Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur göra med extranyckel till vapenskåpet

Featured Replies

Publicerat

Jag har förstått att en stor del av de stölder som sker av vapen möjliggörsförs genom att tjuvarna hittar en gömd nyckel (Extranyckel får man väl förmoda för nyckeln man använder bär man väl alltid på sin person).

Är det tillåtet att ge sin extranyckel till någon annan person med annan bostadsadress som har vapenlicens och som man litar på till 100 % (Att jag nämner detta om vapenlicens är ju att en innehavare av vapenlicens är i någon mån en tillförlitlig person i polisens ögon samt att denna har ju tillgång till egna vapen om den nu skulle vilja ställa till med något sattyg). Jag vet att vapen ska förvaras så att ingen annan har tillgång till dem men i och med att personen ifråga inte har nyckel tillbostaden där vapenskåpet står, har personen i lagens mening tillgång till vapnen då?

För att gömma nyckeln i bostaden gör det ju löjligt lätt för eventuella tjuvar att ta sig in i vapenskåpet. Jag tror inte gemene man inser hur fort man letar igenom ett bostadshus som inbrottstjuv. Om tjuvarna ser att det finns ett vapenskåp lär de ju lägga lite tid på att leta efter ev nyckel också.

Tankar och synpunkter på lösningar mottages tacksamt.

Publicerat

Har också det funderingen, har ett sk budgetskåp SP55N och har ganska långa nycklar som är ganska svåra att gömma.

Publicerat

förvara den hos din mor eller någon liknande person.

Publicerat

Står det inte i lagtexten att nyckeln skall förvaras så att den/de står under uppsikt hela tiden? Jag köpte kodlås :) då nycklarna alltid var ett aber

Publicerat

Står det inte i lagtexten att nyckeln skall förvaras så att den/de står under uppsikt hela tiden? Jag köpte kodlås :) då nycklarna alltid var ett aber

...men glöm inte att byta batterier för visst finns det sådana till kodlåset. ;):lol:

Jag har förstått att en stor del av de stölder som sker av vapen möjliggörsförs genom att tjuvarna hittar en gömd nyckel (Extranyckel får man väl förmoda för nyckeln man använder bär man väl alltid på sin person).

Är det tillåtet att ge sin extranyckel till någon annan person med annan bostadsadress som har vapenlicens och som man litar på till 100 % (Att jag nämner detta om vapenlicens är ju att en innehavare av vapenlicens är i någon mån en tillförlitlig person i polisens ögon samt att denna har ju tillgång till egna vapen om den nu skulle vilja ställa till med något sattyg). Jag vet att vapen ska förvaras så att ingen annan har tillgång till dem men i och med att personen ifråga inte har nyckel tillbostaden där vapenskåpet står, har personen i lagens mening tillgång till vapnen då?

För att gömma nyckeln i bostaden gör det ju löjligt lätt för eventuella tjuvar att ta sig in i vapenskåpet. Jag tror inte gemene man inser hur fort man letar igenom ett bostadshus som inbrottstjuv. Om tjuvarna ser att det finns ett vapenskåp lär de ju lägga lite tid på att leta efter ev nyckel också.

Tankar och synpunkter på lösningar mottages tacksamt.

En låssmed gör väl nycklar.

Jag har alltid en nyckel på mig. :)

Publicerat

En nyckel är väl inte så svår att gömma??

Jag lyckades så bra att jag inte längre vet var min extra nyckel finns <_<:ph34r:

Publicerat

En nyckel är väl inte så svår att gömma??

Jag lyckades så bra att jag inte längre vet var min extra nyckel finns <_<:ph34r:

Haha! :lol:

Publicerat

Bankfack ;)

Publicerat

Jag har min extra nyckel inlåst i ett vapenskåp hos en som jag litar på, jag har hanns extra nyckel i mitt skåp.

Publicerat

...men glöm inte att byta batterier för visst finns det sådana till kodlåset.

Det gör man på utsidan av skåpet. 8)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Publicerat

Jag har min extra nyckel inlåst i ett vapenskåp hos en som jag litar på, jag har hanns extra nyckel i mitt skåp.

Jag har en nyckel de två övriga i pålitliga personers vapenskåp, jag har deras!

Precis! sitter batteriet på insidan så finns det två kontakter man lägger an 9v batteriet mot!

Publicerat

Ok! Fanns det inte någon för några år sedan här på forumet som inte fick upp sitt skåp p g a att batterierna var slut?

Publicerat

Jag har heller inget problem med extranyckeln... eller extranycklarna till de bägge vapenskåpen o kassaskåpet....

De är väl gömda o jag har inte en susning om var jag la dem...

Letat ett halvår nu...

Publicerat

Jag har heller inget problem med extranyckeln... eller extranycklarna till de bägge vapenskåpen o kassaskåpet....

Letat ett halvår nu...

Ja det var ju väldigt oväntat när det gäller dig... ;)

Publicerat

Ja det var ju väldigt oväntat när det gäller dig... ;)

Så sant så !

Publicerat

Jag har låst in min extranyckel i vapenskåpet :wub:

Tappar jag orginalet ska de ändå bytas lås!!!

Publicerat

Letat ett halvår nu...

En till med Teflonminne :lol:

Det blir att man skyddar den andra nyckeln extra mycket istället, ingen rolig historia att tappa bort den också :ph34r:

Peppar,peppar

Publicerat

Jag har låst in min extranyckel i vapenskåpet :wub:

:P Ja då vet du ju var den är B)

Publicerat

Vad som retar mig är att nyckeln är så lång. Den måste ju vara lång för att räcka ända in, det förstår jag ju :P

Nästa gång blir det kodlås på skåpet!

Publicerat

Jag önskar att jag köpt ett skåp med kort nyckel, alt. kodlås.. Som tur är så håller sambon på att ta jägarexamen så jag "måste" kanske byta skåp så småningom :)

Att byta extranyckeln med en jaktkamrat / familjemedlem som kan förvara den i sitt skåp tycker jag fungerar bra.

Mvh

Cris

Publicerat
  • Författare

Tack för er input!

Jag har min extranyckel hos en god vän som också har vapenlicens och vapenskåp, och jag har hans, och har haft det så sedan jag köpte grejorna i början på förra året. Det verkade som den absolut bästa och säkraste lösningen. Skönt att höra att så många har valt samma modell.