Publicerat Januari 6, 201214 yr Skulle vilja veta lite om 375 H&H och höra om det är en lagom kaliber till den svenska jakten eller om den är för kraftig? Hur är den gemfört med t.ex. 30-06an? Är tacksam för alla svar.
Publicerat Januari 6, 201214 yr Den Svenska jakten? Beror väl helt på vad du menar med det. Den funkar bra för allt klass 1 villt. Men om du får nog inte tillräckligt bra precision för toppfågel. Onödigt grov för t.ex. rådjur. Men det behöver inte vara så illa. Om du håller ihop träffbilderna. Men det är svårare att hållaihop träffbilderna med en så grov kaliber. Och det har inte med rädsla att göra. (Behöver inte ha det) Men en liten skillnad i hur du tar rekylen ger stor skilnad i träffpunkt. En 6.5:a eller 308:a reagerar inte alls lika mycket. 30-06 har enligt min mening oförtjänt dåligt rykte p.g.a. många bössor med dålig stockning. Den har givetvis inte riktigt samma effekt som 375:an men på Svenskt villt spelar det inte så stor roll. Den räcker till med bred marginal. Men är (med bra stock) klart enklare att hantera rekylmässigt. Men här är det mycket tycke och smak. Se till att provskjuta mycket innan du handlar!
Publicerat Januari 6, 201214 yr Författare Okej, tack för svaret. Får nog fundera lite. Jag har sen innan en ruger m77 mark II 30-06 men är sugen på en hundförarbössa men man ska kanske ta o titta på 308, 30-06 och 9,3 orna. Tack för svaret!
Publicerat Januari 7, 201214 yr Skulle vilja veta lite om 375 H&H och höra om det är en lagom kaliber till den svenska jakten eller om den är för kraftig? Hur är den gemfört med t.ex. 30-06an? Är tacksam för alla svar. Var jagar du? Har du tillgång till björnjakt? Till björnjakten kan det vara bra med lite grövre och tyngre kulor. Annars har du en långskjutare här http://www.blocket.se/jamtland/Remington_700_BDL_8_mm_RM_37768119.htm?ca=3&w=1 +300 m är inga problem med en 220 gr kula typ Swift A-frame. Jag lovar dig medlemskap i den eminenta 8 mm rem mag.klubben. Vi är inte många men den är exklusiv.
Publicerat Januari 7, 201214 yr En fantastisk kaliber, en av de trevligaste jag haft enda nackdelen är att den kräver lite längd på pipan därför har jag nu den tyska motsvarigheten 9,3x62, men 375 var trevligare att skjuta med, naturligtvis spelar stockningen stor roll men jag har ännu inte fått prova en 30-06 som är trevlig. skotten är väl inte direkt gratis och övningsplugg finns inte. köpte något billigt och åkte till någon älgbana som körde med klisterlappar istället för elektron markering. Kulor finns det gott om för handladdaren och jag saknar kalibern!
Publicerat Januari 7, 201214 yr Författare Det blev en 8x57JS custom husqvarna med en nikon dot sight 1x30 kikare:)
Publicerat Januari 7, 201214 yr 375:an är en helt underbar patron! Visst, den kräver en fast hand och den knuffas en del, men absolut inte obehagligt. Med rätt bössa går det utmärkt. Rejäl stockning och inte för lätt. Och man behöver nog inte använda de friskaste laddningarna för svenska djur. Det finns goda marginaler. Personligen tycker jag att 300 och 338 Win. är jobbigare att skjuta med. Åtminstone .338 om det är lika bössor och vikt. Om du redan har en .30-06, så ska du ju välja en patron som ger skillnad. 9,3 eller .375 t.ex. Nackdelen är ju kostnaden för ammo, som nämndes ovan. Men det går att hitta billigare även där.
Publicerat Januari 7, 201214 yr Ja, såg det nu. Postade nästan samtidigt ; ) 8x57 är mycket trevlig. Kommer garanterat att fungera bra.
Publicerat Januari 8, 201214 yr Det är nog svårt att argumentera för att en .375:a är en lagom kaliber till den svenska jakten. Men är lagom nödvädnigtvis bäst? Förututsatt att du klarar hantera rekylen så kommer den fungera bra. I Afrika ses den ju som den perfekta alroundkalibern för allt från Duiker (Ca 6 kg levandevikt) till Eland (Upp mot ett ton levandevikt). De mindre arterna kräver dock solids eller helmantel, annars blir det nog inte mycket kvar av viltet. Med detta inte sagt att den är det bästa valet för svensk jakt. Om du vill ha en grövre kaliber, är ett betydligt mer praktiskt och förnuftigt val enligt mig en 9.3x62. + På dess plussida hamnar mycket bättre ekonomi, jaktmatch finns tillgänglig, lättare att komma över hylsor om du handladdar, mer passande utgångshastighet för korta avstånd, mindre rekyl, större utbud av begagnade vapen, mycket död för alllt klövvilt, med marginal fullt tillräcklig för björn. + Den användbara räckvidden är inte så dålig som man kan tro med rätt kula. Noslers Accubond är den jag tänker på här, en bondad kula med plastspets som expanderar väl i relativt låga hastigheter och som har mycket lågt luftmotstånd och som går att ladda till ca 760 m/s. Enligt JBM Ballistics ballistikkalkulator har du med 750 m/s i utgångshastighet på 200 m avstånd fortfarande en anslagshastighet på 648 m/s, väl tillräcklig för effektiv expansion. + Det sägs också att kalibern inte ska tappa så mycket i fart vid kortare piplängder, kanske viktigt i en hundförarbössa. - Dock har även denna kaliber en relativt kraftig rekyl, som inte ska underskattas. Men detta är ju individuellt hur man hanterar detta. + På .375:ans plussida, givet svenska förhållanden hamnar egentligen bara ännu längre räckvidd, eftersom den har ännu högre utgånghastighet + Också, men jag vet inte om det är relevant, är att .375:an är laglig för big five i alla afrikanska länder. - På minussidan hamnar att den kräver en piplängd på 24 tum för att komma till sin rätt, en klar nackdel i en hundförarbössa. Som alla magnumpatroner tappar den relativt mycket fart vid kortare pipllängder. - På minussidan hamnar också rekylen. I Afrika är den också känd som .375 Ouch & Ouch, dvs den sparkar rätt bra, betydligt mer än 9.3x62. Penetrationen skiljer inte så mycket mellan kalibrarna, dvs båda peneterar mycket djupt, även om .375:an lär ha en liten fördel här, dock i stort oväsentlig för svenska förhållanden. En .286 Nosler Partition eller Barnes TSX i 9.3x62 lär dock ge dig all penetartion du någonsin kan önska. Jag skulle säga att 375:an i praktiken är overkill för allt svenskt vilt utom brunbjörn, som dock 9.3x62 hanterar i princip lika bra, men å andra sidan har du ju rolighetsfaktorn också. 9.3x62 är ett bättre val, undantaget rolighetsfaktorn. Dock, som du säger, en .30-06 eller .308 duger utmärkt till all svensk jakt, förutom kanske då björnjakt som hundförare.
Publicerat Januari 8, 201214 yr - På minussidan hamnar att den kräver en piplängd på 24 tum för att komma till sin rätt, en klar nackdel i en hundförarbössa. Som alla magnumpatroner tappar den relativt mycket fart vid kortare pipllängder. Inte hela sanningen. Förvisso är det en magnumpatron, men den laddas inte med "magnumkrut" utan lite mellantröga krut såsom 203-B och liknande. Det gör även 9,3x62. Du kan också ladda de tyngre 300-grainskulorna med Norma 201 och 202 enligt Normas laddata utan alltför stor prestandaförlust. Då blir givetvis mynningstrycket lägre jämfört med mer långsamma krut. Patronen är inte "overbore" och är därför inte alls lika känslig för piplängden som exempelvis 300 Win Mag eller 7mm Rem Mag. Jag skulle tippa på att det rör sig om ca. en eller två tums fördel för 9,3:an när det gäller korta pipor. Dvs funkar 9,3:an med 20" pipa så funkar 375:an med 22" pipa. Traditionellt sett så tillverkas dock bössor i 375 med ohemult långa pipor för kalibern - 26" är inte helt ovanligt. Tack och lov har Sako tagit sitt förnuft till fånga när de satte en 54 cm / 21 1/4" pipa på sin Sako 85 Kodiak.
Publicerat Januari 8, 201214 yr Inte hela sanningen. Förvisso är det en magnumpatron, men den laddas inte med "magnumkrut" utan lite mellantröga krut såsom 203-B och liknande. Det gör även 9,3x62. Du kan också ladda de tyngre 300-grainskulorna med Norma 201 och 202 enligt Normas laddata utan alltför stor prestandaförlust. Då blir givetvis mynningstrycket lägre jämfört med mer långsamma krut. Patronen är inte "overbore" och är därför inte alls lika känslig för piplängden som exempelvis 300 Win Mag eller 7mm Rem Mag. Jag skulle tippa på att det rör sig om ca. en eller två tums fördel för 9,3:an när det gäller korta pipor. Dvs funkar 9,3:an med 20" pipa så funkar 375:an med 22" pipa. Traditionellt sett så tillverkas dock bössor i 375 med ohemult långa pipor för kalibern - 26" är inte helt ovanligt. Tack och lov har Sako tagit sitt förnuft till fånga när de satte en 54 cm / 21 1/4" pipa på sin Sako 85 Kodiak. Tack för infon, du har en poäng där. Jag har varit lite slarvig när jag läst laddmanualer. Saker som Vihtavouri N160 fastnade hos mig, men uppenbarligen ger 203B likvärdigt i prestanda i kalibern. Kollade upp det nu, och den tappar faktiskt ungefär lika mycket hastighet som .308 Win från 22" till 24". Man lär sig något varje dag. Så frågan är om det är någon skillnad alls mellan 9.3x62 och .375 vad gäller hur mycket de tappar per tum piplängd.
Publicerat Januari 8, 201214 yr Var jagar du? Har du tillgång till björnjakt? Till björnjakten kan det vara bra med lite grövre och tyngre kulor. Annars har du en långskjutare här http://www.blocket.s...19.htm?ca=3&w=1 +300 m är inga problem med en 220 gr kula typ Swift A-frame. Jag lovar dig medlemskap i den eminenta 8 mm rem mag.klubben. Vi är inte många men den är exklusiv. Du jonsson du värkar försöka att värva varje kotte som ska köpa en ny bössa till 8mm rem mag :P
Publicerat Januari 9, 201214 yr Du jonsson du värkar försöka att värva varje kotte som ska köpa en ny bössa till 8mm rem mag :P Det är väl inget fel i det!
Publicerat Januari 9, 201214 yr Om man laddar själv så finns det en enorm spännvidd med .375. Man kan t.ex ladda en 250 grains kula i smygfart, men som ändå klarar klass 1 med stor marginal och är enbart bekväm att skjuta med. Som axelmassage när man övningsskjuter... Och sen kan man elda på lite bakom en tyngre kula när man känner att det behövs. Men visst, 9,3x62 är den ultimata jaktpatronen för norden. Funkar bra på pappälgar också. Personligen tycker jag att det bara finns en nackdel med 9,3: Det står inte .375H&H mag. stämplat på pipan... : ) //Danne
Publicerat Januari 9, 201214 yr Nä absolut inte Jag tänkte väl det! Ska jag leta reda på något annat alster åt dig ist eftersom du inte var nöjd med 8 mm rem mag? Lite grövre ist!
Publicerat Januari 9, 201214 yr Jag tänkte väl det! Ska jag leta reda på något annat alster åt dig ist eftersom du inte var nöjd med 8 mm rem mag? Lite grövre ist! Jaha okej nja det beror på hur grovt och kraftigt du tänker på
Publicerat Januari 9, 201214 yr Jaha okej nja det beror på hur grovt och kraftigt du tänker på cal. 400 och uppåt! Blir det bra! Den här täcker upp hela ditt behov.
Publicerat Januari 9, 201214 yr Det är nog svårt att argumentera för att en .375:a är en lagom kaliber till den svenska jakten. Men är lagom nödvädnigtvis bäst? Förututsatt att du klarar hantera rekylen så kommer den fungera bra. I Afrika ses den ju som den perfekta alroundkalibern för allt från Duiker (Ca 6 kg levandevikt) till Eland (Upp mot ett ton levandevikt). De mindre arterna kräver dock solids eller helmantel, annars blir det nog inte mycket kvar av viltet. Med detta inte sagt att den är det bästa valet för svensk jakt. Om du vill ha en grövre kaliber, är ett betydligt mer praktiskt och förnuftigt val enligt mig en 9.3x62. + På dess plussida hamnar mycket bättre ekonomi, jaktmatch finns tillgänglig, lättare att komma över hylsor om du handladdar, mer passande utgångshastighet för korta avstånd, mindre rekyl, större utbud av begagnade vapen, mycket död för alllt klövvilt, med marginal fullt tillräcklig för björn. + Den användbara räckvidden är inte så dålig som man kan tro med rätt kula. Noslers Accubond är den jag tänker på här, en bondad kula med plastspets som expanderar väl i relativt låga hastigheter och som har mycket lågt luftmotstånd och som går att ladda till ca 760 m/s. Enligt JBM Ballistics ballistikkalkulator har du med 750 m/s i utgångshastighet på 200 m avstånd fortfarande en anslagshastighet på 648 m/s, väl tillräcklig för effektiv expansion. + Det sägs också att kalibern inte ska tappa så mycket i fart vid kortare piplängder, kanske viktigt i en hundförarbössa. - Dock har även denna kaliber en relativt kraftig rekyl, som inte ska underskattas. Men detta är ju individuellt hur man hanterar detta. + På .375:ans plussida, givet svenska förhållanden hamnar egentligen bara ännu längre räckvidd, eftersom den har ännu högre utgånghastighet + Också, men jag vet inte om det är relevant, är att .375:an är laglig för big five i alla afrikanska länder. - På minussidan hamnar att den kräver en piplängd på 24 tum för att komma till sin rätt, en klar nackdel i en hundförarbössa. Som alla magnumpatroner tappar den relativt mycket fart vid kortare pipllängder. - På minussidan hamnar också rekylen. I Afrika är den också känd som .375 Ouch & Ouch, dvs den sparkar rätt bra, betydligt mer än 9.3x62. Penetrationen skiljer inte så mycket mellan kalibrarna, dvs båda peneterar mycket djupt, även om .375:an lär ha en liten fördel här, dock i stort oväsentlig för svenska förhållanden. En .286 Nosler Partition eller Barnes TSX i 9.3x62 lär dock ge dig all penetartion du någonsin kan önska. Jag skulle säga att 375:an i praktiken är overkill för allt svenskt vilt utom brunbjörn, som dock 9.3x62 hanterar i princip lika bra, men å andra sidan har du ju rolighetsfaktorn också. 9.3x62 är ett bättre val, undantaget rolighetsfaktorn. Dock, som du säger, en .30-06 eller .308 duger utmärkt till all svensk jakt, förutom kanske då björnjakt som hundförare. Det jag upplevt som mitt livs värsta rekyl är 9,3x62. 375:an en SAKO Safari var inget jämförelsevis. Allt beror på bössans vikt o stockning. 375:an har allt som krävs för svensk o afrikansk storviltsjakt. Du kan ju ganska behagligt välja laddning o kulvikt med 375:an. Vet många som jagar rådjur med kalibern utan onödig köttförstörelse med lämpligt kulval
Publicerat Januari 10, 201214 yr cal. 400 och uppåt! Blir det bra! Den här täcker upp hela ditt behov. Ja då dug dom men är kanske lite mycket att skjuta med
Publicerat Januari 11, 201214 yr Ja då dug dom men är kanske lite mycket att skjuta med Var det inte det du ville ha tag på ett riktigt skjutjärn???
Publicerat Januari 11, 201214 yr Var det inte det du ville ha tag på ett riktigt skjutjärn??? Jo men inte så jävla mycket att skjuta med vill ju faktiskt kunna ta rätt på djuren man skjuter här i Sverige
Publicerat Januari 11, 201214 yr Jo men inte så jävla mycket att skjuta med vill ju faktiskt kunna ta rätt på djuren man skjuter här i Sverige Jag har en kompis här uppe som laddar min ammo och han jagar med en 585 Nyati i 600 m/s. Det blir bara ett litet fint hål och knappt ingen köttförstöring.