Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Krutval med kort pipa..

Featured Replies

Publicerat

Hej !

Har en 30-06 halvautomat med kort pipa.

Tänkte ladda lite själv och har lite frågor.

Finns det ett lite snabbare krut för kortpipor? Är det nån som har tips på det?

Tänkte att det är onödigt att elda för kråkorna, och inte få nån hastighet för det...

Billiga kulor till tränings och jaktammo?

Är det Torsbo som säljer billigast?

Har lite erfarenhet med laddning till enhandsvapen. 9mm, 357.magnum och .44 Magnum.

Har alla verktyg sen tidigare, så vad kan man tänka sig i pengar för en 30-06 träningspatron?

Publicerat

Vad är det för kula du tänkt ladda? Generellt så bör du i ditt fall ladda med så snabbt krut som möjligt, enligt tillgängliga laddata från Norma m.fl.

Härligt nick förresten ;)

Publicerat

Generellt så ska du anpassa krutet efter kulvikten, inte piplängden. I förlängningen betyder väl det att med en kort pipa så kan du inte utnyttja de tyngre kulorna fullt ut. Följ Exabits råd och kolla på Normas hemsida så förstår du vad jag menar.

Håller du dig till de lättare kulorna och snabbare krutsorterna så borde du få mest ut av din bössa.

Publicerat
  • Författare

Vad jag vet om laddning i enhandsvapen.

Tung kula=liten laddning och tvärtom. (Gastrycket).

Oftast i laddtabeller ska man anpassa mängden krut till hur tung kula det är, självklart.

Men man måste anpassa kruthastigheten efter piplängd också, så man köper ett krut som passar vapnet.

Sen får man efter tabell och kulvikt anpassa mängden krut för att få en bra laddning.

Lång pipa långsammare krut. Så krutet har en stor betydelse för att få en bra kulhastighet.

Om man har för långsamt krut i en kort pipa medför detta att man får en stor mynningsflamma, långsamt acc av kulan

samt att krutgaserna av en långsam explosion kan påverka kulbanan. I värsta fall få kulan att vobbla.

I ett för snabbt krut där kula inte lämnat loppet innan det har bränt ut så tappar man hastighet

och får mycket krutrester i pipan.

Explosionen ska vara till kulan lämnat pipan och lite till, men ej för mycket.

I laddtabellerna för enhandsvapen finns piplängd med som variabel, kanske för den stora differansen

från 2 1/4 tum till ex min .44 på 10,5 tum ? Det är ju ganska stort i procent, men mellan 55cm och 70 (?) är det ju mindre...

Mitt nick är min största hanhunds namn. Stor, stark men dumsnäll och älskar allt och alla. Passar honom inte riktigt...

Publicerat

Se där, du kan ju massor om laddning ;)

Allt detta stämmer ju i princip på gevär också, piplängden är alltid en variabel man bör ta i beaktning och det ingår i beräkningar i exempelvis Quickload. Däremot så är det sällan med i laddatatabeller. Inte heller när man köper fabriksladdat är piplängden ett tema. På asken står det hastighetsangivelser som är rent löjeväckande höga jämfört med vad man i praktiken kan få ut i de flesta jaktvapen då provskjutningar som regel sker med långa pipor.

Nu är jag egentligen inte rätt person att svara dig här, det finns andra som är så mycket mer kunniga om innerballistikens mysterier.

Det som intresserade mig nu är att om jag tolkar dig rätt så laddar man till enhandsvapen även tunga kulor med snabbare krut, alltså väljer krut efter piplängd och sedan anpassar mängden efter kulvikt. Det blir i så fall ett lite annat tänk än vad i alla fall jag är van vid laddning.

Publicerat
  • Författare

Ja faktiskt är det första man bör beakta är brinntiden för krutet att det passar piplängden.

För piplängden kan man ju inte göra något åt, den är vad den är.

Sen får man anpassa krutmängd gentemot kulvikt, dessa två går att variera för att det ska passa.

Det viktigaste resultatet är ju precis kulhastigheten när kulan lämnar pipan, samt att kulbanan inte blir störd

och man skjuter täta serier.

Jag kanske är lite överdrivet petig, men om man ska ladda en jaktpatron så vill man ha ett välriktat avlivande förstaskott.

Men jag har en halvautomat som oftast har en kort pipa för ett snabbt andra skott, men som jag inte vill att det ska behövas skjutas.

Jag har ju en faktor till, att vapnet får tillräckligt med gastryck för att ladda om snabbt och säkert utan att buckla till hylsorna.

Tänkte bara om något laddade för kort-pipa eller om man fick börja prova sig fram själv...

Danne

Publicerat

Hej,

Jag antar att du runt 50cm lång pipa? Det snabbaste krutet är 203B om du väljer 180grs kulor enligt Normas laddata. Jag tror själv inte på snabbare krut i den stora hylsan så jag hade lätt kört med deras rekomendationer.

Kort pipa är helt kass för en patronen och det borde vara olagligt att lura på folk nått som egentligen inte ger mycket bättre prestanda än dess lillebror 308 Win. Skall man ha trettifjollsex så skall man ha minst 58cm pipa enligt mitt tycke.

Skit samma... 48-50grs 203B torde brinna klart i din pipa utan att ge en för saftig eldning för kråkorna.

Nåt speciellt snabbt mirakelkrut för korta pipor finns inte i den bemärkelsen, man måste ta den snabbaste som kruttillverkaren rekomenderar för just den kalibern.

Publicerat

"Jag har ju en faktor till, att vapnet får tillräckligt med gastryck för att ladda om snabbt och säkert utan att buckla till hylsorna."

Nja du har även den faktorn att vissa halvisar inte gillar för snabba krut, allt beroende på märke/modell, vilket inte är angivet i texten så vitt jag kunde se det,

så där är en variabel till att hantera.

Att en halvis bucklar hylsorna är svårt eller ibland tom omöjligt att komma runt med anleding av hur den är konstruerad.

Utöver det har allt det smarta redan angetts ovan, lycka till i sökandet efter en god laddning.

/Christian