Publicerat Januari 13, 201214 yr ja som rubriken lyder så tänkte jag skulle kolla om ni har nåt att rekomendera som eftersöksvapen då jag är inne på att skaffa en bössa för å har för eftersöken vad ska man ha för något?? har kollat lite på tikka t3 men vet inte vad jag ska välja för nåt..
Publicerat Januari 13, 201214 yr Ett vapen som du snabbt får iväg välriktade skott med är väl det absolut viktigaste, det är heller inte fel om det är lätt och smidigt eftersom man kan få bära runt på det ett tag. Grov kaliber underlättar då man ska skjuta genom grenar eller något annat. Ett lågförstorande sikte brukar också vara bra. Men som alltid, den bössa som du skjuter bäst med är den bössa du ska använda.
Publicerat Januari 13, 201214 yr Jag använder mig av en Beretta dubbelstudsare. Får iväg 2 snabba skott och som sagts innan grov kaliber. Använder ej kikare utan bara öppna riktmedel. Bössan är liten och smidig och väger inte så mycket. Har den som hundförare och som eftersöksbössa och tycker det funkar kanon. Ville ha möjlighet till snabba skott och kollade först på Blaser men valet gick till Beretta. Av andra fick jag tipset att hoppa över halvautomat och bygelrepeter då dessa kan strula om man får in smuts i bössan. Lite av mina tips
Publicerat Januari 13, 201214 yr Det vapnet du använder när du går med hund. Det som funkar där är alldeles utmärkt som eftersöksvapen.För det är ju ändå det som du troligtvis kommer att ha med dig när olyckan händer under en jakt. Det viktiga är ju att du tränat med vapnet så du vet hur det slår på de avstånd som kan bli aktuella. Själv har jag tre vapen med lampfäste och tycker inte kaliber och utförande är så viktigt. Ibland går jag med lågförstorande ibland med rödpunkt men oftast med öppet.
Publicerat Januari 13, 201214 yr Personligen tycker jag att det är viktigt med 1) ett vapen som man kan bära laddat och säkrat på ett säkert sätt i den terräng som vanligtvis är i eftersökssammanhang (dvs värsta tänkbara snåriga dypölar). För detta ändamål kan man nog bara anse system där slagstiftsfjäder slackas eller direkt spärras som "säkra". Sidosäkringar som enbart spärrar trycke kan inte anses som tillräckligt säkert. 2) ett vapen som jag kan (vill, har råd att) träna mycket med. I mitt fall begränsar detta sig till standard-kalibrar för att kunna ha råd med mängdträning. Dessutom för att jag inte ska "dra mig" för att träna så måste bössan, kolven vara anpassad efter mig. Under denna sommaren och hösten har jag larmat iväg över 200 skott bara med eftersöksbössan (8x57JS) på träning. Träningsform: Lite älgbana, lite grisbana, rullande bildäck i terräng, lerduvor på olika distanser, m.m. 3) Riktmedel/Sikten som inte begränsar utövandet för eftersök. Att ha bra öppna riktmedel (och kunna skjuta med dem!) är en mycket bra investering. Immade, leriga kikarsikten har jag fått nog av. Rödpunkt är inte dumt alls. 4) ett vapen som tål stryk, repor, lera, knäckningar, m.m. (läs: ingen turkisk valnöt för min del!) Dessa är väl grundtankarna bakom mitt eftersöksvapen. Det har i slutändan gett mig en HVA 640 i kaliber 8x57JS, hogue gummikolv, recknagel riktmedel och aimpoint CompC. Pipan 46 cm lång med försänkt kröning (skyddar mot kantstötningar!), rembygelfäste fram på pipan från uncle mikes. Totalpris för riggen: 4-5000 kronor exkl. egen tid. Nu kan du säkert hitta något annat lämpligare vapen för samma peng, men som sagt, detta var min lösning.
Publicerat Januari 14, 201214 yr jag kan inte alls nått om detta ämne men jag känner en hundförare och hans ena eftersökningsvapen är slug med aimpont
Publicerat Januari 15, 201214 yr Slugg kan vara bra i vissa situationer men man blir rätt begränsad till vilket vilt man för använda sluggen för samt att enpipiga hagelvapen tenderar till att bli långa vilket kan vara ett aber i tätningar. Efter att ha använt det ett par gånger så togs det alternativet bort för min del. Ett vapen man inte är rädd om är perfekt samt att man skall harmoisera bra med det. Mitt val föll på en Beretta DS som jag skrev om tidigare men däremot "uteiskogens" förslag är inte alls dåligt och skall man ha någon typ av riktmedel bör man satsa på någon typ av snabbmontage så att man kan ta av det ifall det skulle behövas. Som skrivet innan är man inte direkt hjälpt av imma lera och snö i siktet vilket även kan drabba en aimpoint och får man skräp i siktet måste man kunna ta bort det snabbt.
Publicerat Januari 15, 201214 yr Slugg kan vara bra i vissa situationer men man blir rätt begränsad till vilket vilt man för använda sluggen för samt att enpipiga hagelvapen tenderar till att bli långa vilket kan vara ett aber i tätningar. Efter att ha använt det ett par gånger så togs det alternativet bort för min del. Ett vapen man inte är rädd om är perfekt samt att man skall harmoisera bra med det. Mitt val föll på en Beretta DS som jag skrev om tidigare men däremot "uteiskogens" förslag är inte alls dåligt och skall man ha någon typ av riktmedel bör man satsa på någon typ av snabbmontage så att man kan ta av det ifall det skulle behövas. Som skrivet innan är man inte direkt hjälpt av imma lera och snö i siktet vilket även kan drabba en aimpoint och får man skräp i siktet måste man kunna ta bort det snabbt. Fördelen med ett aimpoint är att skjuter man, som man skall med bägge ögonen öppna, med det kan man ha ett linsskydd på främre linsne och det räcker att man kan se dne röda punkten inne i kikaren. Sen sköter hjärnan resten så man ser den röda punkten på målet även att linsskyddet är nerfällt, om man skall ha en kikare hade det klart varit mitt första val på en bössa som kräver snabba skott i trånga lägen! Inga erfarenheter efter efter sök, men en dubelstudsare som man är väl inskjuten på och som passar perfekt borde vara optimalt. Snabba automatiserade hagel likanande skott! Peka och skjut och du vet att det träffar!