Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Grytjakt (räv) under barmarksäsong utan Stövare

Featured Replies

Publicerat

Har ordnat så jag får följa med ett gäng jägare nästa säsong & jaga räv med mina hundar (åtminstone Silmas).

Sitter & funderar på hur man/jag går tillväga för att kunna konstatera att räven ligger inne, alltså utan att ha tillgång till Stövare & under tiden det fortfarande är barmarksäsong. När snön har lagt sig är det ju betydligt lättare.

Blir det till att vaka vid gryten för att få en chans att stänga in räven t ex...eller kan jag använda hunden kanske? Silmas är en duktig spårhund & tycks vara en klok herre som redan i öppningen, eller en bit in, kan avgöra om räven ligger inte eller ej...det är vad han visat hittills åtminstone.

Tips mttages :)

Publicerat

Lägg lite sand utanför grytet och sen kan ju du ju stryka ut sanden varje gång du varit där. Men iofs så kanske du inte tittar på gryten varje dag?

// "TB"

Publicerat

Att vaka vid grytet är nog ingen bra ide´...   ;) du skulle nog få låååååååång tråkigt av det.

Det ända är nog att testa med hunden om där finns något inne i grytet och har du en bra hund så behöver du inte vänta särskillt länge innan den vet om där finns något.  :D

Ps. När du skall på grytjakt denna tid på hösten så lönar det sig kanppast att kolla gryten om det är vackert väder..utan åk när det regnar som allra mest...då är chansen hundra ggr större att där finns någon räv.  ;) Lycka till  :)

// Tore

Publicerat
Lägg lite sand utanför grytet och sen kan ju du ju stryka ut sanden varje gång du varit där. Men iofs så kanske du inte tittar på gryten varje dag?

// "TB"

Kollar du gryten varje dag kan du vara säker på att det inte ligger inne någon räv. Gör i såna fall så att du kollar alla gryt varje dag....alla utom ett riktigt bra gryt.I just det grytet kommer dom nog att vara.....eller så i nåt av de andra som du inte känner till :D

Publicerat
  • Författare

Tack för svaren :)

Nä varje dag kommer jag inte att kolla gryten, vill ju ge räven en chans att gå ner också ;)

Hur fungerar räven, kommer den att undvika ett gryt trots att hunden "bara" varit & nosat i ingången/ingångarna?

Vad jag förstått det som så kan ju rävarna undvika ett gryt i veckor...(månader?) om man släppt hunden där?

Än så länge vet jag bara om 5 gryt på markerna & jag vill ju inte förstöra en stor del av säsongen genom att släppa min hund på måfå så att säga...kanske är det bättre då att invänta snön & under tiden jaga på annan mark (med Stövare) som vi också kommer att göra *funderar*

Anna :)

Publicerat

Vi skjöt då två rävar på två dagar i ett och samma gryt så jag vet inte om det skulle göra så mycket, Fast jag är inte säker. ALLA säger ju att grytet är "förstört" om man släpper ner hunden

// "TB"

Publicerat
  • Författare

Det finns väl en del skilda meningar angående detta vad jag förstått...jagar man med Stövare betvivlar jag inte att räven kan tänka sig att pila ner i "första bästa hål", trots att en hund varit i föregående dag t ex...

Nu spekulerar jag mest, jag har personligen alldeles för lite erfarenhet kring ämnet.

Thebeginner; körde ni på "måfå" eller var rävarna indrivna av Stövare?

Publicerat
Tack för svaren :)

Hur fungerar räven, kommer den att undvika ett gryt trots att hunden "bara" varit & nosat i ingången/ingångarna?

Vad jag förstått det som så kan ju rävarna undvika ett gryt i veckor...(månader?) om man släppt hunden där?

Anna :)

Om hunden bara varit utanför och nosat tror jag inte att det har någon betydelse...däremot om den sökt igenom grytet innuti så kan det ta en vecka eller två innan den vågar sig dit in.

Men jag har varit med om att jaga ner tre rävar i samma gryte samma dag fast stövarn varit där och grävt i hålen... så om dom är drivna av en stövare så får dom(rävarna) nog gå i gryt...fast andra hundar har varit där tidigare och nosat/grävt i ingångarna.

Men om det regnat mycket så kan det bara ta någon dag innan dom besöker grytet igen...för då försvinner vittringen snabbare.  :)

Publicerat

Silmas: Vi jagade bara på måfå men det verkade funka det också ;)

// "TB"

Publicerat
  • Författare

"På måfå" - hittade inget bättre ord *s*

Tack för svaren, känner mig faktiskt lite klokare nu ::)

Anna

• 2 weeks later...
Publicerat

Jo, det är viktigt att inte kolla sönder gryten....det kan ju gå att en par gånger ha tur med att det ligger räv inne med bara några dagars eller veckors mellanrum....men....det är säkert som  amen i kyrkan att kollar man gryten för ofta (3-4 veckor) så blir det dött efter ett tag.

Busväder verkar inte rävarna här i norr vara direkt jättestyrda av likaså kyla...utan kolla när du har tid lust och inte kanske ändå vid det bästa vädret.

Pyrscha tex lite rådjur avsluta med en grytkoll....ställför en pinne...för ingången....gå därifrån.

Både du och hunden lär er massor av adessa övningar.

Snöfall är faktiskt också riktigt bra.

Publicerat
  • Författare

Tack för tipsen :)

Anna

• 1 month later...
Publicerat

Var noga med att kolla efter spår av grävling om detta inte är intressant för dig. Grävling går nästan alltid att hitta i gryt.

Mina erfarenhetr säger att har hunden varit nere i grytet så bör man vänta ett tag innan man försöker igen. I regel är det som så att om du har en mark där rävarna ofta går i gryt är dom mindre känsliga. Har du däremot en mark där rävarna drar sig för att gå i gryt så är dom mer känsliga. Har två olika marker att jämföra med:

Mark 1: En liten mark på 300Ha som ligger på Gotland. Ytterst sällan att räven går i gryt. Väldigt störningskänsliga. Räcker med att hunden bara har varit runt grytet så flyttar dom på sig.

Mark 2: en Stor skog i värmland 2000Ha. Här ligger det jämnt räv inne. Har aldrig gått en gryt dag utan kontakt med räv. Räven är inte det minsta känslig har haft terriern i koppel och kollat gryten dagen innan och dagen efter har det funnits räv inne. Har jag jagat en helg så finns det nästan alltid räv inne nästa helg i samma gryt.... om han inte dog vid förstatillfälet dvs.