Publicerat Januari 12, 201214 yr Jag var intresserad av att höra om någon hade några erfarenheter av A-Max i 6.5 mot älg eller kronhjort eller dovhjort. Vad tror ni om att använda den mot älg eller kronhjort, så länge man håller sig till rena bredsidor genom revbenen? Jag har ingen åsikt i frågan än, undrar bara vad forumet tycker. Uppenbart är det ju en kula som många anser vara extremt effektiv. Själv tror jag i allmänhet att en viss splittring bara är av godo för att djuret ska dö snabbt givet att penetrationen är tillräcklig - och vilken penetration som krävs beror ju på i vilken vinkel man väljer att skjuta.
Publicerat Januari 29, 201214 yr Inget vetenskapligt allt. men en 6mm kula blåser genom rådjuren som de inte vore några problem alls. borde då iaf räcka till dovhjort även om jag kanske skulle rekomendera någon annan kula till dom större. Lycka till!
Publicerat Januari 29, 201214 yr Den tippar säkert, men bli inte förvånad om det ser ut därefter när du öppnar.
Publicerat Januari 29, 201214 yr och vilken penetration som krävs beror ju på i vilken vinkel man väljer att skjuta. Eller var man väljer sin träffpunkt-finns mer än bara lungor att skjuta mot. har skjutit en hel del djur med a-max i andra kalibrar än 6,5,effekten är alltid omedelbar och mycket explosiv. /Mike