Publicerat Januari 6, 201214 yr Hade turen och fick vara ledig från jobbet nu idag och då var man ju nästan tvungen att åka ut och jaga. Vi var 6st som gick ut idag. Körde 2 såtar med min Münster-tik. Det enda vi lyckades trycka ut var 2 rådjur ur den andra såten. Så klart gick dom ur och ställde sig i ett annat skogsparti som vi skulle köra av senare. Efter lite fika så gick en annan hundförare in med sin tax efter de 2 rådjuren vi sett tidigare. Det dröjde inte särskilt länge innan han började driva. Det gick runt i skogen mitt framför mig. Hörde efter en stund ett skott. Hundföraren hade smällt ett hagelskott mot ett av drevdjuren. Efter påskjutningen hade djuret gått in i skogen igen medans det andra gått tillbaks till första såten med taxen hack i häl. Vi konstaterade att träffen satt lite långt bak och bestämde oss för att jag skulle gå på och spåra med pricken. Det skulle bli det första skarpa spåret att gå på. Har bara spårat och tränat innan med klöv. På med linan och sele, visade sedan på henne på spåret.. Hon började dammsuga i rätt riktning enligt skytten. Jag och hunden fortsatte i spåret rätt in i skogen en bit. När vi hunnit ca 70-100m in så skäller hunden till och stöter upp rådjuret ur legan som var under en gran. Då ser jag att ena bakbenet är av skjutet och får in hunden ganska snabbt. fortsätter en bit framåt i rask takt och ser djuret tar en ny lega. Lägger upp bössan och trycker till den med en hagelsmäll i riktning hals/bog. Smällen tar där den ska och djuret lägger sig direkt. Hunden far fram direkt och lyckan hos både husse och vovve är total. Jag är jätteglad och stolt för att kunna lösa uppgiften så bra det gick! Som sagt är det första skarpa och det fungerade väl i samarbetet. Var tvungen att skriva av sig lite nu när man är i lyckoruset.
Publicerat Januari 8, 201214 yr Grattis till lyckat eftersök och till att det gick så bra när det va första skarpa!