Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

9,3x62 val av kula

Featured Replies

Publicerat

hej det är så att jag håller på att skaffa mig ny bössa en 9,3x62a och nu funderar jag litre på vilken kula och kulvikt som lämpar sig för att skjuta allt mellan rådjur och vildsvin å älg typ har funderat på 15g bör ju egentligen räcka till men hur stor skada orsakar denna relativt tunga men ändå snabba kula på ett rådjur för skjuter man med en 30-06 i mindre väl vinkel skjuter man ju sönder djuret ganska mkt så därför funderar jag på vad tycker ni fungerar mvh rikard

Publicerat

Prickar du bogbenet så blir det kaoz av det mesta. <_<

Djuret tippar nog av vad som helst i 9,3mm så det beror på vilken effekt du vill ha. Stor skada i djuret bör väl GENERELLT ge kortare flykt.

Sen finns såklart undantag, jag vet 3 tillfällen då rådjur sprungit hyfsat långt med hjärtat kvar på skottplatsen...(Var dock bara där personligen 2ggr)

Och Turbo Hunter som mosat lungorna på ett rådjur med Sierra Varminter utan att det stannade.

Det finns en anledning till att Norma Silverblixt prisas nere på kontinenten, de är inte så kinkiga med köttet men noga med flyktsträckor. Av samma anledning släpper oftast RWS kulor en del splitter i viltet.

Publicerat

Kör själv med 18,5g oryx i min 9,3 och är skit nöjd med den skött en tjur och en kalv i höstas och fick inget genomskott som alla klagar över när det gäller 18,5g men då kör jag ju med hemladdat ammo och det kanske gör en hel del. Men sen så har vi ju 15g oryx och vulkan som visst ska stanna i viltet även om det är fabriksammo där vulkan är bäst om man går med hund. för oryxen kan ha så pass hög restvikt att den har nog med kraft att eventuellt gå genom djuren enligt rasmus boström. Men sen å har vi ju 21,1g oryx och ska ju va otrolig mycket död i den kulan och det förstår man ju nästan.

Men en till kula som jag har varit med och skjutit en kalv på drygt 60m och kulan stannade i bogen på andra sidan men då var det i kaliber 30-06 men blir nog likadant i 9,3 och det är rhino 16,2gr och 19,4gr och den är även billigare än normas ammo och den svampade upp sig mycket fint.

Men finns ju också lapua mega och naturalis 18,5g respektive 14,3g och dom har ju fått mycket bra sagt om sig också.

Och då till rådjur då skulle jag inte använda 9,3 om man har andra kul vapen men om det är den enda man har och jagar med skulle jag nog ta 18,5g oryx för även om den stannar i en kalv och inte skjuter sönder allt för mycket så går den nog direkt igenom rådjuret men är nog med död och inte allt för trasigt. för 15g kulorna hinner nog göra mest skada i ett litet djur där vulkanen gör allra mest skada för har skjutit räv med vulkan och 308 och säger bara de det räcker med död och blir över. för blir oftast 4-5 cm i diameter i ingångshålet och stort som en handflata när den går ut på dom jag har skjutit så blir nog lika på ett rådjur.

Publicerat

Tjena,

använder Oryx 21,1 g -otroligt bra kula som gör jobbet. Aldrig skjutit rådjur med den men väl kron, dov, gris, mufflon och älg, oerhört nöjd och ser ingen anledning att byta.

Publicerat

Jag har testat mina 21.1g Oryx även på rådjur och de stansar bara ett hål rakt igenom rådjuret, oavsett vad som kommer i vägen ;)

Den enda nackdelen jag ser med den kulan på rådjur är att den droppar ganska snabbt med tanke på att den är så pass tung men har man koll på avståndet så är det inga problem att kompensera för.

Egentligen så kan du ta vilken bondad kula du vill med valfri kulvikt för 9.3x62 är så pass kraftig att det har ringa betydelse på allt mellan rådjur och vildsvin.

Publicerat

Vet nån vad den lättaste kulan till 9,3 är??

Publicerat

Jag har testat mina 21.1g Oryx även på rådjur och de stansar bara ett hål rakt igenom rådjuret, oavsett vad som kommer i vägen ;)

Den enda nackdelen jag ser med den kulan på rådjur är att den droppar ganska snabbt med tanke på att den är så pass tung men har man koll på avståndet så är det inga problem att kompensera för.

Egentligen så kan du ta vilken bondad kula du vill med valfri kulvikt för 9.3x62 är så pass kraftig att det har ringa betydelse på allt mellan rådjur och vildsvin.

Har du testat några andra kulor än den vid jakt?

Vad övar du med i den bössan?

Publicerat

Vet nån vad den lättaste kulan till 9,3 är??

Såg någon tråd på Robsoft där de listade några sjukt lätta kulor som skulle gå att ladda.

S&B har t.ex en 12,5g som är till 9,3x72r. Liten diff på måttet dock mot vanliga 9,3mm så precisionen kan bli halvtaskig.

Känns som att Normas 15g/232gr är de lättaste som kan kallas lämpliga (läs funktionella) i 9,3mm, åtminstone som storviltkaliber.

Publicerat

Har du testat några andra kulor än den vid jakt?

Vad övar du med i den bössan?

Jag har testat Lapua Naturalis och 15g Oryx.

Övar mest med jaktmatch men även med 21.1 g Oryx så jag vet exakt hur de går.

Utslaget på älgköttet så gör det inte mångra kronor ;)

Publicerat

Jag har testat Lapua Naturalis och 15g Oryx.

Övar mest med jaktmatch men även med 21.1 g Oryx så jag vet exakt hur de går.

Utslaget på älgköttet så gör det inte mångra kronor ;)

Jag laddar eget så det kostar ännu lite mindre. :)

Har dock ingen del i älgköttet så det är ingen ursäkt. ;)

Publicerat

Jag har jagat i många år med Lapua mega 18,5g och den är i mitt tycke helt förnämlig. Dovisar, gris och rådjur får utgångshål som femkronor med fina blodspår att följa utan en massa köttförstöring. Jag är helnöjd. Dessutom går kulan bra till min bössa!

Publicerat

Kulval blir ju mindre viktigt i grovsinkalibrar...

• 2 weeks later...
Publicerat

GECO TM or SAKO with BARNES TSX bullets. as the bullet is very slow but powerful,

you shot a big hole, but its only " mechanical " damage. there is no blood bubbles or

ripped of meat form the bones, one big hole, thats it.

never seen something walk away after the hit. from small deers to elk, no problem.

my friend has shot yesterday a small deer ( 15 kg ),bullet went in with 9,3mm and

went out with 50mm. but the meat aside is not " damaged ".

thats the main difference, if you shoot .308 or 30.06 you have a smaller hole going out,

but a lot of blood bubbles ripped meat, pulverised bones. thats due to the higher speed

of the bullet.

best regards from germany, stefan

Publicerat

millforce premium line ska du satsa på ;)

Publicerat

Jag skulle inte satsat på en hård kula med tanke på att du ska ha den till rå. Att en kula bara stansar ett litet hål genom viltet ser inte jag som något positivt, även om 9.3 och rådjur ändå väl är overkill. Dock, rejäl expansion är ändå önskvärt.

Jag har ett annat perspektiv: För att orsaka minimalt med lidande och öka chanserna för att få djuret på plats behövs en kula som orsakar köttförstöring, till viss del. Att kulan släpper en del splitter gör den förmodligen ännu effektivare och mer dödlig. Det är ju förmågan att förstöra vävnader som dödar. Jag tror det faktum att vi vet att vi har sökhund tillgängligt här i Sverige gör att vi inte eftersträvar att få djuret på plats (Vilket innebär så lite lidande som möjigt) tillräckligt och istället premierar liten köttförstöring alltför mycket. Detta gör också att vi gillar kulor med restvikter på nära 100 % som inte släpper något splitter, en egenskap som som ju påpekats ses som något dåligt på kontinenten.

Jag skulle, baserat på dessa tankar, gå på en 232 gr-kula.

Jag inser att jag är i minoritet men det var mina tankar.

Edit: Jag skulle rekommendera Nosler's Accubond 250 gr,

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

tack för alla svar och tankar jag tror att valet kommer falla på oryx 18,5 jag hade oryx 13g i 30-06 innan och den var jag nöjd med men måste säga att 21,1 känns oxå lockande men vi får se tack så mycket MVH Rikard