Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur många sikten behöver man?

Featured Replies

Publicerat

Nu har jag ett Helia S 1,5-6x42 på Leupolds qr fästen till min T3 battue lite (förutom de förträffliga öppna riktmedeln) och har tidigare haft funderingar på att skaffa en kikare med belysta riktmedel tex ett Aimpoint eller Leupold VX 1,25-4x20.

Men kan man andvända ovanstående sikten till både drev och åteljakt eller behöver jag ett till?

Publicerat

Minst 1,5 sikte/gevär tänker jag köra på. ;)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Publicerat
  • Författare

Då får det bli ett Aimpoint Micro de är ju halva ;)

Publicerat

Den du redan har duger till allt om du inte skall vakjaga, duger där med men inte jättebra

Köp en beg fast ex 7*50 till vak så har du mer än vad du behöver

Publicerat

Om man bara ska ha ett sikte på sin bössa så är 1,5-6 *42 ett vettigt val i mina ögon. Många stirrar sig blind på max förstoringen men de flesta jägarna inser ganska snart att de lägre förstoringarna är de man använder mest ( om man inte uteslutande pyrschar ). Om jag var du och inte är nöjd med Helian så sälj den och skaffa en liknande typ Zeiss 1,5-6 eller Swarovskis 1,7-10*42 och belyst så har du allt du behöver. Battue siktena är ju bra så någon direkt användning för en Aimpoint ser inte jag! Blir lite kaka på kaka så att säga!

Publicerat

Jag skulle nog hellre spara lite pengar till en fin tysk belyst, ev beggad, vaktub, än en aimpoint. Du har ju redan kalassikten fast monterade på bössan... :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Publicerat

6x42 ger max utgångspupill som det mänskliga ögat kan utnyttja...så, nöjer du dig med att vaka på 6x och ej behöver tex 8x, då duger 1,5-6x42:an fint. För jakt i dåligt ljus är optikens och reflexbehandlingens kvalitet minst lika viktigt som objektivdiametern. Du har en fin kvalitetskikare som är mycket allround. Den duger bra till allt som du nämner! :) Belysning är ju dock vanebildande väl man provat och visst underlättar det för jakt i dåligt ljus. Men luras inte köpa en dålig (billig) kikare med belysning...då går du ur askan i elden ;)

Jag är nästan kär i mina två Varipoints :wub: (sorry Camilla, men du förstår ;) ). Du har fått jättebra tips ovan ('SuNe') och här är ett till...mitt tips blir en Zeiss Victory Varipoint 1,5-6x42 med belyst riktmedel #0 (bara en röd/svart punkt)...gillar det riktmedlet mer och mer ju längre jag använder det...ger en härlig 'ren' siktbild ute i skogen och punkten känns nästan 'målsökande' mot träffområdet B)

Publicerat
  • Författare

Eftersom jag har ett Schmith&Bender 4-16x50 på min andra bössa så behöver jag ingen högförstorande kikare till denna men jag har kommit på lite bättre tankar nu så jag tackar för alla bra tips :)