Publicerat Maj 8, 200620 yr Tjenare boys and girls! Tänkte bara höra mig för lite innan jag börjar leta på allvar. Tänkte att jag skulle byta bort min Husqvarna 640 i kaliber 8x57js till en Mauser mod.66 i någon kaliber runt 7x64 eller 8x60S eller något i den stilen. Dels för att få ett lite kompaktare vapen också gillar jag Mauser 66:ans konstruktion skarpt! Gö jag bort mig om jag bytar bort min bössa mot en sådan här? MVH/Jocke
Publicerat Maj 8, 200620 yr för visso så finns det ju hur många Husqvarnor som helst men inte hur många Husqvarnor som helst som har en stock som är exakt måttanpassad efter mina mått och som har ett Apel-vrid instalerat det är däför jag är skäpptisk till bytet för igenteligen så är jag ju nöjd med bössan jag har. men jag anar att jag kommer att bli ändå mer nöjd med en Mauser 66:a Detta är alltid lika svårt :- Det är nästan så att man mår lite dåligt och har som en klump i magen när detta kommer och gnor med byten och grejjer. i och med att jag är så himla kär i mina vapen också så blir det extra svårt :-[ MVH/Jocke
Publicerat Maj 8, 200620 yr Man kan väl ha både och, om man inte har fullt i skåpet förståss. Jag har lite mer än fullt :- Vad gör man då? MVH/Jocke
Publicerat Maj 8, 200620 yr Ja tänk om det var så enkelt att bara köpa ett skåp till!!Jimbo Jadu det hade varit en dröm... har licens på 5 vapen för tillfället och en minneslicens på farfars gammla hagelbrakare. eller den är inte klar ännu för den måste pluggas först :'( illa att ta sönder en så fin bössa! Tror ni att det går att få licens på ett 4:de kulgevär när man har 3 kulgevär sedan innan och en kombi i 7x57R? Och 6,5:an vägrar jag att byta och 25-20:n vägrar jag också att byta och kombin skulle jag aldrig byta bort enns om jag hade lidigt av svält för det var farfars 60-årspresent och nu när han gick bort för en dryg månad sedan så vill man inte sälja den aldrig över min döda kropp att jag personligen säljer den. Som sagt det börjar bli fullt :- :'( MVH/Jocke
Publicerat Maj 8, 200620 yr 5, då har du ju plats för minst ett till. Två när minneslicensen är klar så än finns det hopp. Jag har 4 kulgevär (har haft 5) och det är inga problem, det enda dom invänder sig mot är om man har flera vapen i samma kaliber då måste det vara en bra motivering.
Publicerat Maj 8, 200620 yr Okej det värsta är att det är ju ekonomin också.... också hade jag ju tänkt att jag skulle ta kikarsiktet från 8x57:an och sätta på mausern då för ekonomin håller inte ens till ett eget kikarsikte :- Så i värsta fall får jag låna kosing av någon eller så får jag sälja eller så får jag vänta tills jag vet om jag får sommarjobb och om jag får det så får jag vänta tills jag jobbat ihop pengar till det. Tänk om ekonomin hade hållt i alla lägen vad skönt det hade varit Men alltså så borde det inte vara några problem att få licens på ett till kulgevär då med andra ord? MVH/Jocke
Publicerat Maj 8, 200620 yr Ta kikarsiktet från 8x57an och kör öppna riktmedel på den. Problemet löst
Publicerat Maj 8, 200620 yr Ta kikarsiktet från 8x57an och kör öppna riktmedel på den. Problemet löst Då måste jag ha ny stock igen :- stocken på den är avsedd för mina mått och för en bössa med kikarsikte på.... men jag har nog ändå inte råd.. kanske den på Torsbo hade gått om den inte redan var såld... men den som jag sneglar på nu kostar 9000kr och det blir nog lite kämpigt att låna ihop : MVH/Jocke
Publicerat Maj 8, 200620 yr Under din avatar så står det att du har en 9,3x57 (som du visserligen alldrig skriver något om) den gör ju även 8x57:ans jobb alldeles utmärkt så visst kan du byta till en 66:a. En mycket trevlig och annorlunda konstruktion som förpassar Blaser R93 till en sämre wannabekopia ;D /Micke
Publicerat Maj 9, 200620 yr Under din avatar så står det att du har en 9,3x57 (som du visserligen alldrig skriver något om) den gör ju även 8x57:ans jobb alldeles utmärkt så visst kan du byta till en 66:a.En mycket trevlig och annorlunda konstruktion som förpassar Blaser R93 till en sämre wannabekopia ;D /Micke Den borde för visso knappt stå med. jag är ägare till den men pappa har licensen. det är väll inget i sig, men den är i sär skruvad i mollekyler. det är däför jag inte skriver mycket om den. Den ska också säljas snart MVH/Jocke
Publicerat Maj 9, 200620 yr Den borde för visso knappt stå med. jag är ägare till den men pappa har licensen. det är väll inget i sig, men den är i sär skruvad i mollekyler. det är däför jag inte skriver mycket om den. Den ska också säljas snart MVH/Jocke Vad är det för 9,3? Modell,utrustning,skick,pris? /Micke
Publicerat Maj 9, 200620 yr Vad är det för 9,3? Modell,utrustning,skick,pris?/Micke modell : 146 Skicket på blånering är hyffsat. Stock saknas och underbeslaget saknas. eller har bytats till pappas nio och trea. Pris vet jag inte. vid intresse så Pm:a MVH/Jocke
Publicerat Maj 9, 200620 yr Nu blir man bara sur > 3 annonser upptäckta och alla 3 mod.66:orna var ju givetvis sålda! Hur ska jag nu göra då? Det är väll bara till att invänta och hoppas på att det finns någon som ska sälja en Mauser mod.66 privat och att man får napp på den fort. HJÄLP!!!!! MVH/Jocke
Publicerat Maj 9, 200620 yr Den där 9 hela 3:an lät intressant . Synd att man är fattigare än fattigare pga av alla vapenköp... Men det är så det ska vara
Publicerat Maj 9, 200620 yr Rifle!Försök hitta 66S modellen om du inte redan har tänkt det. Bättre säkring och bakåtsvängt slutstyckes-handtag. Men det visste du säkert redan!! ;D *Skall tipsa om jag ser någon utannonserad. Jimbo Jaha! titta där lärde man sig nått nytt Annan säkring viste jag inte! Slutstyckshandtaget viste jag men inte säkringen... Tackar för tipset. Blir väldigt tacksam om du tar och tipsar om annonser. Den där 9 hela 3:an lät intressant . Synd att man är fattigare än fattigare pga av alla vapenköp... Men det är så det ska vara Jadu! den är intressant också MVH/Jocke
Publicerat Maj 9, 200620 yr Den vanliga 66:an har en kryssbults-säkring som går "igenom" slutstycket.S-varianten har en sidosäkring av rull-typ med ett litet låsbleck man måste hålla in för att aktivera den. Läs VT 7/2002 så får du massa info om 66:an. Jimbo Hej Okej... kollade runt lite innan, när jag såg ditt inlägg och såg vad som skillde dem åt. Har ej VT 7/2002 har du den? har en scann också? För tillfället så känns det som att jag skiter i vilken modell det är med tanke på att dom går som smör i solsken! MVH/Jocke
Publicerat Maj 9, 200620 yr Sorry ingen scan för tillfället men skall se vad jag kan göra. Om inte annat är det väldigt bra artikel som Mr Fiberclass har skrivit i den.Gissa om vad?? ;D Jimbo Jag tror att vår goda vän har skrivit om Fiberclass studsarna MVH/Jocke