Publicerat Maj 8, 200620 yr Har varit uppe vid stugan och jagat bäver. Åkte dit på fredagkvällen och reka lite. På lördagen såg jag två stycken sitta på liten ö i älven som jag jagar vid. Ville inte skjuta på dom när dom satt och "putsade" varandra. Jag studerade dom i 30 minuter innan jag gick hem. Konstaterade att synen är inge värst vidare skarpt. Det var lätt att smyga på dom. På söndag morgon 04,30 var det dags att smyga ut, kom fram till älven och räknade till 4 stycken fjolårsungar. Men dom satt på fel sida stranden. Har aldrig sett en bäver äta grankvistar ??? men det satt en fjolårsaunge och gnagde på en grankvist. Den närmaste var under 15 meter från mig och dom upptäckte mig först när dom fick vitring på mig. På söndag kväll kom läget jag väntade på. Sköt ett skott lite snet framifrån men kulan var lite för tung (oryx 11,7g) så bäver blev "urtagen" vid nerläggande. Tyvär förstördes köttet och skinnet blev rejält skadat :'( Nästa gång ska jag använda någon annan kula till 30-06:an. Är det någon som har tips?? Gärna fabriksladdat då jag inte sysslar med handladdning ännu. /Svinhagen
Publicerat Maj 8, 200620 yr Grattis ..... Jag tror att det är svårt att hitta nån sådan kula fabriksladdad i 3006..... jag skjuter mina bävrar med 8x57 och är medveten om problemet .....jag skjuter alltid huvudskott(alla utom en,bävermos)....om hållen är de du pratar om är ju det knappast nått problem....var bara noga med att kolla innan hur den slår på 10, 20 och kanske 30 meter.
Publicerat Maj 9, 200620 yr Tack. Ska kolla upp hur träffläget är på nära håll. Tråkit att bäverjakten snart är slut, men dom är väll lovliga till hösten. Ska kolla om jag kan lägga in några bilder från jakten. /Svinhagen
Publicerat Maj 9, 200620 yr En får börja att GRATTA du värkar ha haft en fin natur upplevelse ::)MVH.LO
Publicerat Augusti 18, 200620 yr Grattis .....Jag tror att det är svårt att hitta nån sådan kula fabriksladdad i 3006..... Om man går över till handladdat då???
Publicerat Augusti 18, 200620 yr En kompis skjuter bäver med sin 6,5:a med jaktmatch och hans säger att det funkar fint, jag har bara skjutit 2 och dom sköt jag med 222:a och bogskott inga större problem...