Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Fylla i och borra nya hål för rembygel?

Featured Replies

Publicerat

Hejsan!

Sitter med en Husqvarna 1640 och har ett Stoney point quick release benstöd liggandes, var tänkt att snabbfästet till benstödet skulle fästas på bössan men märkte då att jag hade fel modell av rembygel fäste för det..

Detta problem har legat lite på sidan ett tag men förra veckan kom jag på det igen, beställde då ett litet kit för rembygel fästen å tänkte att det säkert gick att bara skruva i de nya utan problem.

Fick hem kitet idag och visade sig ganska snabbt att de befintliga hålen är bra precis för stora, känns som att skruvarna nästan får fäste men fastnar inte alls.

Det jag då undrar är om jag kan fylla igen de gamla hålen i då både kolven och framstocken och borra nya utan problem? Kan ju även varit någon som stött på samma problem och vet om man kan på något sätt få bort själva bygeln från "knoppen" på orginal skruven? Har funderat på att såga av bygeln på orginal skruven men tror inte det går att peta bort själva knoppen då den är typ fast nitad så den ej går att röra i sidled.

Bifogar bilder på både orginal skruven och det nya kitet jag köpt. post-9029-0-98690900-1326288979_thumb.jp post-9029-0-27975400-1326289023_thumb.jp

Tack på förhand!

Publicerat

Använd befintliga hål, fyll med epoxylim och dra dit rembygelskruvarna. Håller garanterat.

• 2 weeks later...
Publicerat

Jag har med framgång pluggat hålet med en bit rundstav och trälim, för att sedan borra nytt hål. Din gamla rembygel är spärrad av ett stift . Bygeln är delad vid stiftet. Klippte av den och borrade ut stiftet för att kunna använda demonteringsbar rembygel. Tänk bara på att plugg eller epoxi inte får tränga upp mot pipan. Den ska vara fri mot stocken för bästa precision. Om den inte är fri, slipa ur med sandpapper. Tråkigt jobb, men ger bra resultat.

Publicerat

Efter att ha återkommit till tråden har jag tänkt lite,

varför inte bara skapa ytterligare ett hål för den knopp som skall hantera benstöden,

jag är säker på att du kommer att uppskatta att ha möjligheten att ha både rem och stöd monterade samtidigt.

/Christian

Publicerat

Efter att ha återkommit till tråden har jag tänkt lite,

varför inte bara skapa ytterligare ett hål för den knopp som skall hantera benstöden,

jag är säker på att du kommer att uppskatta att ha möjligheten att ha både rem och stöd monterade samtidigt.

/Christian

de e fint med två knoppar på förstocken

Publicerat

Lite OT, men tänk på att 1600 har ganska tunn förstock så träffläget lätt ändras med benstöd.

Publicerat
  • Författare

Oj, varit lite seg med att komma med en uppdatering.. Tog ett snack med farsan och fixade fram lite 2 komponents epoxy. Verkar hålla hittils (extrem påfrestning att stå i skåpet!). Skall ta mig till en bana / grusgrop och skjuta lite då jag filat lite på stocken under pipan och försökt rikta upp kikarsiktet som satt snett..

Får testa lite med benstödet också för att kika om de är som du säger Upptag71, tack för varningen!

Håller inte epoxyn blir de till att skruva, kommer nog ändå byta ut kolven inom någon månad för att få en kolv som är inpassad för mig. Orginal kolven har för låg kam och är kortad av förra ägaren, inte så snyggt med förlängning gjord av kastrullunderlägg i kork :P

Edit: Tack för svaren förresten!

Redigerad med vSen