Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hagel, kombi eller DS? (BS?)

Featured Replies

Publicerat

Jag är lite nyfiken på hur ni resonerar vid val av vapen för en viss jakt.

För en del jakter är det självklart, kanske t.o.m. påbjudet av jaktledaren, men andra gånger kan man välja.

Framförallt när fokus för jakten ligger på Rådjur. Jag har på senare tid börjat använda min dubbelstudsare allt flitigare på dessa jakter. Kanske för att jag är en tämligen medioker hagelskytt. Kanske för att jag ändå är lite tveksam till hagel på just rådjur. Kanske för att det oftast lockar mer med möjlighet på gris än på hare...

Kombin har blivit stående (men verkar adopteras av min blivande fru)

Så som jag började. Jag är nyfiken på hur ni resonerar vid en dylik valsituation.

MVH // Henrik

Publicerat

Ja, det är onekligen något som ofta ställer till det i huvudet innan jaktdagen. Vad ska man ta med sig? Vi har lite speciell regel i jaktlaget som säger att man ej får använda kula mot rådjur när man står på marken (enbart från torn/skjutstegar). Anledningen är att det är brutet jordbrukslandskap med många holmar och på de flesta ställen är det från backen rent omöjligt att få bra kulfång. Jag hade ofta med kombin under en tid men nu har det mer blivit att jag packar både studsare och hagel. Står jag på marken eller går med hund (vilket jag vanligen gör) så har jag hagelbocken. Sitter jag i torn tar jag med studsaren. Men visst, genom att bara gå med hagel missar jag tillfällen på hjort och älg tyvärr. Helst hade jag skaffat en drilling av lättare modell men har ännu inte motiverat mig till inköpet. Hade jag litat mer på mitt skytte och hantering av kombin så hade den följt med i varje jaktsituation. Men i jordbrukslandskapet kan rå komma farande bra snabbt över åkrarna och då är det fint med den där extra hagelpatronen.

Publicerat

Hare, räv, grävling och fågel (bortsett från toppfågel) klass2 kombi

Klass2 vilt och toppfågel, även lock och vakjakt på räv så kör jag 6.5x55

Björn, gris och älg så tar jag 30-06an

I och så är 22an oftast med i bilen.

Publicerat

För min del har svaret kokat ner till kula eller hagel efter ett par försäljningar och jag har då rakt inte svårt att göra valet,

om inte hagel är särskilt motiverat och påbjudet så blir det kula som följer med ut.

Men jag har haft Ds sjukan och drilling sjukan men för tillfället har dessa kommit att passera.

Christian

Publicerat
  • Författare

Christian,

Du brukar ha väl genomtänkta åsikter. (Enligt vad jag sett här...)

Kan du läggas ut texten något kring hur du resonerat?

Publicerat

Egentligen så är hagel fruktansvärt effektivt på rå men eftersom majoriteten av jägarna bara verkar sikta "mitt i målet" med hagel så blir det snabbt det sämsta alternativet...

Sen har vi det här som Jacob nämner att på mark så är det hagel som gäller pga markens utformning och det känns som en vettig regel men då hänger det på skytten att vara återhållsam.

Kombin är en ett ypperligt vapen som ger båda möjligheterna, även om jag aldrig kommer att skaffa ett sådant vapen. DS är en våt dröm jag har men inte har råd med så det låter jag vara osagt.

Vid drivande jakt på rådjur där det går lite undan så måste ändå hagel vara det bästa alternativet men då skall man veta vad man pysslar med.

Det finns ju ett alternativ till när viltet befinner sig i ett svårskjutet läge... Avstå skottet!

Det kommer fler möjligheter och känner man sig inte säker så är det alltid bäst att avstå.

Publicerat

Fågel och rådjur då är det Kombin 12/222 som gäller, Älg då kör jag med min 30 - 06 Hare då är det hagelbrakaren som gäller. Räv då är det 22 hornet

Publicerat

Favorit vapnet var länge min kombi, lätt o smidig, snabba skott! den följer alltid med första mars och ärligt den står fortfarande tejpad sen förra året, inte ett skott sen förra årets kontroll, det beror väl på lite hur jakten ser ut, men just för rådjur så har vi hjort också och då faller klass 2 vilket gör 308:an som får följa med, hade kombin haft klass 1 så hade nog den fått följa med på dessa jakter.

Publicerat

Christian,

Du brukar ha väl genomtänkta åsikter. (Enligt vad jag sett här...)

Kan du läggas ut texten något kring hur du resonerat?

Tja,

det kanske kan vara så,

i grunden är det enkelt, då jag numera inte har en drilling så är valet kula eller hagel, jag tror inte riktigt på att köra med två vapen med ut på pass även om det säkert är en del som klarar av att hantera den så kallade "norrlandsdrillingen",

så med allt annat än ren hageljakt på menyn och för dagen, så blir mitt val kula,

jag passar bra mycket hellre på ett läge att skjuta en hare än att vara tvungen att passa på att skjuta vildsvin eller annat klövvilt,

utöver det så är jag en bättre kulskytt om än inte bra med avseende på drevjakter än vad jag är hagelskytt och således favoriserar jag kulvapen än mer,

jag skall faktiskt med lite envishet och vilja träningsskjuta mer med slugs i sommar, tänkte åka till Tyskland o då passa på att handla en låda, de har lite billigare IPSC slugs där som inte duger till jakt men till träning samt att jag har lovat mig själv att träna mera hagel i år rakt över.

För mig handlar det i mycket om vad jag är bekväm med och vad jag tror att jag kommer att ha störts framgång med att använda under jakten.

Om det är något mer utvecklat vet jag då rakt inte,

men så går mina tankar.

Btw Bohman vet att det går att skjuta hare med 9,3x62 också...

/Christian

Publicerat

Håller med C, gjorde mig av med kombin för att det kändes tokigt med bara 1kula och 1hagel, vägrar släpa med mig två bössor så de senaste säsongerna har det enbart blivit studsaren som följt med. Men i Lördags var jag på ren rådjursjakt med hagelbössan och det var en trevlig känsla, kändes som förr i tiden innan gris och Hjort etablerat sig. (saknar den täta rådjursstammen som fanns när man började jaga för 20år sedan)

Publicerat

Bara rådjur. Det beror på lite. Är det riktigt mycket folk på jakten så tar jag Hagelbocken, är vi upp till ca 8-10 st så brukar jag använda drillingen eller studsarn. Om jag är ute själv så har jag i regel också drillingen och några få gånger per säsong studsarn. Givetvis är detta inte skrivet i sten, det beror lika mycket på hur kupperad marken är och hur passen ser ut. Likt trådskaparen lockar gris mer än hare för egen del också MEN de äckligt snabba lägena på räv är inte lätta med kula.

Publicerat
  • Författare

OK Tackar för alla tankar.

Borde nog egentligen inspireras av Christian när det gäller hagelträningen. Men av olika anledningar så är det nog inte en trovärdig målsättning just i år...

Wiz:

Jag håller bara med till viss del. Utan att ha något vetenskapligt belägg så vill jag påstå att hagelvapnets fördelar också blivit dess nackdel. DVS det finns en övertro på förmågan att fälla snabbt rusande villt. En studsare, framförallt med kikare/rödpunkt gör det på något sätt tydligare för skytten om det går för fort eller ej.

Det här var ganska kul. Måste tacka dig Wiz en extra gång. Jag har på senare tid kännt mig så mycket mer hemma med dubbeln än med hagel. Detta utan att kunna peka på någon anledning. Nu inser jag att det är som jag skrev ovan. Det kanske inte stämmer på någon annan människa i hela världen. Men det stämmer i alla fall på mig...