Publicerat Januari 10, 201214 yr Har bara en fundering om att kapa pipan på min 30-06a. Är det något man kan göra själv och är det lagligt? Dessutom, hur dumt är det istället för att leja bort det? /Tony
Publicerat Januari 10, 201214 yr Jag lejde en bysmed, efter att ha fått licens på dämpare osv och pipkortning..tror jag. Hur som, bysmeden fimpade och det såg helt ok ut men bössan sköt som en påse skit. Bysmeden hade nollkoll på kröning så jag fick lämna iväg den iaf till för ändamålet utbildad smed. Därefter sköt bössan som vanligt, en kanin i skallen på 30 meter i natt bland annat Mvh!
Publicerat Januari 10, 201214 yr Jag lejde en bysmed, efter att ha fått licens på dämpare osv och pipkortning..tror jag. Hur som, bysmeden fimpade och det såg helt ok ut men bössan sköt som en påse skit. Bysmeden hade nollkoll på kröning så jag fick lämna iväg den iaf till för ändamålet utbildad smed. Därefter sköt bössan som vanligt, en kanin i skallen på 30 meter i natt bland annat Mvh! Vaaaa kninmulning, sicket mys, hippen har helt rätt, med kunskaper är det inte svårt att fimpa en pipa, om man inte vet vad man gör/hur man gör är det i grunden sådant man skall låta bli. Å andra sidan, om du bara kapar til runt 47-48 cm så har du sparat en stump för smeden att göra det rätt på åt dig om du sumpar det, det legala, nej allt över 45 cm på kulvapen är godkänt för jakt av NVV så det är ok att kapa. /Christian
Publicerat Januari 10, 201214 yr Du kan kapa och kolla eftersom så du får balansen som du vill ha den sen lämnar du den på kröning. Annars finns det bönhasarverktyg att köpa för sånt men blir nog billigare lämna bort det.
Publicerat Januari 10, 201214 yr Jag har kapat ett par pipor och krönt i svarv, svarv är nog att räkna som ett minimum. Kröningsverktyg finns att beställa men kostar nog mer att köpa än vad en tekniker tar för jobbet. Det kan säkert göras nogrannare än det jag gjorde men det funkade för mig . Jag ringde sedan bara till licenstanten och angav den nya piplängden efteråt, det dög åt henne.
Publicerat Januari 10, 201214 yr Sen bör man kanske betänka att 30-06 inte är den mest optimala kalibern att kapa pipan till minlängd på men det är ju en annan sak.
Publicerat Januari 10, 201214 yr Kan du inte lämna in den hos en verkstad som trådgnistar av pipan? Mkt enkelt ingrepp, inget konstigt.
Publicerat Januari 10, 201214 yr Kan du inte lämna in den hos en verkstad som trådgnistar av pipan? Mkt enkelt ingrepp, inget konstigt. Hur bra och exakt blir den kröningen?
Publicerat Januari 10, 201214 yr Det är en beskrivning av pipmynningens utformning, det är också oftast en lättare eller större försänkning av pipans räffling mot vertikal planet på pipan, med syfte att skydda kanten på räfflingen från skador som kan påverka precisionen. /Christian
Publicerat Januari 11, 201214 yr Att fasa av en sådan kant för att skydda mynningen är inte så svårt. Jobbar som verktygsmakare.
Publicerat Januari 11, 201214 yr Att fasa av en sådan kant för att skydda mynningen är inte så svårt. Jobbar som verktygsmakare. Om verkstan klarar av att trådgnista av pipan OCH göra en korrekt kröning så är väl allt bra. Personligen är jag alltför rädd om mina vapen för att lämna bort dem till vem som helst. Personen ifråga ska ha referenser och en bra track rekord (flera nöjda petiga kunder), annars riskerar man att bita sig själv i svansen när man försöker komma billigt undan med jobbets utförande.
Publicerat Januari 11, 201214 yr Att fasa av en sådan kant för att skydda mynningen är inte så svårt. Jobbar som verktygsmakare. Nä det är inte svårt. Indikera upp loppet rakt och kör bara... Svårare än så är det inte. Trådgnistning är ju helt i onödan. Kapa pipan kan man göra med många saker men varför häkta upp den i en gnist? Om man kapar snett så kvittar det ju för man skär ju ändå kröningen rakt.
Publicerat Januari 11, 201214 yr nästan så att man skulle köpt ett kit bara för att prova, gäller att hitta en bössa att öva på sen bara, någon som har ett lik liggandes?
Publicerat Januari 11, 201214 yr Författare Jag får tacka för snabba ock bra svar. Nu måste jag bara prova att göra det själv . Hur svårt kan det vara!! Återkommer med rapport.
Publicerat Januari 11, 201214 yr Skär inifrån loppet och ut då du kröner så du inte kletar in material i pipan!
Publicerat Januari 11, 201214 yr Författare Kröningen är väl till för att skydda loppet, men varför påverkar det precisionen om man inte har kröning?
Publicerat Januari 11, 201214 yr Kröningen är väl till för att skydda loppet, men varför påverkar det precisionen om man inte har kröning? Kröningen är, precis som du säger, till för att skydda pipans lopp utåt från skador gjorda av t.ex. slag och stötar. Skulle man nu inte ha kröning på pipan så skulle precisionen förändras om man nu får en skada på loppet... Det går ha en pipa utan kröning, men då skulle iaf jag vara extra noga att kolla pipans ända utåt innan ev skott. Dvs. så har jag gärna en kröning på mina gevär. Sent from my iPhone using Tapatalk