Publicerat Januari 5, 201214 yr hejsan tänkte kolla om de går få lite tips angående eftersök på vildsvin då de är lite annorlunda mot ett vanligt eftersök.. det är som så att jag ha införskaffat en till hund som nu ska tränas till eftersök först å främst på vildsvin och även älg.. men är de nåt speciellt i träningssyfte man ska tänka på när man träna hunden? är tacksam för alla tips man kan få.. har börjat igång å göra blodsök på samma vis som ja tränade den andra hunden som jag har till främst rådjurssök...
Publicerat Januari 5, 201214 yr En bra start är att lägga mycket krut på svåra spår, spår på väg, flera djur, vad är det för jycke du har skaffat? jag har inte förutfattade meningar men alla är inte lika!
Publicerat Januari 5, 201214 yr Författare En bra start är att lägga mycket krut på svåra spår, spår på väg, flera djur, vad är det för jycke du har skaffat? jag har inte förutfattade meningar men alla är inte lika! nä de är ingen fara pertan det är en blandrashund som jag tagit över då han som hade den inte hinner med och hunden började spåra älg redan vid 3månadersålder och har ett stort intresse han är gråhund/portugisisk vattenhund som ja tänkte ja skulle testa lite å se om de funkar annars få de bli en hund som är avlad för ämnet.. modern jagar och är duktig älghund.. men då blir de å lägga över vägar å vattendrag och höjja ribban helt enkelt ganska så rejält då får han gå sånna spår ja lägger till den utbildade tiken jag har då.. fast mer med vägar och tätningar å så då?? hur långa spår lägger ni? som jag lagt till han nu ha vart på 5-600 meter ungefär som de är på provet..
Publicerat Januari 6, 201214 yr En riktigt bra griseftersökshund ska kunna följa löpor som är extremt knepiga men vattenövergångar, många djur osv, osv. kan man träna att hunden går själv på löpan är det att föredra. Funkar som vanligt spår och en astro pejl är i den träningen suveränt hjälpmedel. Lägg spåret och spåra en bit för att spårställa hunden, koppla sen loss och kolla pejlen om hunden följer löpan till slutet. Smart är att lägga spårslut i närheten, tex en stor böj där spårslut är i närheten av där du släpper då är det lätt att själv gena fram till slutet och invänta hunden. En griseftesökshund som måste föras i lina hela vägen till kontakt är fan så mycket tyngre för föraren helt enkelt. Har insett att det är så in i h-vete enklare att låta hunden spåra lös och fixa hela biten själv. Skadade grisar kan simma långa sträckor, passera öar och annat som för en tvåbening som för en hund i lina är näst intill omöjligt att reda ut.
Publicerat Januari 6, 201214 yr Författare En riktigt bra griseftersökshund ska kunna följa löpor som är extremt knepiga men vattenövergångar, många djur osv, osv. kan man träna att hunden går själv på löpan är det att föredra. Funkar som vanligt spår och en astro pejl är i den träningen suveränt hjälpmedel. Lägg spåret och spåra en bit för att spårställa hunden, koppla sen loss och kolla pejlen om hunden följer löpan till slutet. Smart är att lägga spårslut i närheten, tex en stor böj där spårslut är i närheten av där du släpper då är det lätt att själv gena fram till slutet och invänta hunden. En griseftesökshund som måste föras i lina hela vägen till kontakt är fan så mycket tyngre för föraren helt enkelt. Har insett att det är så in i h-vete enklare att låta hunden spåra lös och fixa hela biten själv. Skadade grisar kan simma långa sträckor, passera öar och annat som för en tvåbening som för en hund i lina är näst intill omöjligt att reda ut. det tipset få jag tacka för ns det har ja inte tänkt på att använda mig av astro pejlen den brukar ja använda vid eftersök på älg å rådjur ifall man behöver släppa hunden eller att man tappar linan..ja föra en grishund i lina hela vägen är ju inte att föredra när de bli långa sträckor.. men de här tipset var kanon ska börja använda mig mer av astron tror ja även vid träning...ska bara få hunden att vilja lämna mig själv å fortsätta på egen hand men de kommer med mognaden på han hoppas jag..
Publicerat Januari 6, 201214 yr Författare hur långa spår ska jag lägga? för idag kör vi de normala med olika svårigheter och bloduppehåll ungefär 5-600m spårlängd
Publicerat Januari 6, 201214 yr En riktigt bra griseftersökshund ska kunna följa löpor som är extremt knepiga men vattenövergångar, många djur osv, osv. kan man träna att hunden går själv på löpan är det att föredra. Funkar som vanligt spår och en astro pejl är i den träningen suveränt hjälpmedel. Lägg spåret och spåra en bit för att spårställa hunden, koppla sen loss och kolla pejlen om hunden följer löpan till slutet. Smart är att lägga spårslut i närheten, tex en stor böj där spårslut är i närheten av där du släpper då är det lätt att själv gena fram till slutet och invänta hunden. En griseftesökshund som måste föras i lina hela vägen till kontakt är fan så mycket tyngre för föraren helt enkelt. Har insett att det är så in i h-vete enklare att låta hunden spåra lös och fixa hela biten själv. Skadade grisar kan simma långa sträckor, passera öar och annat som för en tvåbening som för en hund i lina är näst intill omöjligt att reda ut. Men man får ju inte glömma att förutsättningen för att kunna använda hunden som lös spårhund är ju att den även klarar av resten av eftersöket och klarar av att jobba envist och självständigt med att få stopp på grisen.
Publicerat Januari 6, 201214 yr Men man får ju inte glömma att förutsättningen för att kunna använda hunden som lös spårhund är ju att den även klarar av resten av eftersöket och klarar av att jobba envist och självständigt med att få stopp på grisen. Jupp! Helt rätt! Sen ska inte jag ta åt mig äran för Astro tipset. Torkel va den första jag hörde använde sig av den metoden.
Publicerat Januari 22, 201214 yr En riktigt bra griseftersökshund ska kunna följa löpor som är extremt knepiga men vattenövergångar, många djur osv, osv. kan man träna att hunden går själv på löpan är det att föredra. Funkar som vanligt spår och en astro pejl är i den träningen suveränt hjälpmedel. Lägg spåret och spåra en bit för att spårställa hunden, koppla sen loss och kolla pejlen om hunden följer löpan till slutet. Smart är att lägga spårslut i närheten, tex en stor böj där spårslut är i närheten av där du släpper då är det lätt att själv gena fram till slutet och invänta hunden. En griseftesökshund som måste föras i lina hela vägen till kontakt är fan så mycket tyngre för föraren helt enkelt. Har insett att det är så in i h-vete enklare att låta hunden spåra lös och fixa hela biten själv. Skadade grisar kan simma långa sträckor, passera öar och annat som för en tvåbening som för en hund i lina är näst intill omöjligt att reda ut. Även jag ska prova detta idag. Har precis dragit ett helt vildsvinsskinn med huvud i en stor böj. Skinnet hängde jag upp i några rötter. Hoppas bara han tar spåret, går han i lina så är det inga problem, men jag vill kunna släppa honom också