Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

elektroniska lockmedel

Featured Replies

Publicerat

vad gäller egentligen när de kommer till lockljud/skakande harar ( låtsas självfallet ) elektroniska hörselskydd och ja allt sånt vid jakt.

pågår en ganska intressant diskussion där jag själv är en av dom funderande här på forumet.

länkar från den tråden där Nordjämten har skrivit.

Bilaga 5

Förbjudna medel och metoder för fångst och dödande

Icke-selektiva medel

" - Användning av snaror, lim, krokar, bandspelare och elektriska eller elektroniska anordningar med förmåga att döda eller förlama."

bandspelare ger mig veterligen inte ut pulserande ström som gör kråkor förlamade eller änns irriterar hjärtmuskeln eller ja något sådant. inte heller känner räven av en elektronisk dosa som spelar upp massa jobbiga ljud. inte heller är den lockande vippan som används i rävjaktfilmer spec farlig om nu inte räven springer o äter upp batteriet.

så vad gäller?

mvh

Publicerat

Det är en favorit i repris detta. Elektroniska hjälpmedel får man ha bara de inte dödar eller förlamar som du skriver. Förut var det en felöversättning som sa något annat, så det kan vi begrava.

Bandspelare däremot - där finns inget klart svar. Ser man till bestämmelsens syfte så får man inte använda inspelade ljud som lockmedel. När bestämmelsen skrevs fanns endast "bandspelare" men vad som åsyftades var nog allt som spelade in ljud. Så för att vara på säkra sidan så använd inte digitala spelare - men om du är våghalsig - använd dem och polisanmäl dig själv så får vi kanske ett svar.

Publicerat
  • Författare

tackar för svar. ska ringa polisen senare och fråga oxå o se vad dom säger. tänker dock inte anmäla mig själv då jag gillar mina vapen allt för mkt för o bli utan dom.

mvh

Publicerat

En liten följdfråga.

Finns det idag några elektriska lockanordningar som åstadkommer ett ljud som inte är en återgift av en inspelning.

Jag har för länge sedan sett anordningar för både älg, gås och orre som bygger på en kompressor tuta.

Jag har även haft en bekannt som försökte efterlikna olika fåglar med hjälp av sin elgitarr.

Nu är ju en elgitarr kanske inte så lämplig att ha med sig ut i skogen men någon kanske har byggt något kul i övrigt.

// Henrik

Publicerat

En liten följdfråga.

Finns det idag några elektriska lockanordningar som åstadkommer ett ljud som inte är en återgift av en inspelning.

Jag har för länge sedan sett anordningar för både älg, gås och orre som bygger på en kompressor tuta.

Jag har även haft en bekannt som försökte efterlikna olika fåglar med hjälp av sin elgitarr.

Nu är ju en elgitarr kanske inte så lämplig att ha med sig ut i skogen men någon kanske har byggt något kul i övrigt.

// Henrik

ingen aning

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.