Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vad är detta för sikte?(Skräp eller ej?)

Featured Replies

Publicerat

Hallå!

Suttit och velat länge nog nu tycker jag, vill veta vad jag har för något på bössan och om de e värt att byta ut mot ett sikte för ungefär 3000 kronor, begagnat eller nyinköp från USA i tankarna för tillfället.

Här kommer några bilder på siktet (allt jag vet är de som står på Redfield 2-7x?) Finns nog risk att siktet är gammalt som gatan, vet att min morfar haft denna bössa hela sin jagande karriär och misstänker att siktet suttit på sen bössan köptes vilket kan vara allt mellan 30-50 år sedan vilt gissat.

Siktet är alltså ovalt fram och bak och har riktmedel tyska etta.. Se bilder nedan.

post-9029-0-74380800-1326061320_thumb.jp post-9029-0-09489300-1326061375_thumb.jp post-9029-0-11675400-1326061451_thumb.jp post-9029-0-56562100-1326061705_thumb.jp

Ifrån tester så är siktet skottfast, har skjutit åtskilliga serier på pappers älg och spenderat lite tid på inskjutnings banan, inga super serier men helt klart godkänt. Dock så är jag väldigt sugen på att jaga räv (som det finns alldeles för mycket utav bara runt husknuten) men med tanke på årstiden och räven i allmänhet så krävs lite bättre mörker egenskaper än denna kikare erbjuder. Hade hoppats på att någon har hyfsad erfarenhet av mörker egenskaper med till exempel en Burris Fullfield II 3-9x40 alternativt x50 eller liknande budget sikten i prisklassen. Alternativt något begagnat i ungefärlig prisklass. Kanske även med lite tur någon som har jämfört med de sikte jag har för tillfället och kan dela med sig av erfarenheter.

Kan tilläggas att jag annars jagar / vill jaga älg och råddjur, så skall ni länka massa sikten som tips så kan detta vara nyttig info. Högförstoring är icke behövt då jag inte ännu börjat jaga toppfågel och inte skjuter på mer än 100 meter i detta nu (ej haft tillgång att skjuta på längre på inskjutning så tänker ej prova på vilt.)

Tråden är huvudsakligen till för att jag vill veta om siktet som sitter på är värt att behålla eller värt att bytas ut mot valfritt icke kina/japan sikte för runt 3000 kronor (alt import eller begagnat) Om ni vill ta er tiden att länka alternativa sikten så uppskattas det, dock ej nödvändigt.

Publicerat

Hej!

Att säga att Redfieldkikare är skräp tror jag är att ta i, men de hör kanske inte till kategorin kvalitetsoptik.

För det användningsområde du beskriver tror jag att en Leupold 3-9 x 40 skulle fungera bra, jag köpte själv en sådan som första kikare och använder den fortfarande på min 9,3:a.

Leupold ger 30 års garanti och denna ryms dessutom väl inom din budget.

http://www.handladigitalt.se/leupold-vxi-39x40-duplex-kikarsikte-matt-kampanj-p-929.html

Om du fastnar för att sitta och vaka räv på nätterna kommer du förmodlgen att förr eller senare vilja byta till en mer ljusstark kikare med vassare optik, men den här räcker bra till de första 100 rävarna :)

Har inte kollat beg. utbudet på blocket, men mitt grundtips är att hålla sig borta från märken som oxo, jahti jakt etc.

Mvh

Publicerat

Om du kan tänka dig att gå upp en tusing eller två så hittar du lätt en 1,5-6x42, 6x42 eller 8x56 från Helia, S&B, Swarovski på blocket. :) Mycket bättre än så blir det inte för pengen!

Publicerat
  • Författare

Tackar för svar, ser ut som att jag antagligen beställer ifrån andra sidan pölen om inte något super kap dyker upp på blockets / säljes delen så småningom :)

• 3 weeks later...
Publicerat

Ett leupold ifrån USA är riktigt vettigt om man inte hittar en beg europé. Te x leupold vx-r fås ju med belysning och kostar ett par tusen.

Jagar man i skymmningen så hade jag verkligen satsat på en europé.

Publicerat
  • Författare

Får tacka för en del kloka svar, visst förstår jag också att man får lätta på plånboken för kvalité och det är vad jag skall göra i framtiden.

Just nu så är jag inte i någon bra ekonomisk situation (precis lyckats få praktik på en arbetsplats som med stor sannolikhet leder till anställning efter 1 månad) vilket då kan översättas till att jag knappt har någon som helst månadsinkomst idag.. Då min budget ej är den största så är tanken att jag så snart som möjligt skall köpa ett sikte (burris ff 2, bushnell elite, vortex, leupold etc) i den billigare klassen troligtvis ifrån USA om då inte jag hittar ett klipp på blocket så att jag så fort som möjligt har något som håller ett tag och är en uppgradering mot mitt nuvarande sikte.

Men när jag då förhoppningsvis fått denna anställning vilket leder till en lagom månadslön så kan jag vända blicken mot till exempel europa sikten och andra dyrare modeller.. Måste ju ha något hyffsat låg förstorande till älgjakten, möjligvis ett belyst också.. ;) Listan kan göras lång! Skall även rusta upp min bössa (HVA 1640) med kolvbyte, bäddning och trycke så att det blir en bössa jag kan trivas med och behålla i skåpet många år framåt!

Publicerat

Får tacka för en del kloka svar, visst förstår jag också att man får lätta på plånboken för kvalité och det är vad jag skall göra i framtiden.

Just nu så är jag inte i någon bra ekonomisk situation (precis lyckats få praktik på en arbetsplats som med stor sannolikhet leder till anställning efter 1 månad) vilket då kan översättas till att jag knappt har någon som helst månadsinkomst idag.. Då min budget ej är den största så är tanken att jag så snart som möjligt skall köpa ett sikte (burris ff 2, bushnell elite, vortex, leupold etc) i den billigare klassen troligtvis ifrån USA om då inte jag hittar ett klipp på blocket så att jag så fort som möjligt har något som håller ett tag och är en uppgradering mot mitt nuvarande sikte.

Men när jag då förhoppningsvis fått denna anställning vilket leder till en lagom månadslön så kan jag vända blicken mot till exempel europa sikten och andra dyrare modeller.. Måste ju ha något hyffsat låg förstorande till älgjakten, möjligvis ett belyst också.. ;) Listan kan göras lång! Skall även rusta upp min bössa (HVA 1640) med kolvbyte, bäddning och trycke så att det blir en bössa jag kan trivas med och behålla i skåpet många år framåt!

Vore jag i dina kläder skulle jag ha avvaktat i några månader ( hoppats på att det blir anställning ), sparat undan nån tusen-lapp till och köpt ett riktigt kvalitetsikte som du kan ha i många år... Blir kanske lite kaka på kaka att köpa ett budgetsikte nu och sen byta ut "om" du får ett jobb ! Men det är så som jag skulle ha gjort...

Publicerat

Sedär! Raderat en hel radda inlägg som inte följde trådskaparens frågeställning gällnade just Redfield. I den hanteringen rök en del citat osv.