Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ställa in kalibreringsverktyg?

Featured Replies

Publicerat

Hej Igen!

Finns det något enkelt sätt att ställa in ett kalibreringsverktyg?

Publicerat

Jupp,

med ramen i dess översta läge, dvs spaken i botten, skruva ner verktyget till kontakt, ta sen 1/2-1 varv till på verktyget innan du låser ringen.

Svårt? Nej knappast sen finns det en massa knep också men dem kan då ägna dig åt sen.

Kom ihåg att utstötarnålen/kalibreringsöglan inte får vara för långt ner, dvs nålen skall knappt sticka ut nedan om verktygets botten.

/C

Publicerat
  • Författare

Tack!

Sitter i skrivande stund och försöker få till lite tekniska moment!

Då får jag justera upp nålen lite från standard med andra ord.

Bara för att förtydliga: När verktygets botten nuddar hyllshållern skall jag sänka verktyget mot hylshållaren ytterliga 1/2-1varv på verktyget?

Publicerat

jupp

Publicerat
  • Författare

Innan "resizing" så är hyllsan 54,75mm och efter är den 54,97mm

Är detta brukligt?

vänligen,

Publicerat

Du måste smörja insidan av hylshalsen,

med bra smörja annars åker den med ut/upp efter kalibrering,

men annars kan det hända ändå, mässingen måste någonstans, eller hur?

/C

Publicerat
  • Författare

Jag trycker i Lees smörgucka, rikligt med, jag ska testa nåra patroner till få se hur mycket dom förlängs.

Vissa säger att man inet skall behöva trimma hylsorna för dessa töjs inte vid rätt insällning av verktyget. Det verkar vara ganska omöjligt just nu!

Edit: Nu har jag kört några, alla förlängs med ca 0,2mm. Bara att trimma då :)

Publicerat

LEE:s smörja är ganska B,

prova vaselin istället eller tom ricinolja, alternativt en riktigt produkt, Redding Imperial Sizing Die är bra och sjukt drygt,

kostar bara en hundring och räcker till tusentals hylsor.

Så vad vissa säger är helt rätt...

Men det är helt ok att trimma med, prova bara att de kamrar först i pangen, risken är att bröstet har följt med fram för mycket och att de sedan är svåra att kamra.

/C

Publicerat
  • Författare

Tja!

Jag kör vidare med lite fler frågor.

Efter kalibrering av hylsorna så testa jag dessa i bössan, ingen gick tungt så jag gjorde en om laddning, utan hatt och kula. kör med Hornady 140gr SP Interlock,

När jag pressat ner kulan och har en COL på 75,999mm (76mm enlig laddatan) så är det 1-1/2-2mm till hylskanten till den räfflade ringen på hylsan, är det fel då eller är detta ok?

Köpte lees 50th aniversity kitt. har ni sett deras trimmverktyg? två delar en med bits och gänga och den andra med skären, funkar ju inte så bra, måste ju vara nån pinne med eller något som man sätter den på ? några ideèr?

en sånt här var det: http://vildsvin.se/visa_produkt.asp?t=Case+trimmer+Cutter+%26+Lock+Stud&id=1934〈=sv

Redigerad med wallden_66

Publicerat

Du ska ha en hylhållare att sruva fast på den gängade delen och en kaliberanpassad pinne att skruva in i skäret. Lee Case Length Gauge & Shellholder

Publicerat

När jag pressat ner kulan och har en COL på 75,999mm

Seriöst, vad har du på laddbänken som du mäter 1/1000 mm med :blink:

Välkommen i laddträsket :)

Publicerat
  • Författare

Du ska ha en hylhållare att sruva fast på den gängade delen och en kaliberanpassad pinne att skruva in i skäret. Lee Case Length Gauge & Shellholder

Tackar!

Seriöst, vad har du på laddbänken som du mäter 1/1000 mm med :blink:

Välkommen i laddträsket :)

Haha, den mest irriterande grej jag skaffat mig, fick den av en gammal arbetskamrat när vi arbetade med lego, helt värdelös på så vis att siffrorna på den sista decimalen rör sig som en stoppklocka. men den funktionen kan man stänga av!

Förtydligar min fråga då jag såg att formulering var från en 9åring.

När jag pressat ner kulan, har det rätta COL måttet så är inte hylshalsen vid den rillade/räfflade strängen på kulan. Den rillade strängen på kulan ligger ca 1,5mm över hylskanten. Är det helt tok eller kan den vara så?

Tack!

Publicerat

Det är helt ok att krymprillen är ovanför kanten på hylshalsen.

Saknar helt betydelse.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Tja igen!

Nu har jag laddat en fin stege, totalt 20skott till 6,5an. Ska till banan imorgon och testa, något man ska tänka på innan man skjuter?

Fundering nr 1: fan vilken smörja lees krutdispenser är, felar runt 0,3 grains jämnt.

Fundering nr 2: jag gillar inte Lees krutvåg! Varje gång måste man böja sig ner i vågens höjd för avläsning!

Finns det bättre grejor än denna dispenser och våg? Kanske något där man kan knappa in vikten på krutet som sen. Pyttsar ut det?

Bättre måste ku finnas iaf, blir ju tokig!

Publicerat

Inget fel på ett inkört Lee perfect Powder measure,

det sitter i handhavandet, men jag ligger aldrig fel med mer än .2 grain.

O vet du vad, det går inte att skjuta bra nog att se skillnaden med normala vapen, upp till .5 grain är inte möjligt att urskilja på sub 300 meter över det så kan diff i V0 ge utslag.

Men vågen är rapplig,

RCBS har en 505 våg som är bra.

Dispenser systemen är ganska dyra men det finns det andra som har koll på.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Okej, skönt att det inte bara är jag då, har kört igenom 500gram krut i dispensern + ca 200hylsor.

Försöker "veva" lika varje gång.

Ska kolla på rcbs våg, eventuellt dispenser från staterna.

Förr att ställa in dispensern så behöver man veta olika krutsorters massa, detta står inte på i laddtabbellerna, vet någon vart jag finner det?

Publicerat
  • Författare

Okej, skönt att det inte bara är jag då, har kört igenom 500gram krut i dispensern + ca 200hylsor.

Försöker "veva" lika varje gång.

Ska kolla på rcbs våg, eventuellt dispenser från staterna.

Förr att ställa in dispensern så behöver man veta olika krutsorters massa, detta står inte på i laddtabbellerna, vet någon vart jag finner det?

Publicerat

I instruktionen till Perfect Powder Measure finns det nödvändig information för en hel del krut, bla några Norma.

På Lees hemsida finns instruktionen om din har kommit bort.

Publicerat

Detta med hur mycket krutmåtten diffar beror också väldigt mycket på vilket krut man använder.

Trögare krut är grovkornigt och fungerar sämre i alla mått visserligen gör väl diffen mindre då också då man sällan laddar små doser MRP så procentuellt är kanske inte skillnaden större.

Publicerat
  • Författare

Okej! Jag kikar där få se om jag hittar något!

En riktigt rolig sak är att det blev 5 fina serier med min första laddning någonsin.

Laddningen var från 41grains till Max 44grains med hornadys 140gr sp Interlock och normas URP.

Maxladdningen höll inom 35mm med fem-skottserie på 100m. Äger ingen skjutbänk så fick använda pelletssäck :)

Riktigt kul var det iaf!!

Tror ni jag kan få bättre resultat med normas 204? URP är tydligen mer åt Magnumkalibern.

• 2 weeks later...
Publicerat

Hej, det beror lite på hur lång pipa du har? Själv kör jag med MRP men dåär min pipa 74cm.

Med MRP får jag bra träff bilder, kan inte klaga.

Jag tror du kan få bra träff bild med 204 krut också.