonen då jag var rättså trött gick ut runt 8 och har då ett halvt rådjur, avbiten strupe (struphuvud och visst huvudinnehåll borta), ena bakbenet helt borta, andra hängde i slamsor, o det vart släpat 35m. Hittade ett bitmärke i ryggen som jag mätte till strax över 4cm. Har varit i kontakt med viltspårare, men tänkte höra om någon här har någon aning då det nog blir snabbare svar Kan lägga upp några bilder imorgon, har en dålig telefonbild här. /gustaf Det ser inte bra ut, men det är svårt för mig att säga vad det är för något djur som har varit framme där. Gustaf bor norr om Aneby i en liten håla som heter Frinnaryd el. strax utanför den. Det var ev. 2 vargobs där nere i höstas men inget som jag har fått bekräftat till 100 % ännu.
Publicerat Januari 3, 201214 yr Ser som sagt inte helt bra ut.. det är så pass mycket ätet så jag gissar på antingen hundar eller varg. Inga spår i omgivningen? Ser ju ut att vara ngt vitt på marken..? Mvh!
Publicerat Januari 3, 201214 yr Ser som sagt inte helt bra ut.. det är så pass mycket ätet så jag gissar på antingen hundar eller varg. Inga spår i omgivningen? Ser ju ut att vara ngt vitt på marken..? Mvh! Ja, det är något vitt på backen och det bör väl vara spårsnö. Jag tror att den har kommit efter rådjuret har blivit fällt el. vad tror du hippen.
Publicerat Januari 3, 201214 yr Ser som sagt inte helt bra ut.. det är så pass mycket ätet så jag gissar på antingen hundar eller varg. Inga spår i omgivningen? Ser ju ut att vara ngt vitt på marken..? Mvh! Är villig att hålla med, även det att det ser ut som att inälvorna ser ut att vara borta.
Publicerat Januari 4, 201214 yr Författare Ja, det är något vitt på backen och det bör väl vara spårsnö. Jag tror att den har kommit efter rådjuret har blivit fällt el. vad tror du hippen. Snön kom efter :/
Publicerat Januari 4, 201214 yr Författare Är villig att hålla med, även det att det ser ut som att inälvorna ser ut att vara borta. Inälvorna var borta, iaf nästan allt..
Publicerat Januari 4, 201214 yr Författare Ser som sagt inte helt bra ut.. det är så pass mycket ätet så jag gissar på antingen hundar eller varg. Inga spår i omgivningen? Ser ju ut att vara ngt vitt på marken..? Tror inte någon är dum nog att släppa lös sin hund under nyårsnatten;) dessutom e vi de enda i närheten med hund:) Mvh!
Publicerat Januari 4, 201214 yr Just på nyårsnatten var det extremt många doggar på rymmen, drog när packade ägare var ut och sköt raketer eller pga skotträdsla.
Publicerat Januari 4, 201214 yr Snön kom efter :/ Ok! Har du hört något om det jag tipsade dig om tidigare i höstas?
Publicerat Januari 4, 201214 yr Författare Ok! Har du hört något om det jag tipsade dig om tidigare i höstas? Bara att de ska ha varit 2 schäfrar lösa i området då men inget annat...
Publicerat Januari 4, 201214 yr Bara att de ska ha varit 2 schäfrar lösa i området då men inget annat... Vad jag har läst i den här en på granforumet så verkar dom vara ganska så säkra. Läs igenom den å får du se. http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=22&t=122370
Publicerat Januari 4, 201214 yr Angående bitavstånd. På nedanstående länk kan ni läsa om våra stora rovdjurs byteshantering http://www.viltskadecenter.se/index.php?option=com_content&task=view&id=59&Itemid=879
Publicerat Januari 9, 201214 yr skulle kunna tänka mig lo, det kan ju vara räv och allt möjligt som har ätit på den efteråt, hade sju lodjur hemma i dalarna inom en radie på 3 km, så våra rådjur försvann ganska fort, hittade sju rådjur den vintern och fick se två lodjur på en kväll, och de flesta av rådjuren hade bara huvudet och ryggraden kvar.