Jump to content

Basset Fauve

tobbe10635

Recommended Posts

tobbe10635

Tänkte höra om nån som har info om nåra uppfödare till Basset Fauve som inriktar sig främst på jakten. Eller nån som vet några intressanta valpkullar på g. Är lite panik skulle helst haft valpen igår men vill inte panikköpa nån valp ifrån nån utställnings inriktad uppfödare.

Sealhunter här på forumet är kanske rätt man att kontakta.

• 2 weeks later...

Har själv fastnat för denna trevliga ras, då jag nu fått höra klingande drev och skall från dessa :) ..under ett antal jakter. Senast förra veckan då jag fick skjuta en dovhjort (helskovel) för en av hundarna som släppts :)

Kanske är det någon Basset fauve uppfödare som läser detta nu som har/kommer att ha valpar under vår/sommar 2012 som kan göra sig besväret att Pm:a i såfall

//Mvh;

Helskovel på 10m under jakt med drivande hund.

Adam

Grattis till en fin hjort. Jag fick tag i en unghund 6månader från grebbas kennel som jag hoppas mycket på nu. Blir mest att göra han skogsvan den här säsongen så börjar allvaret till ihöst.

Grattis till en fin hjort. Jag fick tag i en unghund 6månader från grebbas kennel som jag hoppas mycket på nu. Blir mest att göra han skogsvan den här säsongen så börjar allvaret till ihöst.

Tackar tackar, Nämen ser man på så roligt med valpen att du hittade en :) ja bara att hoppas på det bästa till hösten, lär bli fina skall i skogen iaf=)
Mannlicherman

Skicka ett PM till Gnist här i forumet! Hon har jäkligt vassa hundar, och ska om inte jag är helt fel ute, ha valpar nu under våren?

Bor du nära Norge, så kan jag varmt rekommedera den här uppfödaren, som också ska ha valpar snart!!! (Känner flera som köpt därifrån, och dom hundarna jagar så in i h-e!)

http://www.bassetfauve.net/

Skicka ett PM till Gnist här i forumet! Hon har jäkligt vassa hundar, och ska om inte jag är helt fel ute, ha valpar nu under våren?

Bor du nära Norge, så kan jag varmt rekommedera den här uppfödaren, som också ska ha valpar snart!!! (Känner flera som köpt därifrån, och dom hundarna jagar så in i h-e!)

http://www.bassetfauve.net/

Nämen ser man på tackar för att man får lite tips, ska skicka ett Pm till Gnist så får vi se hur det ter sig :)
  • 4 months later...

jag köpte min fauve på grebbas kennel och jag är helnöjd :) han föder upp riktigt bra jakthundar min fauve är en riktig jakt maskin

• 2 weeks later...
Minken88

jag köpte min fauve på grebbas kennel och jag är helnöjd :) han föder upp riktigt bra jakthundar min fauve är en riktig jakt maskin

Shiet :woot: såg nu att det kommit in ett svar, men roligt med en fovve ägare till :smile:
  • Like 1
  • 3 months later...
Minken88

Då har premiärsläppet för fauven min blivit av..det första viltet som drevs blev en kronhind i ca 20min från upptag räknat, tills den breda bäcken stoppade vidare jakt för hundens del..på Måndag blir det ännu ett släpp och hoppas givetvis då att det blir dov/kron eller rå skjutet för hunden :smile:

Hej,

Jag har en fauve hane (Rasken) på 1,5 år som är en riktigt trevlig jycke. Vi köpte honom från Zibbans kennel utanför Tidaholm. Tack vare en snöfattig vinter i fjol fick jag möjlighet att släppa honom ett par gånger i januari vilket resulterade i några korta drev (2-3 min) samt ett rådjur skjutet efter ett av dessa drev. Vi har lagt en del viltspår vilket gått bra men början på denna, hans första "riktiga" säsong har börjat knackigt! Först är han väldigt fäst vid mig och lunkar ca 50 meter ifrån mig, då och då en tur på 100-150 meter. Söket tror jag dock att vi kan komma tillrätta med efter lite stubbträning. Det som oroar mig lite som oerfaren på att jaga in drivande hundar är hans drevtider. När han tar upp (har blivit ca 4-5 gånger hittills i år) så hållar han i enbart 3-4 min för att tvärt släppa och sedan gå tillbaks. Senast gick jag mot platsen där han släppt varvid han åter tog upp drev med intensivt skall och sedan släppte igen efter 2-3 mnuter. Jag vet att det är för tidigt att dra några slutsatser på det men tänkte ändå höra om det är någon med lite erfarenhet av fauvar som stött på beteendet? Är det vanigt att de är lite sena? Är det någon som har några matnyttiga tips? Eller är det bara att nöta på så kommer drevtiderna efter hand?

Tacksam för reflektioner/ tips / kommentarer!!!

Mannlicherman
Är det vanigt att de är lite sena? Är det någon som har några matnyttiga tips? Eller är det bara att nöta på så kommer drevtiderna efter hand?

Finns nog både sena och riktigt brådmogna individer, som inom alla drivande raser! Jag tycker det låter som om din hane är lite osäker ännu och kanske har fått lite för få drev/skogsdagar i kroppen? Forsätt att pusha honom på "tapten", och ge honom mkt tid i skogen, så kommer helt säkert drevtiderna att komma!

Finns nog både sena och riktigt brådmogna individer, som inom alla drivande raser! Jag tycker det låter som om din hane är lite osäker ännu och kanske har fått lite för få drev/skogsdagar i kroppen? Forsätt att pusha honom på "tapten", och ge honom mkt tid i skogen, så kommer helt säkert drevtiderna att komma!

Tack för svar! Det är min känsla med men jag ville gärna höra någon annans åsikt i frågan.

Skitjakt på er!

• 5 weeks later...

Tack för svar! Det är min känsla med men jag ville gärna höra någon annans åsikt i frågan.

Skitjakt på er!

Hej

jag har en hane på dryga året som bettede sig likvärdigt som valp. Jag gjorde precis som du och peppade honom på tappten. Första släppet denna säsong drev han47 min på rå. Nu ligger han oftast på 1,5-2,5 tim