Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Eftersöks lampa= ny inskjutning

Featured Replies

Publicerat

Var till skjutbanan idag och panga in 6,5:an och passade på att dra några med 9,3:an.

Inför älgjakten hade jag en träff bild som en snus dosa ungefär alltså mitt i på 80 meter.

När älgjakten var klar så satte jag på piplampan för eftersök, kontrollerade aldrig bössan efter som jag trodde att jag skulle ha samma bild, men icke.

Fick skruva 41 klick ner och 11 till vänster för att hamna rätt.

Gör en lampa så mycke?

Min skjut kompis som är duktig på vapen sa att svägningarna i pipan förändras och skottet går fel.

Har någon mer varit ute för detta?

Publicerat

Var till skjutbanan idag och panga in 6,5:an och passade på att dra några med 9,3:an.

Inför älgjakten hade jag en träff bild som en snus dosa ungefär alltså mitt i på 80 meter.

När älgjakten var klar så satte jag på piplampan för eftersök, kontrollerade aldrig bössan efter som jag trodde att jag skulle ha samma bild, men icke.

Fick skruva 41 klick ner och 11 till vänster för att hamna rätt.

Gör en lampa så mycke?

Min skjut kompis som är duktig på vapen sa att svägningarna i pipan förändras och skottet går fel.

Har någon mer varit ute för detta?

nogle bøsser kan abselut ikke have monteret lampe på løbet udsving til 10-15 cm jeg har altid på kikert mvjh kalle.
Publicerat

nogle bøsser kan abselut ikke have monteret lampe på løbet udsving til 10-15 cm jeg har altid på kikert mvjh kalle.

om du ikke vil have den på kikert så få den på fremstokken , altid fritliggene pibe kalle.
Publicerat
  • Författare

Lampan sitter ju bara på pipan den ligger inte i mot framstocken, kan det va så att min bössa inte kan ha lampa på pipan.

Många eftersöks jägare har just lampan på pipan, varför är inte dom drabbade?

Publicerat

Lampan sitter ju bara på pipan den ligger inte i mot framstocken, kan det va så att min bössa inte kan ha lampa på pipan.

Många eftersöks jägare har just lampan på pipan, varför är inte dom drabbade?

om du kun skyder på meget kort afstand er udsvingning ikke så stor ,på 80-100mbliver det meget, de har nok også skudt ind påny kalle.
Publicerat
  • Författare

Har tagit av lampan nu och ska prova imorgon igen.

Kikaren kan ha fått en smäll också.

Publicerat

Har tagit av lampan nu och ska prova imorgon igen.

Kikaren kan ha fått en smäll också.

tænk på om tager en pinne sætter i en skruestik og65cm fra hænger en colaflaske 33cl ca samme vægt som lampeog fæste mål afstand til gulv og se samme som en pibekalle godt at kontrol skyde igen supper-
Publicerat
  • Författare

Jag har för mig att jag skjutit med både lampan på och utan och har då haft samma träff bild.

Men jag kanske kommer ihåg fel.

Fick mig en riktig tanke ställare när jag såg vart mitt första skott satt med lampan på.

Har inte läst nått på forumet om det förut så jag trodde det inte var ett problem.

Publicerat

Har givetvis betydelse för träffläget om du monterar en lampa på pipan. Kan också ha betydelse var på pipan du sätter lampan.

Själv skjuter jag in bössan med lampfästet på och sen kontrollskjuter jag med lampan på. I mitt fall så skiljer det inte mer än att det funkar på de korta avstånd som är aktuella vid mina eftersök.

Publicerat
  • Författare

Jag tycker det verka lite mycke med 30 cm i höjd på 80m.

pipan är en kort pipa tror den är 50cm.

Men jag får helt enkelt testa imorgon,

skjuter bössan 30cm över med lampan då får jag helt enkelt skruva på kikaren och kontroll skjuta.

Jag använder inte den bössan så mycket mer än på eftersök och älgjakten.

Förhoppningsviss så är det kikaren som fått en smäll och flyttat sig lite.

Så att jag slipper ändra när älgjakten är slut.

Publicerat

När jag monterade på min lampa på min 9,3a med 50cm pipa så sköt jag in.

Men jag gjorde misstaget att skjuta in med bara fästet på och inte lampan....

Monterade på lampan vid en raid på åkrarna hemma (har tillstånd) Kornade in en gris på ca 80-90 m.

Pang o grisen sprang. Jag o Musköt letade gris halva natten men inte ett spår av att den var träffad.

Gick dit dagen efter o provsköt från exakt samma ställe.... 20cm högt gick vapnet, Bort med lampan men fästet kvar, mitt i :o

Så Kontentan är SKJUT ALLTID IN MED LAMPAN PÅ MONTERAD eller montera den på annat ställe på vapnet.

//

Publicerat

En del vapen fixar det men andra gör det inte.

Jag hade inga problem med min gamla lampa men med den nya tyngre så vet jag att det inte funkar... testade på ett A4 ark o det tog inte i pappret alls.. hade ingen mer ammo den dagen och har inte orkat ta tag i det än.. men som Musköt påpekar så har det ingen större betydelse på de avstånd man kommer på under eftersök.

Iallafall inte på griseftersöken.

Älg kan iofs det bli lite längre håll men sikat man i bogen så har man lite mer marginal.

Måste fan ta mig i kragen å åka till banan nån dag i veckan..

Publicerat

När jag monterade på min lampa på min 9,3a med 50cm pipa så sköt jag in.

Men jag gjorde misstaget att skjuta in med bara fästet på och inte lampan....

Monterade på lampan vid en raid på åkrarna hemma (har tillstånd) Kornade in en gris på ca 80-90 m.

Pang o grisen sprang. Jag o Musköt letade gris halva natten men inte ett spår av att den var träffad.

Gick dit dagen efter o provsköt från exakt samma ställe.... 20cm högt gick vapnet, Bort med lampan men fästet kvar, mitt i :o

Så Kontentan är SKJUT ALLTID IN MED LAMPAN PÅ MONTERAD eller montera den på annat ställe på vapnet.

//

+10 prøveskyd altid hellere 10 gange a 3 skot kalle.
Publicerat
  • Författare

Jag kommer uppdatera er imorgon med mer info efter skjutningen.

Publicerat
  • Författare

efter att ha skjutit lite så verkar de som att kikaren har fått en smäll. nu mer skiljer det 2cm med lampa och utan. kommer att prov skjuta mer och oftare efter denna finger visning