Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bryderier om 224-kula...

Featured Replies

Publicerat

Grubblar på en ev ersättare till min 40-gr v-max till .222:an.. Bakgrunden är att jag inte längre jagar på den där tätortsnära marken och har inte samma behov av explosiv kula med låg restvikt. Vidare så vill jag kunna stoppa ett gäng rådjur i frysen och detta är inte alltid kompatibelt med just v-max :excl::wub::unsure:

Vill dock ha kvar hastigheten, vikten samt boattail..samt gärna även priset :wacko:

Så vad finns där ute? Läst om Sierra Game King men visst är det en 50 gr kula? Inte hittat den i 40 gr.. Nosler har jag testat men de lockar inte, ska man komma undan varmintkulor så måste man upp i 50 gr och däröver.

Vad vill jag ha då? Hornady har en vanlig trist blyspets som jag kört tidigare i både .308 och .243. Den i 224 hade varit smutt vägandes 40 grain men nehe fanns visst inte.

Förstår att i princip alla 40 gr kulor i 1000+ kommer att bete sig som en varmint kula i kroppen på ett rådjur men finns något som är lugnare än tex V-max?

Har 50 gr v-max hemma med, laddat dem och Exabit räknade på en preliminär utgångshastighet på 936 m/s.. känns mesigt men det kanske är receptet för mej trots allt? Den kanske inte är fullt så hemsk i lite mer moderat hastighet?

Uff.. känns som jag vill att någon ska uppfinna hjulet igen :unsure:

Mvh!

Publicerat

Du måste väl upp på 50gr. för att klara klass2 och då blir farten lägre, att du önskar hög fart till räven och nära bebyggelse kan jag förstå men utan det förstår jag inte vad farten skall vara bra till. Kulbana är det viktigare att söka bra BC på kulan istället tycker jag då droppet är lätt att hantera jämfört med vindavdriften.

Publicerat
  • Författare

Mmm du har nog rätt Lars, stirrar mej blind på en flack kulbana för att kunna skippa detta med avstånd.. Bortskämd av åren med .243 då allt som såg "skjutbart" ut faktiskt också var det. Tror inte det är lika mycket pulver i .222 så då måste man ta hänsyn till det med.. jobbigt!

Men ok, vi tänker bort hastigheten och lägger till 50 grs kulor då.. vart hamnar man då? Sierra?

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Ahh!! Såg att A-max fanns.. den ska ju flyga bra har jag hört, är det att gå ur askan i elden om man byter till A-max från V-max??

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Fan va mycket kul det finns.. tänk om man haft en .223 i stället så man kunnat bibehålla någon hastighet och bruka tyngre kulor..

Mvh!

Publicerat

Ahh!! Såg att A-max fanns.. den ska ju flyga bra har jag hört, är det att gå ur askan i elden om man byter till A-max från V-max??

De lätta A-Max som stabiliserar i din bössa har ingen vidare bc och "flyger" därför inte särskilt bra. Du ska upp i tunga kulor för kalibern för att få anständiga flygegenskaper. Det är tyvärr inte aktuellt i din Vixen.

Publicerat
  • Författare

Ok men den borde rimligen vara i klass med befintliga kulan? Egentligen är det väl rent fjanteri från min sida att grubbla över termer som BC med tanke på att jag ytterst sällan skjuter över 200 meter??

Mvh!

Publicerat

Som exabit säger finns det inga kulor med bra BC som en standard 222a klarar att skjuta det är rätt små skillnader mellan kulorna i princip försumbara.

Men ut till 250-300 meter fungerar nog det mesta inskjuten på 200 ligger man runt 2moa (6cm) högt på 100 och 3moa lågt på 300 (27cm) det känns klart hanterbart så länge det inte blåser mycket.

Publicerat
  • Författare

Ehh? Enheten moa ter sig lätt obegriplig!

2 moa = 6 cm

3 moa = 27 cm..

Förstår att långhållsskyttet är en utmaning :D

Men ok bortsett från detta..

A-max, är den lugnare i viltet än V-max?

Mvh!

Publicerat

Ehh? Enheten moa ter sig lätt obegriplig!

2 moa = 6 cm

3 moa = 27 cm..

Förstår att långhållsskyttet är en utmaning :D

Men ok bortsett från detta..

A-max, är den lugnare i viltet än V-max?

Mvh!

Nja många blir galna bara man nämner moa men så krångligt är det inte ;)

moa är ett vinkelmått 29,1mm på 100. 58,2 på 200. 87,3 på 300 osv. din kulbana tog jag bara på måfå så den stämmer knappast exakt.

V-max ska väl vara lite aggressivare om jag förstått rätt, just laddat 20st till 6br. för att skjuta av kvistar med för att få ned en tjäder ur en tallkrona hoppas dem är explosiva :lol:

Publicerat
  • Författare

V-max ska väl vara lite aggressivare om jag förstått rätt, just laddat 20st till 6br. för att skjuta av kvistar med för att få ned en tjäder ur en tallkrona hoppas dem är explosiva :lol:

Akta så du inte träffar tjädern :ph34r:

Ok ska jag gå upp i kulvikt så lutar det hårt åt A-max.. trivs bra med dessa -max så det blir nog bra!

Mvh!

Publicerat

Akta så du inte träffar tjädern :ph34r:

Ok ska jag gå upp i kulvikt så lutar det hårt åt A-max.. trivs bra med dessa -max så det blir nog bra!

Mvh!

Antar att du får skjuta rådjur med klass 3 patroner på uppdrag av kommun? :)

Angående effekt i A-max så har jag endast testat i 308w och det är bland det mest brutala jag sett på mindre vilt. :ph34r:

.224 kanske är snällare men förvänta dig förstörelse och peta in kulan därefter. ;)

Som Exabit säger suger den lätta .224 Amax när det gäller bc, deras tunga kulor är dock mycket imponerande på den fronten även i .224.

Publicerat

Ok men den borde rimligen vara i klass med befintliga kulan? Egentligen är det väl rent fjanteri från min sida att grubbla över termer som BC med tanke på att jag ytterst sällan skjuter över 200 meter??

Mvh!

Ehh ja det är det nog, med ett blygsamt överlag på 100 meter eller rent av att du tar ett steg in i den moderna världen och börjar att hålla av upp efter 120 meter så kommer du att klara av att täcka in dina 200 meter maxavstånd utan bekymmer. :blink: Eller hur?

Grubblar på en ev ersättare till min 40-gr v-max till .222:an.. Bakgrunden är att jag inte längre jagar på den där tätortsnära marken och har inte samma behov av explosiv kula med låg restvikt. Vidare så vill jag kunna stoppa ett gäng rådjur i frysen och detta är inte alltid kompatibelt med just v-max :excl::wub::unsure:

Vill dock ha kvar hastigheten, vikten samt boattail..samt gärna även priset :wacko:

Har 50 gr v-max hemma med, laddat dem och Exabit räknade på en preliminär utgångshastighet på 936 m/s.. känns mesigt men det kanske är receptet för mej trots allt? Den kanske inte är fullt så hemsk i lite mer moderat hastighet?

Uff.. känns som jag vill att någon ska uppfinna hjulet igen :unsure:

Mvh!

Allt över 900 m/s har potential att vara slaskigt, man får hitta på en bra hård .224 kula för att det inte skall sluta så, alternativt acceptera verkan och välja riktpunkt därefter, det är ju du duktig på så jag förstår inte helt bekymret,

men ibland kan ett byte, lite eftertanke och tester vara bra för själen, jag tror att Exabit håller med i det avseendet.

/Christian

Publicerat

Min takne är att det är dumt att låsa fast sig vid 40 gr kulor - isåfall finns ju bara varmintkulor att tillgå - med ett undantag - se längst ner.

Förutsatt att din Vixen klarar av att stabilisera 60 gr kulor skulle jag vilja slå ett slag för Hornadys Spirepoint SP 60 gr. Den har enligt vad jag hört, mycket bra effekt på rådjur och har en okej BC på 0.264. Den penetrerar djupare än V-Max. Men det kanske är denna familj av kulor du menar när du pratar om de trista Hornady blyspetskulorna.

Om BC var av betydelse finns ju 53 gr V-Max, som av någon anledning har bättre BC än de tyngre V-max-varianterna, med ett värde på 0.290.

Det här slänger jag bara ur mig utan att egentligen veta vad jag pratar om, med förhoppningen att någon annan har något vettigt att säga, men kan Barnes TSX 45 gr vara något?

Publicerat

För att spinna vidare på Beatless inlägg så har jag skjutit en sudd rådjur med just 53g V-max,räv med för den delen.

Lovar att du kommer bli toknöjd med den kulan..eller med en 52g A-max för den delen,det går inte att se någon skillnad i effekt mellan A och V-max.

/Mike

Publicerat
  • Författare

Lovar att du kommer bli toknöjd med den kulan..eller med en 52g A-max för den delen,det går inte att se någon skillnad i effekt mellan A och V-max.

Mmm men 40 eller 53 gr V-max känns rätt egalt, har ju redan recept på 40. Det jag var nyfiken på var skillnaden mellan A och V-max och om den inte finns så ja då kan man skippa den.

Dagens mest sjuka tanke.. i stället för att stångas med dessa skapade grubblerier kring ett icke-problem så börjar man bli sugen på .243 igen men då i en bättre bössa.. Lite sugen på en Tikka faktiskt :blink:

Men nej, blir en test med de v-max kulorna jag har hemma och sen känns det just nu om möjligt ännu mera som ett hittepå problem.. rådjurssäsongen är tveklöst över så nu är det räv för hela slanten som gäller ett bra tag framöver!

Mvh!