Jump to content

"knivigt" nu när kikarsiktet svikt!

Guest rifle
 Share

Recommended Posts

Guest rifle

Godafton på er här på forumet.

Som vissa av er vet så sitter det ett Burris 2-7x32 just för tillfället på min 25-20win men i helgen så blev jag dubbelt missnöjd med siktet.

Först så skulle jag provskjuta den på lite längre håll på en lite mindre riktpunkt än vad den är inskjuten med, detta för att det är relativt små vilebråd som kommer att fällas med denna bössan. När jag hade skjutit några skott så upptäckte jag att jag helst skulle vilja ha lite större förstoring på siktet. Sedan så gick jag ut 2kvällar nu i helgen (lördag och nu i dag) och när det hade börjat skymma på så blev det för mycket för kikarsiktet och det flippade ur och det var omöjligt att enns kunna urskilja konturerna av en stun på 50m 

Detta var det som fick bägaren att rinna över på mig och jag är starkt inne på att byta kikare.

Så vad ska jag nu göra?

Ska jag köpa en Pecar 3-7x35 vilket har bra skymmningsvärde enligt sitt rykte men då får jag lära mig att kunna skjuta mer noga med bara 7x som max.

Eller ska jag köpa något variabelt med 42 objektiv t.ex 3-9x42 eller dyl. och då få både större förstoring och ett större objektiv för att få in mer ljus. Men jag har ju då ändå inte "sabbat" det charmiga med bössan.

Eller ska jag skita i charmen och slänga på en bra tysk med lite grymmare förstoring och skymmningsvärde t.ex 2,5-10x52?

Vill hälst köpa begagnat för jag tycker man får mest för pengarna då. Så det blir ju med största sannolikhet en tysk.

Skrik till om ni vet något till salu som ni tror skulle passa.

MVH/Jocke

Du har ju fast kikare som ett billigare alternativ för det är ju ingen drevbössa ?

6x42....8x56 typ.....

Jag kan kika här i pite vad som finns.

Guest rifle
Du har ju fast kikare som ett billigare alternativ för det är ju ingen drevbössa ?

6x42....8x56 typ.....

Jag kan kika här i pite vad som finns.

Då är det i så fall 8x56 som gäller på den då ju.

för 6x42 så är ju fortfarande 6x förstoring för lite i och med att jag tyckte att 7x var för lite så blir nog tyvärr 6x också för lite. men 8x56 kan man ju alltid slänga på...

hör gärna av dig om du hittar något intresant.

Tackar...

MVH/Jocke

Hej

Ett 3-9x36 från Zeiss eller Swarovski brukar kunna hittas begagnade. Jag har sett ett par för kring 4000, men dom såldes innan jag fick fingrarna ur.. så att säga. Leupolds 2,5-8X36 är också ett mycket trevligt sikte. Lätt och robust.

Ett 42mm sikte räcker till nästan alla ljus om bara linserna är fina och dessutom kan ju ett sånt sikte monteras i rimlig höjd.

Ett bra 6x42 klarar faktiskt det mesta. Förmodligen helt överlägset den gamla Burrisen. När man ska "sätta" skotten så är linsernas skärpa mycket viktigare än förstoringen. Alltså mycket bättre med en skarp 6x än en mindre skarp 4-12X.

Jag köpte en fast 10X för ett tag sen. Funkar mycket bra så länge inte målet kommer och ställer sig mitt framför pipan.

mvh Danne

Guest rifle
Hej

Ett 3-9x36 från Zeiss eller Swarovski brukar kunna hittas begagnade. Jag har sett ett par för kring 4000, men dom såldes innan jag fick fingrarna ur.. så att säga. Leupolds 2,5-8X36 är också ett mycket trevligt sikte. Lätt och robust.

Ett 42mm sikte räcker till nästan alla ljus om bara linserna är fina och dessutom kan ju ett sånt sikte monteras i rimlig höjd.

Ett bra 6x42 klarar faktiskt det mesta. Förmodligen helt överlägset den gamla Burrisen. När man ska "sätta" skotten så är linsernas skärpa mycket viktigare än förstoringen. Alltså mycket bättre med en skarp 6x än en mindre skarp 4-12X.

Jag köpte en fast 10X för ett tag sen. Funkar mycket bra så länge inte målet kommer och ställer sig mitt framför pipan.

mvh Danne

Okej jag tackar för detta svaret..

Du kanske har lust att hojta till på ett PM om du hittar något som du tror skulle passa?

Du har så rätt. att man skjuter mycket bättre med en kikare av kvalitet än en utan kvalitet.

MVH/Jocke

Jag förstår ditt dilemma!

Du har en väldigt liten och nätt bössa med kaliberanpassad kort låda......

En Pecar 3-7x35 är både tung och i förhållande till andra kikarsikten Lååååång vilket kommer till sin rätt bäst på långa lådor.

En 4-10x45 är ännu läääängre.....

Tror att du blir missnöjd med både balans och utseende med en 8x56.

Om jag hade ägt din bössa så hade jag monterat något i stil med 2,5-8x36 eller 3-9x40,skulle absolut inte vilja ha större objektiv än så.

Förmodligen hade det blivit någon compact modell typ denna.

http://burrisoptics.com/compact.html

/Micke

Hej,

Jag har ett Zeiss Conquest 3-9*40 liggandes aldrig använt eller monterat som jag inte har någon användning för just nu så kom med ett bud så kanske den kan bli din om du tycker att det skulle kunna passa dina behov.

Oavsett vad det blir så hoppas jag att du blir nöjd i slutändan.

mvh

Dard

Guest rifle
Hej,

Jag har ett Zeiss Conquest 3-9*40 liggandes aldrig använt eller monterat som jag inte har någon användning för just nu så kom med ett bud så kanske den kan bli din om du tycker att det skulle kunna passa dina behov.

Oavsett vad det blir så hoppas jag att du blir nöjd i slutändan.

mvh

Dard

Dard du har fått PM!

MVH/Jocke

Guest rifle
Vet inte vad dom brukar ligga på men verkar ju inte så billigt nä

Köpte mitt Zeiss Jena i och för sig med skena och slitet som fan men det gav jag 2900 för på Torsbo med ett Weaver fäste till och det tyckte inte jag var så farligt... efter en kontroll så var saken biff och då hamnade väll allt på runt 3500kr så det var inte mycket pengar....

MVH/Jocke

Jag har monterat ett Zeiss C 3-9x36 (som har en väldigt kort mellantub) på min frus L46 .22 Hornet och den passar perfekt! Det enda som passar bättre är den Zess 4x32 som sitter på min .25-20 - den är liten och nätt. Det skall också finnas 6x32 - och jag tror att man klarar sig med den förstoringen - det är bara att krympa avståndet...

Det här kanske kan vara något

http://www.blocket.se/vi/8135182.htm?ca=1_11_s

Som jämförelse kan jag säga att mitt Swarre 3-12*56 kostade 5500 kr. Vad det gäller utseende så finns det ingen bössa som missgynnas av en termos på toppen  ;D ;D. Sen var det lite strul med att hitta ett montage för en rimlig peng men en firma i Nybro löste saken galant, det bidde Warne snabbfästen som passar i lådans spår.

Hog