Publicerat Januari 13, 201214 yr Samtal från polisen igårkväll kl 20, påkörd älg som slagit runt ett varv vid smällen som tog i bakdelen. Ringde runt till några och vi samlades 5 st man kl 20.30, inga blodspår syntes på de första 200 mm, två älgar som kommit tillsammans. Släppte hunden som gick ca 1 km innan upptaget kom, typiskt mitt inne i ett område lika långt från alla vägar att komma på så vi väntade en stund ifall det skulle börja röra på sig. Efter en halvtimma började det röra sig mot ett kännt viltstråk och vi satte ut 2 man på pass, jag själv och en annan åkte runt till en annan vägg för att genskjuta det ifall det svängde, vilket det gjorde. Var inne på ståndet på ca 70 m och såg ögonen på en älg men så tätt med sly så det fanns inte en möjlghet att skjuta. Därefter sken i ca 1,5 km och nytt stånd, nu var det inne i ett område som vi kunde passa av på alla sidor. Sakta med säkert kom det emot mig och en annan i gångstånd som stod i en skogskant med åker framför och kalhygge på ena sidan. En älg kom ut på mig i fyrsprång, fanns inte en möjlighet att denna älg var skadad så jag släppte den, fortfarande gångstånd inne i skogen. Nu hände det som inte hjälper särskillt mycket på eftersök, ut kommet ytterligare 4 st älgar som far åt olika håll....och alla tillsynes helt oskadda, klockan var nu 00.30 och vi hade istället för 2 spår av älgar som gått tillsammans att släppa på nu 5 skillda älgar, hur göra. Vi bedömde att 3 av dom älgar vi hade sett tydligast inte var skadade så vi släppte en annan hund på de 2 övriga. Hunden gav sig iväg och hann upp älgarna (dom hade kommit kommit ihop med varann pånytt) efter 300 m, ett kort stånd och sedan sken i ca 10 km. Fick fast hunden och vi kunde konstatera att alla älgar troligen inte led av några allvarligare skador, klockan var nu 04.15 så det blev att åka hem och krypa till kojs, vi gjorde vad vi kunde i snöstormen. //Ponde