Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
www.anglavakter.com

Sign in to follow this  
wallden_66

Hjälp med köp av kulor, tändhattar och hylsor!

Recommended Posts

wallden_66

Hej!

Har precis beställt ett LEE kit, jag vill testa och se om detta kan vara något för mig, samtidigt som jag kan få skjuta mer.

Nu behöver ju jag såklart kulor, krut tändhattar och hylsor.

Hur F*n vet man vilka jag ska ha? duger vilka tändhattar som hellst?

Kulor? krut?

Någon med en länk till en svensk sida där jag kan beställa detta vore jag evigt tacksam!

Kalibern i fråga är 375 Ruger och eventuellt 375H&H.

God fortsättning!

Hipshot

Vänta till på måndag sen ringer du Vapex (vapex.se) och bollar med dem. Beställ inte via hemsidan, du får då vänta på dina pryttlar.

Du måste ha en hylshållare som passar dina kalibrar. Köp magnumtändhattar så är du safe. Kulor.. du väljer med fördeln en billig bulk/helmantel som du kan öva med samt öva dej själv att ladda och ta fram skjutande recept. Sen väljer du en jaktkula. Krut osv har jag inte en susning om, olika för olika kalibrar och kulvikter. Tror att norma har en rätt ok handladdningsguide på sin hemsida. Sen finns det massor att läsa om detta både här och på robsoft.

Du köper ett set med laddverktyg och då ingår kalibreringsverktyg samt laddverktyget men det kanske du redan har om du köpt ett kit.

Finns säkert mer att tipsa om.. bra att ha saker är hylssvarv, trickler som du matar i krut med för att få exakt vikt osv.. detta är ett träsk, välkommen :D

wallden_66

Hej HipShot!!

Jag ringer Vapex! Varför just på måndag undrar jag? Vill inte sitta i vänta:)

Finns de några andra butiker?

Kom just på att jag har RCBS verktygssats för min kaliber och ett LEE laddkit, detta passar och spelar kanske därför ingen roll?

Något annat man behöver? Rengöringsmedel, fett mm?

Ska kika på nornas sida om de har kulor och krut som skulle passa för 375 ruger,

Tack!

wallden_66

Sover alla eller? :P

Såg att det är dyrt och frakta tändhattar och krut, hur brukar ni andra göra med detta?

Wizard

Jag ringer Vapex! Varför just på måndag undrar jag? Vill inte sitta i vänta:)

De svarar nog inte innan ;)

Vapex är den handlaren som har absolut MEST hemma så där får du nog tag i alla prylar du behöver. Ringer du någon annan så får du nog beställa från en hel del olika handlare innan du har alla prylarna...

(sen brukar Vapex vara en bra bit billigare också och även det kan ha sina fördelar)

wallden_66

De svarar nog inte innan ;)

Vapex är den handlaren som har absolut MEST hemma så där får du nog tag i alla prylar du behöver. Ringer du någon annan så får du nog beställa från en hel del olika handlare innan du har alla prylarna...

(sen brukar Vapex vara en bra bit billigare också och även det kan ha sina fördelar)

God kväll!

Prata med vapex imorse ( var tvungen att prova)

Dom hade allt hemma utom hylsor.. Dock var det riktigt dyrt att posta krut och tändhattar så dom rådde mig att gå till den lokala handlaren. Men, den lokala handlaren här är så fruktansvärt trött så jag skulle få vänta 4-5v sa hon. I verkligheten är det 10-12v av egen erfarenhet så det känns inte så lockande.

Det är ingen som sitter på lite laddata till 375 ruger? fanns ej på normas sida.

Raggarö

Ring eller maila Staffans Vapen, de kan ha kulor och hylsor (och krut och tändhattar)

Vapex affärsidé sammanfaller inte med min så jag handlar på andra ställen.......

Raggarö

Beatless

Hej

Jag har Nosler's och Hornady's handladdningsmanualer som listar data för .375 Ruger så om du väljer kulor från dessa tillverkare kan du höra av dig via PM så kan jag bistå med detta lilla.

Annars finns det en väldigt trevlig man som heter Åke på Norma. Hans mailadress finns på Normas hemsida någonstans. Han brukar kunna fixa fram laddvikter för Normas krut om man mailar och frågar.

Vad gäller hylsor så finns det en handlar i Tyskland som heter Grauwolf, har handlat av dem flera gånger utan problem och de har väldigt bra priser. Frakten är 20 Euro till Sverige vad du än beställer, i princip.

De hade hylsor hemma:

http://www.grauwolf.net/wiederladen/huelsen.html?grauwolf_patrone=903

Mvh

Jonathan

wallden_66

Tackar ! Ska genast kolla upp detta!

Hade vart strålande med laddata med normas krut för tydligen är de enklast att få tag i. Laddar du själv 375. Ruger?

Nu har det dykt upp lite frågor igen,

Hur får jag fram maxlängden på hylsorna? Är det detta som kallas C.O.L? Detta är utan kulan?

Hur vet man hur långt man skall pressa ner kulan i hylsan? Är det detta som kallas "friflykt" ?

Tacksam för Era svar!

Beatless

Både Hornady och Nosler har med krutet Reloader 15, som enligt forumets konsensus är identiskt med Norma 203B.

Jag laddar inte .375 Ruger, jag ville bara hjälpa en handladdarkamrat i nöd.

C.O.L (Eller ibland C.O.A.L) brukar nog snarare syfta till längden på patronen med kulan isatt, åtminstone används uttrycket så i t ex Hornadys manual. Maxlängden på hylsorna får du från en laddningsmanual eller pålitlig källa på internet, enligt Hornady's manual är den tillåtna maxlängden på hylsorna för .375 Ruger 2.580" med trim-to-length (Dvs den längd man ska svarva hylsorna till om de överstiger maxlängden) som oftast 0.010" kortare än maxlängden, dvs här 2.570". En för lång hylsa kan ge för höga tryck, därför är det rekommenderat att hålla sig till maxlängden och svarva när det behövs.

Friflykten är det avstånd mellan kulan och pipans bommar som uppstår när patronen är kamrad. Dvs ju kortare COAL, desto längre friflykt får du, vilket ju också är logiskt. Två olika typer av kulor med samma vikt i samma kaliber laddade till samma COAL kan ha olika friflykt, beroende på kulans form. En alldeles för kort friflykt, när den är i princip 0 mm, kan ge höga tryck, det är därför lämpligt, om man laddar utifrån en viss friflykt (Se under punkt 2 nedan), att börja på minst 1 mm, om man inte är så erfaren.

Hur långt ska pressa man ned kulan i hylsan? Det finns två tillvägagångssätt.

1

De flesta laddmanualer skriver ut COL/COAL som här ju syftar till den längden som den färdiga patronen ska ha. När du följer detta tillvägagångssätt vet du inte vilken friflykt du kommer få, eftersom du inte vet hur långt bommarna ligger ifrån kulan. Dock så är detta säkra siffror som ska fungera med alla vapen. Därför är det viktigt att du verkligen följer COA för just rätt kula om du väjer den här metoden. Men det är inte säkert att det ger bäst precision.

2

Att ladda efter önskad friflykt. För att göra detta så måste vi ju mäta den längsta länhgden en patron har med en viss kula när denna slår i bommarna.

2:1 Nosler skriver inte ut några längder för sina patroner, utan rekommenderar att man tar en kula och hittqar en skjuten hylsa vars hylshals kulan glider inte alltför lätt i, målar nästan hela kulan med märkpenna, trycker ned kulan i hylsan bara så lite så att den sitter fast (Du kan göra detta med fingrarna), försiktigt kamrar hylsan med den isatta kulan och stänger slutstycket helt. Sedan öppnar slutstycket och öppnar detta försiktigt. Med lite tur följer kulan med ut. Gör den inte det får du puttqa ut den med en läskstång. Förhoppningsvis kommer du nu se skrapmärken i märkfärgen på kulan som hylshalskanten har orsakat. Dra ut kulan och sätt ned i hylshalsen igen så att kanten på skrapmärkena närmast toppen på kuan matchar hylshalskanten. Mät längden på hylsan med kulan i. Gör om detta fem gånger för att få ett säkert värde,

2:2 Köp ett sånt här verktyg http://www.hornady.com/store/Lock-N-Load-OAL-Gauge-Straight-1Each/ för att mäta maxlängden på patronen när kulan ligger an mot bommarna.

2:3 Det finns även en tredje metod som involverar användandet av en läskstånd på något sätt som inte jag kan.

Nu vet du COAL när kulan ligger an mot bommarna. Nu är det bara att dra av så mycket som du vi göra friflykten lång. Säg att du fick fram ett COAL på 3.350 när du mätte. Vill du ha en friflykt på 1 mm gör du då patronerna 3.310 långa (0.040 är ungefär 1 mm).

Normalt sett brukar man experimentera med krutvikterna först för att se om man kan få precision som man är nöjd med, är man sedan inte nöjd med precisionen brukar man börja laborera med friflykten sedan, men jag har hört erfarna skyttar rekommendera det omvända förfarandet.

Mvh

Jonathan

wallden_66

Både Hornady och Nosler har med krutet Reloader 15, som enligt forumets konsensus är identiskt med Norma 203B.

Jag laddar inte .375 Ruger, jag ville bara hjälpa en handladdarkamrat i nöd.

C.O.L (Eller ibland C.O.A.L) brukar nog snarare syfta till längden på patronen med kulan isatt, åtminstone används uttrycket så i t ex Hornadys manual. Maxlängden på hylsorna får du från en laddningsmanual eller pålitlig källa på internet, enligt Hornady's manual är den tillåtna maxlängden på hylsorna för .375 Ruger 2.580" med trim-to-length (Dvs den längd man ska svarva hylsorna till om de överstiger maxlängden) som oftast 0.010" kortare än maxlängden, dvs här 2.570". En för lång hylsa kan ge för höga tryck, därför är det rekommenderat att hålla sig till maxlängden och svarva när det behövs.

Friflykten är det avstånd mellan kulan och pipans bommar som uppstår när patronen är kamrad. Dvs ju kortare COAL, desto längre friflykt får du, vilket ju också är logiskt. Två olika typer av kulor med samma vikt i samma kaliber laddade till samma COAL kan ha olika friflykt, beroende på kulans form. En alldeles för kort friflykt, när den är i princip 0 mm, kan ge höga tryck, det är därför lämpligt, om man laddar utifrån en viss friflykt (Se under punkt 2 nedan), att börja på minst 1 mm, om man inte är så erfaren.

Hur långt ska pressa man ned kulan i hylsan? Det finns två tillvägagångssätt.

1

De flesta laddmanualer skriver ut COL/COAL som här ju syftar till den längden som den färdiga patronen ska ha. När du följer detta tillvägagångssätt vet du inte vilken friflykt du kommer få, eftersom du inte vet hur långt bommarna ligger ifrån kulan. Dock så är detta säkra siffror som ska fungera med alla vapen. Därför är det viktigt att du verkligen följer COA för just rätt kula om du väjer den här metoden. Men det är inte säkert att det ger bäst precision.

2

Att ladda efter önskad friflykt. För att göra detta så måste vi ju mäta den längsta länhgden en patron har med en viss kula när denna slår i bommarna.

2:1 Nosler skriver inte ut några längder för sina patroner, utan rekommenderar att man tar en kula och hittqar en skjuten hylsa vars hylshals kulan glider inte alltför lätt i, målar nästan hela kulan med märkpenna, trycker ned kulan i hylsan bara så lite så att den sitter fast (Du kan göra detta med fingrarna), försiktigt kamrar hylsan med den isatta kulan och stänger slutstycket helt. Sedan öppnar slutstycket och öppnar detta försiktigt. Med lite tur följer kulan med ut. Gör den inte det får du puttqa ut den med en läskstång. Förhoppningsvis kommer du nu se skrapmärken i märkfärgen på kulan som hylshalskanten har orsakat. Dra ut kulan och sätt ned i hylshalsen igen så att kanten på skrapmärkena närmast toppen på kuan matchar hylshalskanten. Mät längden på hylsan med kulan i. Gör om detta fem gånger för att få ett säkert värde,

2:2 Köp ett sånt här verktyg http://www.hornady.com/store/Lock-N-Load-OAL-Gauge-Straight-1Each/ för att mäta maxlängden på patronen när kulan ligger an mot bommarna.

2:3 Det finns även en tredje metod som involverar användandet av en läskstånd på något sätt som inte jag kan.

Nu vet du COAL när kulan ligger an mot bommarna. Nu är det bara att dra av så mycket som du vi göra friflykten lång. Säg att du fick fram ett COAL på 3.350 när du mätte. Vill du ha en friflykt på 1 mm gör du då patronerna 3.310 långa (0.040 är ungefär 1 mm).

Normalt sett brukar man experimentera med krutvikterna först för att se om man kan få precision som man är nöjd med, är man sedan inte nöjd med precisionen brukar man börja laborera med friflykten sedan, men jag har hört erfarna skyttar rekommendera det omvända förfarandet.

Mvh

Jonathan

Vilken fruktansvärd kundkapsbank du är för mig nu!

Friflykten kan jag som du sa laborera med senare, men jag vill ju Hellst börja med 1mm i ff så man är någorlunda safe!

1. Detta står i laddnanualer för respektive kula. Hur får man tag i dessa?

2. Om inte enligt ovan så gör man som ditt förslag att måla kulan enligt ovan.

Har läst en del böcker nu men ingen verkar behandla just dessa punkter!

Jag har fått fram massor med data med normas URP som jag både kan använda till 375 och 6.5x55. Ska testa med detta!

Jag är tacksam för att ni delger Er kunskap!

Christian N

Wallden,

för att vara en helt grön person på att handladda vill jag ta sikte på att vara årets grinolle, min nominering föll tydligen bort för 2011,

men detta är viktigt och potentiellt farligt för dig och andra kring dig, om du skulle lyckas med att spränga din pang.

Så här kommer lite råd,

1. Köp en laddbok, har du inte råd PM:a mig din adress så postar jag dig min Normas Ladeboken för ett långlån,

2. Läs boken, från fram till baksida,

3. Börja med att ladda tillsammans med någon som faktiskt kan ladda, det behöver inte vara någon guru eller svensk mästare, bara någon som kan.

4. Pröva dina egna vingar.

För att lite sakligt kommentera vad du skriver nedan,

1. Laddata är för en specad COL, inte för något annat, inte för 1 mm FF eller för 10 mm FF,

den är framtagen för ett CIP/SAAMI patronläge och skall således inte "justeras".

2. Det är helt ok att ta fram FF= 0 för en kula och kaliber/vapen om man känner för det, i en Ruger 375 känns det som en ren överloppsgärning men, visst det gör att man lär känna sitt vapen.

3. Laddata köper man genom att handla böcker från krut/kul tillverkare, Lapua har bra online data, Hornady har säkert i delar motsvarande.

4. Har man inga laddata, ja då har man inga och bör som ny absolut inte prova sig fram, det kommer inte att sluta väl, något som iofs gäller för oss som sysslat med saken en tid men, då blir resultaten oftast inte alls så allvarliga.

URP är som krut betraktat lite lurigt, i varje fall enligt mig och det har en mycket snabb tryckkurva och är inte alls särskilt förlåtande för hårda laddningar eller exempelvis varianter på försök med att ha liten eller ingen FF.

Nåväl, nu har jag ordnat med min nominering för i år,

jag är övertygad om att du kommer när den lätt febriga entusiasmen lägger sig någo att inse att mina råd ovan är framställda helt i omtanke av dig och din hälsa samt pangens och att det är för att jag ser att du får en god start på din långa karriär som handladdare.

/Christian

wallden_66

Christian, jag undrade var du var! Trevligt att du vill bistå mig (oss) i denna djungel!

1. Köp en laddbok, har du inte råd PM:a mig din adress så postar jag dig min Normas Ladeboken för ett långlån,

Har två läst dessa mycket noga, handladdning och någon mer. Får inföskaffa Ladeboken med!

2. Läs boken, från fram till baksida,

3. Börja med att ladda tillsammans med någon som faktiskt kan ladda, det behöver inte vara någon guru eller svensk mästare, bara någon som kan.

Detta verkar vara omöjligt, men med eder hjälp går det nog vägen :)

4. Pröva dina egna vingar.

Precis! Jag upplever de mycket lättare att lära sig om man har grejorna och testa, sen behöver jag inte ladda skarpt under första tiden.

För att lite sakligt kommentera vad du skriver nedan,

1. Laddata är för en specad COL, inte för något annat, inte för 1 mm FF eller för 10 mm FF

den är framtagen för ett CIP/SAAMI patronläge och skall således inte "justeras".

I laddatan står COL angiven, jag hade missat detta, men om vi säger at COL är 90,5mm på den 375H&H, Då detta är med kula så kan man med hjälp av COL få ut hur mycket kulan skall pressas ner, förutsatt att patronen inte är sträckt.

Men, hur vet man då vad FF är?

Finns det något enklare sätt att mäta FF ?

2. Det är helt ok att ta fram FF= 0 för en kula och kaliber/vapen om man känner för det, i en Ruger 375 känns det som en ren överloppsgärning men, visst det gör att man lär känna sitt vapen.

3. Laddata köper man genom att handla böcker från krut/kul tillverkare, Lapua har bra online data, Hornady har säkert i delar motsvarande.

Laddata har jag hittat bra med, iallafall till 6,5

4. Har man inga laddata, ja då har man inga och bör som ny absolut inte prova sig fram, det kommer inte att sluta väl, något som iofs gäller för oss som sysslat med saken en tid men, då blir resultaten oftast inte alls så allvarliga.

Detta är en själcklarhet hoppas jag!

URP är som krut betraktat lite lurigt, i varje fall enligt mig och det har en mycket snabb tryckkurva och är inte alls särskilt förlåtande för hårda laddningar eller exempelvis varianter på försök med att ha liten eller ingen FF.

Nåväl, nu har jag ordnat med min nominering för i år,

Jag fixar din nominering! :)

Christian N

Wallden,

det enkla o korta svaret är att det är totalt irrelevant vilken FF man har, man laddar enligt spec och skjuter,

den dag man som skytt och med aktuellt vapen vet med sig att man skjuter tätare än vad laddningen medger, ja då kan man börja titta på variabler av detta slag.

Utöver det, stort tack för nomineringen och lycka till,

förresten är du helt säker på att det inte finns någon i Gävle trakten som laddar som du kan ta hjälp av?

/Christian

wallden_66

Okej, jag trode det var en nödvändighet att man hade koll på Friflykten..

Jo eventuellt finns det någon, men här är det mycket hemlighetsmakeri kring detta, dom får det att låta som dom bygger en månfarkost som skall ta en omväg till mars. Visst är det helt klart komplicerat men ligger inom avstånd att lära sig grunderna, när man sedan kan dessa är det tydligen en hel värld med olika parametrar mm som gör det hela svårare och svårare.

Christian, nu när du är på G måste jag smyga in en fråga.

Kula Norma HP 100 gr

Kulvikt 6,5 g / 100 gr

B.C 0,321 Vad är detta?

C.O.L 72,5 mm / 2,854" Detta är denna laddnings färdiga hylsa med Kula! OK?

# 20665201 Vad är detta? Batch för kulorna?

Hylslängden står inte angiven ? Jag skulle vilja veta hur man får fram den maximala hylslängden innan den behöver trimmas, samt till vilken nogranhet inom 0,0000mm ? Normas 6,5x55 hylsor verkar generelt sträcka sig mer än andra vid skott.

Christian N

Tja

B.C 0,321 Vad är detta? BC= ett mått på hur bra formen på kulan är, eller med andra ord hur bra den kan förväntas att flyga,

om BC, BC G1/G7, formvärden mm finns det otroligt mycket att läsa om, du kan nog nöja dig med att konstatera att BC (G1) som det ovan över .45 är bra och under det är mindre bra för skytte på längre håll.

C.O.L 72,5 mm / 2,854" Detta är denna laddnings färdiga hylsa med Kula! OK? Nja det är den färdiga produkten, dvs patronens maximala längd

# 20665201 Vad är detta? Batch för kulorna? Det är Normas produktnummer.

6,5x55 har en maxlängd på hylsan om 55,02 mm och en trimma ie korta av till längd om 54,7 mm

Varje hylsfabrikat har en egen legering, som har egna egenskaper, tillika är det samma sak för olika kalibrar o sen skiljer det lite från vapen till vapen.

/Christian

wallden_66

6,5x55 har en maxlängd på hylsan om 55,02 mm och en trimma ie korta av till längd om 54,7 mm Tack, men vart hittar du dessa mått? finns det någon tabell?

Christian N

googla "trim to length 6,5x55" och finn,

Men se även,

http://ballistics.norma.cc/content.asp?Typ=58&Lang=1&DocumentID=189&Submeny=4&Rubrik=Kaliberhistorik&Title=6,5x55 Swedish Mauser

så erhåller du max tillåten längd på hylsan,

att man sedan trimmar ner den ,5-1 mm har ingen påverkan, bara man trimmar alla ungefär lika.

Uteiskogen

Fy fasen vad jag gillar detta forumet!

RichardT

6,5x55 har en maxlängd på hylsan om 55,02 mm och en trimma ie korta av till längd om 54,7 mm Tack, men vart hittar du dessa mått? finns det någon tabell?

http://www.robsoft.n...im.asp?MainID=4

Kanske är till hjälp ;-)