Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

kulval kombi 7x57R

Featured Replies

Publicerat

Ska i veckan kika på en sauer&sohn modell 54 lyx i 16/7x57r med ett hakmonterat zeiss 1-4 =)

då man gärna drömmer iväg lite så funderar jag ju såklart på vilken kula det ska bli.

den ska gå att skjuta på det mesta med, räv,rådjur, älg och gris.

har tittat på nosler partition 150 och 160 gr. när jag kollar i normas program så kommer jag inte riktigt upp i klass ett med den lättare kulan av dessa men då ligger hastigheten på 800m/s och jag kanske kommer en bra bit högre än så eller vad tror ni?

jag laddar själv.

ge gärna förslag på andra kulor i 7mm och varför dom passar i en kombi.

Publicerat

178 grains Hornady RN eller 160 grains Accubond,

dräper hårt båda,

AB:n skjuter väl också, fördelen men den är att den ligger nära de 156 grains laddningar som din pang förmodligen är reglerad med

/Christian

Publicerat

170 grs Oryx. Otroligt effektiv... och extrem precision i min Merkelkombi.

Publicerat

Har precis köpt en dylik pang, hur go som helst.. Har matat min med oryx i brist på annat. Den går som tåget. Men de blir dyrt när man som jag nyttjar köpeskott...

Till hagel har jag rottweil 3:or. Lite ot. dock.

Publicerat

S&B SPCE 11,2gr 286:- asken, finns ännu billigare. Brukar skjuta pappälg med den med.

Kulan är rillad och river oftast loss en tuss med hår,

Har inte haft något som gått någonstans med denna kula.

Kopisen kallar den varminter med djupverkan.

S.

Publicerat
  • Författare

ja oryxen gör ju alltid ett bra jobb, enda som talar emot den egentligen är att jag redan skjuter den i 308an och hade varit kul att testa nåt annat :)

accubonden har jag hört ska vara ganska hård, kanske för hård för rådjur nästan...?

hornady RN är nog en bra kandidat.

Publicerat

Är Oryx 156 lika bra som 170? Har en ask liggande hemma till kipplaufen.

Publicerat

Har betydligt mer erfarenhet av 170 än 156, men min erfarenhet säger nej. 156 kräver högre fart (för att ge klass 1 i alla fall) vilket ger mer köttförstöring på rå, vilket är helt onödigt. Dessutom får jag inte samma precision, men det är förstås vapenindividrelaterat. Har haft 170 grs kvar sedan Norma slutade med dem, men nu ska de ha börjat tillverka dem igen. Mina omdömen grundar sig alltså på varianten som tillverkades fram till för... minst 5-6 år sedan, men jag har inte behövt kolla om den nya är likadan. Oryx har som bekant tillverkats i litet olika konfigurationer över tiden och är olika hård i olika kalibrar och kulvikter beroende på ändamål.

Nu är det dock dags att handla nya...

Publicerat

Kan bara hålla med ang Normas gamla 170gr! Sitter med ett lite förråd på 220st - känns rätt bra... :wub: Blir det inte kaliberbyte framöver så räcker de ganska länge........ B)

Publicerat
  • Författare

ja oryxen kanske man skulle satsa på ändå.. finns inte på vapex än iaf, får hoppas den kommer in snart :)

Publicerat

Har betydligt mer erfarenhet av 170 än 156, men min erfarenhet säger nej. 156 kräver högre fart (för att ge klass 1 i alla fall) vilket ger mer köttförstöring på rå, vilket är helt onödigt. Dessutom får jag inte samma precision, men det är förstås vapenindividrelaterat. Har haft 170 grs kvar sedan Norma slutade med dem, men nu ska de ha börjat tillverka dem igen. Mina omdömen grundar sig alltså på varianten som tillverkades fram till för... minst 5-6 år sedan, men jag har inte behövt kolla om den nya är likadan. Oryx har som bekant tillverkats i litet olika konfigurationer över tiden och är olika hård i olika kalibrar och kulvikter beroende på ändamål.

Nu är det dock dags att handla nya...

Är inte 156 g klass 1? Är det inte minst 9 gram och 2700 j eller 10 gramm och minst 2000 j för att vara klass 1? Jag har 10,1 grams oryx och går i tron att det är klass 1, så även handlaren jag köpte dom av. Någon som kan reda ut, så jag inte begår ett jaktbrott:)

Publicerat

Skåningen,

du har rätt om klass kraven, mitt svar till dig är att nu är du medveten om att du ev inte har pipa nog att klara kraven,

då är det potentiellt sätt ett jaktbrott,

om du går på vad som står på asken för dina köpeskott, litar på det och håller dig till det som förklaring, då du saknar crono,

ja då saknar du uppsåt och är inte heller vårdslös då du litar på tillverkarens data = inget brott.

Valet om du minns denna tråd eller inte är ditt, för nu och all framtid.

/Christian

Publicerat

Är inte 156 g klass 1? Är det inte minst 9 gram och 2700 j eller 10 gramm och minst 2000 j för att vara klass 1? Jag har 10,1 grams oryx och går i tron att det är klass 1, så även handlaren jag köpte dom av. Någon som kan reda ut, så jag inte begår ett jaktbrott:)

Jag försökte bara få med en liten reservation i och med att man givetvis (själv) kan ladda en 156 grs kula till låg hastighet. Avser man bara skjuta rådjur behöver man ju inte komma upp i klass 1. Ska man få upp 156 grs i klass 1 får man ladda på bra, och det var den köttförstöringen jämfört med 170 grs jag avsåg. I övrigt har Christian en god poäng...

Publicerat

Njae Christian.

Du har givetvis helt rätt i det du skriver. Men hur stor är egentligen risken att man tappat i utgångshadtighet från 795m/s (Som jag vill minnas Oryx 10,1 gram har i 7x57R) ner till 712m/s som jag får fram borde vara gränsen. (V0= 712 eller V100=629)

Kan inte minnas att jag varit i närheten ens med mina lägsta ingångssteg i mina laddstegar.

Har man kortat pipan är det en annan sak. Men på dessa "kombi kalibrar" har jag för mig att man utgår redan från början från tämligen korta pipor. (Eller är jag ute och cyklar nu?)

På en 6,5:a skulle jag vara lite mer orolig då jag vet många som haft erfarenhet av att angivna hastigheter varit lite av glädjesiffror.

Särskillt på gamla 9,1 grammsförpackingar där det är angivet klass 1!

Oavsett detta vill jag ändå rekomendera att mäta upp hastigheten. Om inte annat så för att det efterfrågas så fort du börjar leka med ballistikprogram för att korrigera för sidvind eller långa avstånd osv. (OBS långa avstånd skall provas på bana innan jakt oavsett vad beräkningar säger)

Publicerat

Tack, jag har ju fått mig en tankeställare och får kanske tänka om. Jag har endast gått på vad som står på asken. Spelar det någon roll hur bössan/pipan är konstruerad för hastighet/anslagsenergi, så länge den är laglig. Är värdena som står på asken med en viss sorts pipa eller det vad ammunitionen max kan leverera?

Fan det är mycket man tydligen inte kan, men det känns bra att man kan lära sig något nytt varje dag.

Publicerat

Kortare pipa = lägre hastighet om allt annat är lika.

Angiven hastighet är utprovad med en viss pipa. Det går nog att hitta den infon någonstans på kartongen.

Så visst kan det skilja en del jämfört med "din" pipa.

Men jag bedömmer inte problemet som så stort på denna kalibern. Fast om du jämför med t.ex. en kombi med 6,5x55 så är det en helt annan sak. Den kalibern är konstruerad för ett cylindervapen med lång pipa. Jag skulle inte bli det minsta lilla förvånad om det går runt en hel del folk med 6,5 kombi som tror de har en klass 1 kombi utan att egentligen ha det. Och blandar man in de gamla förpackningarna med 9,1 grams kulor så är det väldigt få bössor som klarar av att få iväg de kulorna till anviven hastighet.

Publicerat

Henrik,

du har säkert helt rätt i sak,

har inte räknat på energierna i exemplet,

men generellt gäller vad jag skrev ovan, ibland är det bäst att inte fråga för mycket eller göra annat än att jaga, skjuta o vara glad.

/Christian

Publicerat

Håller med!

Publicerat

Återigen tack. Visst, det är kanske bäst att inte fråga så mycket, men anledningen till att jag valde 7*57r var för att ha en klass 1 kombi. Detta spelar inte så stor roll för mig just nu, eftersom den kommer att bytas in i dagarna.

Publicerat

Finner diskussionen angående piplängd tämligen absurd. Om jag har en kombi eller drilling i klass 1-kaliber och köper Norma fabriksammo "gjord" för att vara klass 1, så kan det väl rimligen inte resultera i ett lagbrott? Det är väl knappast upp till vapenägaren att kronografera och räkna på detta - det är ju helt orimligt. Och OM nu energin på 100 meter inte räcker till så är den ändå bara max några hundra Joule för låg - inget som något klass 1-vilt någonsin skulle märka skillnaden av. Varför spenderar vi jägare i Sverige så oproportionerligt mycket tid på att vara på gränsen till att skita i brallorna över såna här saker? Sist jag var i kontakt med Polisen så var det under ett skytte i en sandgrop i somras. De började med att kolla licenser men gav snart upp och sa "det är säkert bra". Tror ni att dessa konstaplar skulle plocka fram en kronograf och kulutslagarhammare ur bagagen och börja protokollföra kulvikter och hastigheter?

Nä, köper jag ammunition för klass 1 så skiter jag faktiskt i vad hastigheten är i verkligheten. Ty det är i allt väsentligt HELT ointressant för alla inblandade, inklusive viltet.

Publicerat
  • Författare

det blev tyvärr inte affär på denna bössa, den va i princip i nyskick och med ett pris en bit över min smärtgräns... kulvalet är dock fortfarande intressant då jag fortsätter leta kombi och det troligtvis blir en 7x57R. tack för svar.

• 5 years later...
Publicerat

Hornadys sst 162 grains är en toppen kula för jakt på rådjur, räv, hjort och vildsvin. Mycket stor knall och fall verkan och den lämnar en mycket kraftig sårkanal. Har använt denna kula sen den började säljas. Och den har fungerat perfekt, nästan alla djur som jag skjutit på vak och smygjakt har ramlat på plats. 

Publicerat

UtgrävarN. ;)