Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kulval i 222 vid avlivning och eftersök

Featured Replies

Publicerat

Tjenare som överskriften lyder så så är min fråga så här.

om vi säger att man är ute och jagar med sin 222 och då får man ett samtal att man måste fara genast på ett eftersök och då är det ända vapnet man har till förfogande för har långt hem ditt man har övriga vapen. och djuret är en älgkalv eller en liten älg i alla fall vad är längsta distansen man vågar skjuta på och kul val och ställe man ska skjuta på?? för visst måste man inte ha en Klass 1a för att avliva en älg eller??

Kanske ses som en oerhört dum fråga och det är inget som man skulle vilja råka utför men där jag oftast jagar vinter tid och då ska jag jaga mest med tikka bocken och så är det ganska mycket viltolyckor där och är en av dom som oftast blir skickad ut dit så om det värsta inträffade så tänkte jag vad man ska ha för ammo i fickan eller ska man köra med slugg i hagel pipan istället??

Publicerat

Man kan avliva en tjur med .22LR så en .222 för att avliva en älg är nog inget problem. När vi pratar dessa småkalibrar så sticker man givetvis djuret efter skottet så man avblodar det ordentligt - då är det absolut ingen fara.

Att stå och skjuta .222 på längre avstånd på en älg skulle jag dock avråda till, då är det bättre att de skickar någon annan eftersöksjägare som har tillgång till grövre kaliber.

Allt går i nödfall men går det att fixa fram ett klass 1 vapen så är det alltid att föredra om du frågar mig.

Slug som nödlösning är en helt ok lösning men då pratar vi fortfarande om riktigt korta håll eftersom du troligen inte har en aning om hur din kombi skjuter med slug.

Publicerat
  • Författare

Man kan avliva en tjur med .22LR så en .222 för att avliva en älg är nog inget problem. När vi pratar dessa småkalibrar så sticker man givetvis djuret efter skottet så man avblodar det ordentligt - då är det absolut ingen fara.

Att stå och skjuta .222 på längre avstånd på en älg skulle jag dock avråda till, då är det bättre att de skickar någon annan eftersöksjägare som har tillgång till grövre kaliber.

Allt går i nödfall men går det att fixa fram ett klass 1 vapen så är det alltid att föredra om du frågar mig.

Slug som nödlösning är en helt ok lösning men då pratar vi fortfarande om riktigt korta håll eftersom du troligen inte har en aning om hur din kombi skjuter med slug.

Okejokej jo på några längre distanser vill man ju inte skjuta på men är det max typ 50m eller kortare. jo då går det att fixa men tar ju lite längre det då.

Jo är kanske kortare distanser med slug än med 222 och har ingen aning hur den funkar med slug

Men tack för snabbt svar :)

Publicerat
  • Författare

Men om man blev tvungen att använda 222an vilken kula är bäst mån tro då v-maxen eller oryxen eller nån annan ??

Publicerat

Så hård kula som möjligt skulle jag i så fall tro, V-max och andra "rävkulor" får antagligen mycket dålig djupverkan. Om du ska ladda upp ammo bara för att ha några i fickan som du skriver så finns ju TSX till kalibern, annars är väl Oryx bra, den är åtminstone bondad.

Publicerat

Någon hård rackare som orkar in en bit. TSX som sagts ovan, oryx eller liknande. Finns Rhino i .224?

Publicerat

Någon hård rackare som orkar in en bit. TSX som sagts ovan, oryx eller liknande. Finns Rhino i .224?

Jupp, det finns .224 kulor från Rhino men det är molysmet på dom jag har.

Vet inte om dom finns utan smet.

Mvh Jocke

Publicerat
  • Författare

Så hård kula som möjligt skulle jag i så fall tro, V-max och andra "rävkulor" får antagligen mycket dålig djupverkan. Om du ska ladda upp ammo bara för att ha några i fickan som du skriver så finns ju TSX till kalibern, annars är väl Oryx bra, den är åtminstone bondad.

Jaha tänkte att en mjuk kula skulle göra ordentligen med skada om man skull skjuta i halsen för måste ju va enda stället man kan skjuta på eller i huvet. Vad är tsx för och kula då?? Och enda erfarenheten jag har av rhino kulan är till 30-06 så den är kanske bra till 222. Och vad är moly för nått igentligen?? tycker att det är många som gnäller om det??

Publicerat

Jaha tänkte att en mjuk kula skulle göra ordentligen med skada om man skull skjuta i halsen för måste ju va enda stället man kan skjuta på eller i huvet. Vad är tsx för och kula då?? Och enda erfarenheten jag har av rhino kulan är till 30-06 så den är kanske bra till 222. Och vad är moly för nått igentligen?? tycker att det är många som gnäller om det??

Den dör om du får in kulan i lungorna med, därav hård kula som pallar revben.

TSX är en helkopparkula från Barnes.

Moly är en svart beläggning av molybden. Minskat slitage i pipan men kan ge dålig precision om man blandar med rena kulor. Man kan dock slipa av mollet med trollull innan man laddar.

Publicerat

Mitt ringa förslag,

en fin buckshot mot en riktpunkt bakom bogen i revbenen,

eller vilken som helst av våra 222 rem kulor på sammat plats,

att skjuta en älg i hals/skalle med en cirka 50 grains kula kräver extremt noggrant kulplacering, på centimetrarna när, få eller inga har den tiden eller möjligheten vid avlivning.

En sak att tänka på, har man inte verktyg med sig som man är övertygad om kommer att fungera o fungera väl skall man låta bli att fara ut med dem för eftersöktet,

det är inte bara inte etiskt, det är även i delar förenat med risk för lagföring om man inte kan åstadkomma en snabb avlivning,

men man har ingen avlivningsskyldighet utöver den vi alla upplever ur ett djuretiskt och lidande perspektiv.

Det kan vara att komma ihåg det för en del av oss, inklusive undertecknad som gärna vill agera snarare än att betrakta.

/Christian

• 2 weeks later...
Publicerat

Som redan nämnts så är Barnes TSX en expanderqnde monometallkula av koppar som är extremt tålig och penetrerar mycket djupt (För att vara en kula i kalibern .224). 55 gr ska nog gåatt köra i 1:12 twist om detär vad du har på bössan.

Den eller möjligvis Nosler Partition 60 gr som är bland den hårdast ickekopparkula man kan hitta i kalibern, men den seanre penetrerar antagligen inte över 40 cm vävnad utan ben.

Enda rimliga alternativet som jag ser det är 55 gr TSX i halskotpelaren. Sedan om det är något man klarar av, det är en helt annan fråga, så en kraftigare kaliber vore klart att föredra som klarar lungskott ur tveksamma vinklar.

.222 Rem/.223 Rem penetrerar ganska dåligt.och det är det som är dess svaghet. Därför TSX som är den kula som penetrerar djupast av alla de vanliga kulorna.

Publicerat

Borde inte en hel del från en 222:a funka i halskotpelaren? Såsom Rhino, TSX (redan nämnd), och diverse helmantlar. Men att behöva avdagataga en älg(kalv) med en 222:a måste ses som något av ett misslyckande? Finns ju onekligen bättre alternativ...

Publicerat

222 REM är vanlig bland inuiter vid säl och isbjörnsjakt! ;)

Sent from my HTC Desire S using Tapatalk

Publicerat
  • Författare

Jo det har du ju rätt i satt nyss och läste en jakt tidning om en sån. å han hade skjutit ett par tusen sälar å några hundra isbjörnar med sin 222 så då finns det lite kraft i dom ialla fall :)

Publicerat

Borde inte en hel del från en 222:a funka i halskotpelaren? Såsom Rhino, TSX (redan nämnd), och diverse helmantlar. Men att behöva avdagataga en älg(kalv) med en 222:a måste ses som något av ett misslyckande? Finns ju onekligen bättre alternativ...

Poäng, helmantel borde ju funka också. Men som sagt, varken eller är ju knappast optimalt.

Publicerat
  • Författare

Poäng, helmantel borde ju funka också. Men som sagt, varken eller är ju knappast optimalt.

Jo det har ni ju rätt i

Men som sagt om man ska tänka sig att skjuta på älg så blir det klass 1 å inget annat för skulle aldrig falla mig in att skjuta på älg när man jagar fågel och bara har 222 till hands.

Publicerat

Jag skulle försöka få ut en eftersöksjägare med tillgång till grövre kaliber. Men om jag nu skulle behöva åka på något sådant så tror jag att i princip vilken jaktkula som helst i 222 gör jobbet om den placeras mot lungan och undviker bogbladet. Man kan ju undvika dom mjukare kulorna men en oryx eller dom hårdare som nämns ovan är jag övertygad om kan göra jobbet om det inte är för konstig vinkel på älgen.

Slug gör också jobbet men precisionen är inte alltid den bästa då det handlar om slug (talar nu inte om sabot utan modell stor blyklump)

Även buckshoot borde klara uppgiften.

Men står du inte i vägkanten och tittar på älgen precis efter olyckan så är det nog en annan eftersöksjägare alt åka hem och byta bössa som är den bästa lösningen.

Publicerat
  • Författare

Jag skulle försöka få ut en eftersöksjägare med tillgång till grövre kaliber. Men om jag nu skulle behöva åka på något sådant så tror jag att i princip vilken jaktkula som helst i 222 gör jobbet om den placeras mot lungan och undviker bogbladet. Man kan ju undvika dom mjukare kulorna men en oryx eller dom hårdare som nämns ovan är jag övertygad om kan göra jobbet om det inte är för konstig vinkel på älgen.

Slug gör också jobbet men precisionen är inte alltid den bästa då det handlar om slug (talar nu inte om sabot utan modell stor blyklump)

Även buckshoot borde klara uppgiften.

Men står du inte i vägkanten och tittar på älgen precis efter olyckan så är det nog en annan eftersöksjägare alt åka hem och byta bössa som är den bästa lösningen.

Jo det har du helt rätt i..

Publicerat
Jo det har du ju rätt i satt nyss och läste en jakt tidning om en sån. å han hade skjutit ett par tusen sälar å några hundra isbjörnar med sin 222 så då finns det lite kraft i dom ialla fall :)
Ja, naturfolk hittar ju oftast pragmatiska lösningar som funkar i deras realitet. Här handlar det väl framför allt om bössans smidighet och rekylfrihet när det skall skjutas från kajak och/eller transporteras långa sträckor i hundsläde. Inte primärt att 222 rem skulle vara speciellt lämplig varken praktiskt eller etiskt. Men utan tvekan dödar en 222:a de flesta villebråd vid 'head shots' på nära håll. Vanligaste kalibern vid 'bedövning' av stora köttrastjurar på slakterier är ju 22 WMR. Sen är det ju en fråga om 'modet' (eller 'dumdristigheten') hos jägaren ;)
Publicerat
  • Författare

Ja, naturfolk hittar ju oftast pragmatiska lösningar som funkar i deras realitet. Här handlar det väl framför allt om bössans smidighet och rekylfrihet när det skall skjutas från kajak och/eller transporteras långa sträckor i hundsläde. Inte primärt att 222 rem skulle vara speciellt lämplig varken praktiskt eller etiskt. Men utan tvekan dödar en 222:a de flesta villebråd vid 'head shots' på nära håll. Vanligaste kalibern vid 'bedövning' av stora köttrastjurar på slakterier är ju 22 WMR. Sen är det ju en fråga om 'modet' (eller 'dumdristigheten') hos jägaren ;)

Ja det har du ju rätt i men man undrar ju hur etiskt det hela är också..

Publicerat

Ja det har du ju rätt i men man undrar ju hur etiskt det hela är också..

Ur inuiternas synvinkel är det höggradiskt etiskt. De jagar för sin överlevnad. Ur vår synvinkel kanske det är annorlunda...!? :mellow:

Jag skulle ju aldrig välja en 222:a vid eftersök på älg kan jag säga. Skulle ta min 358:a :D

Men visst funkar 222:an på tämligen stort vilt. Har en kompis med vilthägn som skjuter kronhjort inför slakt med 222:a...halsskott på ganska nära håll, ca 30m. Även vildsvin i samma hägn huvudskott framifrån med 222:an på mycket nära håll, ca 5 m. Funkar klanderfritt. OBS! För att klargöra...innan nån börjar 'gapa'...ovanstående är tillåtet i vilthägn vid avlivning/bedövning inför slakt B)

Publicerat
  • Författare

Ur inuiternas synvinkel är det höggradiskt etiskt. De jagar för sin överlevnad. Ur vår synvinkel kanske det är annorlunda...!? :mellow:

Ja det har du faktiskt rätt i dom jagar för ren överlevnad och vi jagar för det är roligt och får lite mat på bordet också men också för att hålla vilt stammen på en bra nivå. För har hört från många som har slutat jaga att det är mycket billigare att ta på sig regnrocken och gå in i duschen och gå på affärn å köp en korv ring än å stå i skogen som en fågel holk å frys... men det är ju såna som inte var intresserad från allra första början.

Publicerat

Det är helt sant, de gillar även 22 Hornet. ;)

Men vi snackar ju i regel om kort håll och huvudskott med en bössa som i bästa fall behandlats som en skiftnyckel på en traktorverkstad. ;)

Publicerat

Det är helt sant, de gillar även 22 Hornet. ;)

Men vi snackar ju i regel om kort håll och huvudskott med en bössa som i bästa fall behandlats som en skiftnyckel på en traktorverkstad. ;)

Ja, läste ett längre reportage från norra Canada. Tydligen köper de ny bössa i snabbköpet nån gång årligen när den 'gamla' har rostat ihop efter att ha skvalpat runt i botten på en kajak odyl i ur och skur. Tydligen tillverkar bla Remington speciella 'extra billiga' modeller som säljs däruppe.

Brukar tänka på det när en annan (som är extrem vapenvårdspedant) i tid och otid står och putsar på järnen :lol:;)

Publicerat

Ja, läste ett längre reportage från norra Canada. Tydligen köper de ny bössa i snabbköpet nån gång årligen när den 'gamla' har rostat ihop efter att ha skvalpat runt i botten på en kajak odyl i ur och skur. Tydligen tillverkar bla Remington speciella 'extra billiga' modeller som säljs däruppe.

Brukar tänka på det när en annan (som är extrem vapenvårdspedant) i tid och otid står och putsar på järnen :lol:;)

Stämmer bra det men så handlar det ju som redan nämnts om födan för dagen. ;)

Kanske skulle de prova en gammal hva för de krävande jakterna i den kalla norden... ;)