Publicerat Januari 15, 201214 yr Hej, är förstaårsjägare som funderar på att komplettera med en kombibössa. Synpunkter på Tikka 12/7x57R? Vet inte modellnamnet, men har hittat en för fem tusen. Prisvärt? Kombin behöver vara klass 1 för dovvilt som det är ganska gott om på markerna, så förslag på klenare kula är inte aktuellt...
Publicerat Januari 15, 201214 yr Har en M77K och den är förbaskat trevlig, bra bössor! aldrig hört något ont om de senare heller! Känns den bra så köp!
Publicerat Januari 15, 201214 yr Även jag har en M77K som jag är mycket nöjd med. Och i just kalibern 12/7x57R. Kompletterad med ett extra hagelpipset så var den optimal för min garderob. Tror att jag gav typ en tusing mer för min på Torsbo. Är den hel och i OK skick förövrigt samt om den passar dig så tycker jag väl inte att det är något att snacka om. Då tycker jag du skall slå till. M77K är hammerless. Det finns en äldre modell, M70(?) som har utanpåliggande hanar. Är det en 412 så är det tikkas version av den gamla valmeten. Själv gillar jag M77-an bättre än 412-an (512-an). Men det är jag det.
Publicerat Januari 15, 201214 yr Hej! Jag kan tipsa om M70k. Jag fick den av en släkting som slutat jaga. Väldigt fint skick. Driftsäker, väldigt bra säkerhets system, skjuter riktigt bra för att vara så gammal.12/222 har jag, använder nedladdad ammunition i 222. Tycker dom var det optimala, minimal köttförsöring men klar ändå att skjuta igenom tallkvistarna. Har inte hunnit ha den så länge men så här långt kan jag rekommendera den. Enda nackdelen jag märkt av är väl att den är lite klumpig. Men det påverkar då inte mig. En riktig veteran!
Publicerat Januari 15, 201214 yr Själv har jag en Valmet 412 med 12/7x57R tog över den efter min far som andvände den väldigt sparsamt på sista tiden. Den skjuter bra och är det själv klara valet för mig när jag jagar rådjur med hunden. Jag har en aimpoit och en kikare 3-9x40 som jak tänkte andvända på räv lock. Den väger en del men för det priset är det ett bra vapen. Själv har jag bara skjutit två rådjur med valmeten en med hagel och en med kulan, båda med önskat resultat.
Publicerat Januari 18, 201214 yr Författare Tack för goda råd och uppmuntran, Men det var en annan spekulant som kom till skott och gjorde affär innan mig.