Publicerat Januari 16, 201214 yr Jaha då var det dags, blir ny (eller rättare sagt en till) bössa till nästa säsong men vad i hundan ska man välja?? Användnings området är hundförar/drevjakt/eftersöks bössa, kaliber 8*57 är redan bestämt men det finns ju så mkt att välja på i övrigt bössor jag har kollat på hittills är Blaser r93, Merkel Kr1, Sauer 303, Sauer 202 Outback, Tikka T3 batue(?!?), Mauser M03, eller ska men helt enkelt bygga om en gammal hederlig M98?? Det som talar för R93an och 303an är ju säkringen, i övrigt så har jag inte en susning om vad jag ska välja Tips, erfarenheter och synpunkter mottages med glädje! Detta har säkert diskuterats en miljon gånger här på sidan så en tråd till kan väll inte skada
Publicerat Januari 16, 201214 yr Kan bara tala om att jag testade en 303:a på Virå bruks jaktbiograf, helt underbar att skjuta med, bra trycke,sköt skitbra med den. Antar att det kan vara en nackdel med en halvauto om den kommer in barr och annat skit i den om man går som hundförare, kommer det in vatten som fryser till kanske den trillskas åxå. Annars är den ett starkt kort. Finns en beg. 8.57a på blocket med kolvkamsförhöjare och extra mag till salu,syntetstock, tyckte den var riktigt skön att hålla i, väckte ha begär!!!
Publicerat Januari 16, 201214 yr För det första: bra val av kaliber! När det gäller vapnen så är väl tipset som vanligt att åka runt, klämma och känna på de tilltänkta. Och så får du utvärdera vilka finesser och vilket stuk som passar dig. Vikt, piplängd, pipbyte, uppspännare, osv... De bössor som du räknade upp kommer alla att funka, så bilda dig egna uppfattningar. Personligen hade jag nog låtit bygga en studsare (och funderar på det nu, ett gammalt Sako-lås som grund). Men det beror helt på att jag bäst stillar mitt vapennörderi på det viset ; ) Custom är inte alls alltid logiskt alla gånger. Men har man fastnat i träsket så har man... //mv Danne
Publicerat Januari 16, 201214 yr Sen är det frågan om du optimerar bössan för hund/eftersök så är det knappast en optimal drevbössa (som passkytt), där man vill ha lite längre pipa/mer vikt med bättre "sving" i. Men det talar för ett av pipbytessystemen, där man kan ha en drevpipa och en eftersökspipa och anpassa kalibrar och riktmedel efter respektive verksamhet. Men det kanske är lite lyxit, vad vet jag. I min värld är en (1) bössa inte optimalt för hund/eftersök/drev. En 303:a cal 30-06 med långa pipan för dreven och en "moddad" M98 9,3x57/8x57 för hund/esök är mina fem ören... /Må Redigerad Januari 16, 201214 yr med BigJim
Publicerat Januari 16, 201214 yr Gör det enkelt för dig, om du kan skjuta väl med den, köp en R93:a, det är en äkta tupperware pang och kan byggas om, med full respekt för övrigas inlägg, vilka är bra, så är det enbart en R93:a med lite olika pipor o optik som kan lösa din sits. /Christian
Publicerat Januari 16, 201214 yr Gör det enkelt för dig, om du kan skjuta väl med den, köp en R93:a, det är en äkta tupperware pang och kan byggas om, med full respekt för övrigas inlägg, vilka är bra, så är det enbart en R93:a med lite olika pipor o optik som kan lösa din sits. /Christian Kan bara hålla med, hade nog inte fått till orden så bra som ChristianN, kan redan nu fundera på en 6,5x55 pipa till rådjur och hjort jakt med stor glugg!
Publicerat Januari 16, 201214 yr Gör det enkelt för dig, om du kan skjuta väl med den,köp en R93:a, det är en äkta tupperware pang och kan byggas om, med full respekt för övrigas inlägg, vilka är bra, så är det enbart en R93:a med lite olika pipor o optik som kan lösa din sits. /Christian Måste hålla med, fast jag kallar min för dyrt vuxenlego. Lämnade in licensansökan på en pipa i 7X57 idag. Sent from my ST17i using Tapatalk
Publicerat Januari 17, 201214 yr Vill du ha syntetstock, så välj en Blaser R93, och vill du ha en trästock, så välj Merkel KR1
Publicerat Januari 17, 201214 yr Jag går i samma tankar som du (dock i 308w) men mitt val står mellan blaser r93 professional och sako 85 finnlight. Jag vill ha en relativt kort och lätt vapen i syntet stock, Tänk på vad du vill ha och sedan kolla på vapen som har dina önskemål. Men vet hur svårt de är detta är mitt tredje år som jag tänker mig igenom.