Publicerat Januari 17, 201214 yr Kanske är förtidigt ute men frågar ändå... Eftersom jaktradion 155MHz och t.ex. Garmins Astro pejl har mer eller mindre samma frekvens så borde man kunna kombinera de bägge tämligen enkelt. Ser 3 vägar som är är möjliga. 1. Finns någon sådan jaktradio än? 2. Säljer t.ex. Garmin någon app till iphone/android med hundpejl då man kan ta in hundpejlsignalen i jaktradion och skicka data via BT till smartphonen? 3. Finns något tillbehör som man kan koppla på t.ex. teleskopantennen och som sedan skickar data till smartphonen via BT eller USB? Tänkte man kunde slippa iaf 1 elektronisk mojäng...
Publicerat Januari 18, 201214 yr Författare Inga svar än men är det någon som förstår vad jag är ute efter? Bara så jag vet om jag skrivit för flummigt....?
Publicerat Januari 18, 201214 yr http://sites.garmin.com/rino/ Här har du det du söker. Utöver komradio så kan man se hund och jaktkamrater, jag ser fram emot dagen då den blir godkänd i Sverige. OM det händer //Mekus
Publicerat Januari 18, 201214 yr Kanal 2 på jaktradion är "den samma" som de svenska halsbanden nyttjar, så det stämmer bra. Hur du sen har funderat ut resten har jag ingen aning om men det är helt rökt. Bluetooth andvänds bara som trådlös metod för att skicka den analoga trafiken till ditt headset/hörlurar - som analog radio men via datapaket (vilket ger riktigt kass ljud egentligen...). Halsbandet är inte analogt, det är digitalt - dvs pakethanterat över samma bärvåg. Du kan inte spela en CD-skiva på en vinylspelare, visst en inte helt korrekt jämförelse men du förstår säkert vad jag menar Man hör ibland ett brus i radion om man använder kanal 2 och då hör du hur en serie datapaket skickas, men eftersom du lyssnar på den analoga trafiken på kanal 2 så uppfattar du bara ettorna och nollorna som brus. Visst skulle man kunna sätta en DA omvandlare på halsbandet och vice verca på andra sidan men dataförlusten skulle ligga på strax över 90% så det är också rökt. Många tror att man skall kunna koppla in mobiltelefonen till halsbandet men det kommer aldrig att gå om man inte antingen sätter in en radiodel för 155 MHz i telefonen eller byter frekvens på halsbandet till 2.3-2.4 GHz och använder OBEX eller liknande protokoll... Dock skulle man då få max räckvidd på kanske 40 meter och det blir problematiskt med vilken hund som helst Det finns ett tredje alternativ och det är att överlagra information i GPS signalen (det finns utrymme i NMEA strängarna) och skicka tillbaka den signalen till satelliterna men det är både dyrt, klumpigt (kräver enorm energi) samt väldigt olagligt anser jänkarna. Alternativ 4 är att låta halsbandet jobba på 900/1800 MHz och helt sonika agera basstation till mobiltelefonen men det behövar jag nog inte beskriva hur olagligt det skulle bli Frekvenserna man kan använda är ytterst begränsade. 155 MHz är licenserad och här finns ett fåtal kanaler som vi skall samsas om - både analogt och digitalt. Fördel är skitlång räckvidd men väldigt klen bandbredd. 450/900/1800/1900 MHz är licenserade för digital trafik till mobiloperatörerna. Hyffsad räckvidd och hyffsad bandbredd. 2.3-2.4 GHz är "public service" och kräver ingen licens. Här hittar ni BlueTooth, wlan, magnatronen till en microvågsugn och liknande. Nackdel - kort räckvidd men hög bandbredd. Nej, ni får harva på med de prylar ni har nu och drömma vidare om nya tekniska lösningar som kanske kommer i framtiden! Egentligen så funkar det ganska bra med SMS baserade system som ligger på 900 MHz bandet men våra operatörer vill fortfarande ha betalt för att skicka SMS (vilket inte kostar en spänn egentligen) så det fick dö ut. Dessutom måste man ha täckning av en basstation i närheten... Mvh, Mannen som är långt ifrån expert på radio men har lite hum i alla fall...
Publicerat Januari 18, 201214 yr http://sites.garmin.com/rino/ Här har du det du söker. Utöver komradio så kan man se hund och jaktkamrater, jag ser fram emot dagen då den blir godkänd i Sverige. OM det händer //Mekus Det är ju ett specialbygge där man har kombinerat två prylar. En extra pryl som kan gå sönder och jag vill inte ens tänka på hur kort batteritid den skulle ha...
Publicerat Januari 18, 201214 yr Det är ju ett specialbygge där man har kombinerat två prylar. En extra pryl som kan gå sönder och jag vill inte ens tänka på hur kort batteritid den skulle ha... Aha, var det därför batteriluckan såg ut att rymma minst 4 AA istället för 2 som det är i astron... //Mekus
Publicerat Januari 19, 201214 yr Det kommer ju nu digitala radioapparater kunde man då inte para ihop dessa med en pejl!
Publicerat Januari 19, 201214 yr Kamera är däremot något som jag skulle uppskatta i gps-pejlen. Tänk vad smidigt att kunna tagga en checkpoint med ett foto om man ska förklara för någon var denne skall sätta sig. Typ, "kolla här, där står en lutande tall brevid stenen. Ställ dig bakom den tallen"
Publicerat Januari 19, 201214 yr Författare Wizard: Har lite brått men jag tolkar ditt svar som att jag är för tidigt ute. Det är dock inte omöjligt att t.ex. konstruera en liten box som innehåller mottagare för signalerna från halsbandet som som sedan skickar vidare datat till en smartphone så att man använder den istället för handenheten. Man kanske inte vinner så mycket på det bara..... Vad gäller jaktradion så borde det väl i iaf i teorin gå att ta emot data från halsbandsenheten i en jaktradio och sen skicka dessa data till en smartphone via bluetooth om man bara processar datat lite i jaktradion. Bluetooth är väl inte bara för att skicka ljud utan det går kanske använda FTP (File Transfer Profile)? ok dagens jaktradioapparater har kanske inte rätt spec på processorn för att fixa detta men rent tekniskt så borde det väl gå även om det skulle kräva en hel del utvecklingstid?
Publicerat Januari 22, 201214 yr de ultimata hade ju vart igentligen att dom utvecklar så att handenheten man har idag till garmins pejl skickar signaler så man kan se vart andra hundföraren än för många ggr. så är ju inte hunden i närheten av hundföraren å sen även kunna nyttja den funktionen som passare å kunna se va passgrannar sitter men de förutsätter ju att alla har en enhet